Wiadomości

Jak jeść w ciąży i nie przytyć?

2012-05-09

Jak zdrowo odżywiać się w ciąży, by zapewnić wszystko co najlepsze dziecku i nie przytyć jednocześnie? Mamy dla Was kilka rad!

Większość kobiet dba o to co je w czasie ciąży, bo każda matka chce zapewnić swemu dziecku jak najlepsze warunki do zdrowego rozwoju. Wiele z pań dba też jednak o to, by zbytnio nie przytyć. Istnieje wiele mitów i opowieści o tym, jak przyszła matka powinna się odżywiać. Dlatego przygotowaliśmy dla ciężarnych podsumowanie i kilka wskazówek: jak jeść w ciąży by nie przytyć za dużo i jednocześnie zapewnić dziecku zdrowy rozwój.

Zdrowy start

Idealnie byłoby, gdybyś zaczęła przygotowywać się do ciąży kilka miesięcy wcześniej. Zaleca się wówczas ograniczenie alkoholu, stosowanie zróżnicowanej diety i branie kwasu foliowego. Ale jeśli ciąża jest dla Ciebie zaskoczeniem, nie martw się. Nie jest za późno, by zapewnić dziecku jak najlepsze warunki dla prawidłowego wzrostu.

Ogólnie rzecz biorąc, w czasie ciąży obowiązują te same zasady zdrowego odżywiania, co w każdym innym okresie. Należy jeść regularnie zbilansowane posiłki, według wskazań poniżej:

  • Chleb, zboża i ziemniaki. Te produkty powinny stanowić główną część posiłków - bo aż ok. 70 proc. Jeśli to możliwe, spożywaj ich pełnoziarniste odmiany. One zawierają więcej dobrego błonnika, witamin i minerałów.
  • Owoce i warzywa. W tym świeże produkty, mrożone i konserwy. Też różne rodzaje sałat, fasoli, soczewicy, suszonych owoców i soków owocowych. Jedz ich co najmniej 5 porcji dziennie (sok liczy się jako jedna porcja - niezależnie od tego jak dużo wypijesz).
  • Mięso, ryby i ich alternatywa. Pisząc „alternatywa” mamy na myśli jajka, orzechy i rośliny strączkowe (np. fasola, soczewica i ciecierzyca). Są one źródłem białka, witamin i minerałów. Staraj się je jeść dwa lub trzy razy dziennie.
  • Mleko i produkty pochodne. Są one źródłem wapnia i białka. Należy je spożywać dwa lub trzy razy dziennie. Wybieraj te produkty, które zawierają niższe ilości tłuszczu.
  • Żywność z tłuszczami i cukrami. Te powinnaś ograniczać do minimum. ALe od czasu do czasu możesz sobie pozwolić na czekoladowy deser. Tobie jedna porcja nie zaszkodzi, a dziecku się spodoba.

Czy mam jeść za dwoje?

Ciąża nie daje Ci "pozwolenia" na jedzenie dwa razy więcej niż dotychczas. Nie ma żadnych powodów by jeść dwa razy większe porcje słodyczy i innych rzeczy z wysoką zawartością tłuszczu. Możesz dzięki temu przytyć w ciąży dużo za dużo niż powinnaś i możesz mieć później trudności ze zrzuceniem zbędnych kilogramów.

Kobiecie o średniej wadze, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy ciąży, wcale nie potrzeba większych ilości kalorii. To dlatego, że ciało staje się bardziej skuteczne w absorpcji składników pokarmowych z jedzenia. Przez ostatnie trzy miesiące niemowlę będzie potrzebowało dodatkowych 200 kilokalorii dziennie. To około cztery jabłka czy dwa kawałki chleba.

W czasie ciąży nie powinno jeść się za dwóch - w zakresie ilości pokarmu. Ale za to w zakresie ilości składników odżywczych - już tak. I o to powinnaś zadbać.

W ciąży nie schudniesz

Jeśli do tej pory ściśle liczyłaś kalorie, to nadszedł czas by trochę odpuścić. Najlepiej jest nie starać się chudnąć, chyba że lekarz zaleci inaczej. Dziennie zaleca się przyjmowanie około 200 kalorii na dobę, aż do momentu wkroczenia w ostatni trymestr ciąży.

W ostatnich 3 miesiącach ciąży kobietom zaleca się jedzenie zgodnie z apetytem i zapotrzebowaniami. Przybranie na wadze jest wówczas nieuniknione.