Świąteczne zagrożenia sportowej formy


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

12 porad, jak nie stracić formy w Święta

Święta Bożego Narodzenia są magicznym czasem rodzinnych spotkań, rozmów przy stole, prezentów, miłości, radości i pysznych wigilijnych potraw. 

Sama Wigilia to zdrowe, postne jedzenie – bez czerwonego mięsa. Królują ryby i warzywa. Tak naprawdę część wigilijnych potraw wcale nie jest taka zdrowa – pierogi czy ryby smażone na głębokim tłuszczu mogą wpłynąć na wzrost wagi. Kolejne dwa dni Świąt są ciągiem dalszych zagrożeń, dlatego też warto pomyśleć, czy damy radę spalić na treningu wszystkie pochłonięte kalorie.

Czytaj: 5 chorób, jakich możesz nabawić się w te święta

Głównym problemem jest ilość pochłanianego jedzenia. Zwykle jedzenia jest za dużo. A Święta trwają tylko trzy dni. Niektórzy zaczynają czuć świąteczny klimat dużo wcześniej i przeciągają go aż do Nowego Roku. Wtedy obżarstwo kończy się jednym - dodatkowymi kilogramami.

12 porad, jak nie stracić formy w Święta

  • Jedz powoli, nie śpiesz się – dzięki temu zjesz mniej, a Twój organizm nie będzie czuł głodu
  • Możesz spróbować dwunastu potraw, ale nakładaj sobie niewielkie porcje (o ile to możliwe)
  • Jeśli nie możesz oprzeć się pokusie obżarstwa wybierz jeden świąteczny dzień i pozwól sobie na wszystko – to nie zniszczy Twojej wypracowanej formy
  • Staraj się pić wodę zamiast sztucznie słodzonych napojów gazowanych
  • Jeżeli organizujesz świąteczne przyjęcie rozdaj gościom to, co zostało –szczególnie ciasta
  • Jedz dużo ryb, jednak nie tych z głębokiego tłuszczu. Można przyrządzić je z niewielką ilością tłuszczu w rękawie w piekarniku lub w parowarze. Ryby mają mało kalorii i są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i jod sprzyjający metabolizmowi
  • Ogranicz alkohol – obniża on zdolność do spalania tłuszczu i pobudza organizm do jego magazynowania
  • Zważ się pierwszego dnia rano i kontroluj wagę, nie pozwalając jej zbytnio wzrosnąć
  • Znajdź godzinkę, aby wyjść i pobiegać – wykorzystaj to, że nie musisz iść do pracy i nie śpij do południa
  • Zaproponuj rodzinie spacer czy zabawy z dziećmi na świeżym powietrzu – wszystko jest lepsze od siedzenia przy stole i „układania sobie w brzuchu”
  • Prowadź rozmowy przy wigilijnym stole, śpiewaj kolędy, rób wszystko, żeby tylko ciągle nie jeść
  • Umów się ze swoimi znajomymi, z którymi biegasz, abyście mobilizowali się nawzajem do ruchu podczas Świąt
Tak naprawdę przez trzy dni Świąt nie stracimy formy, co najwyżej będzie nam ciężko przez najbliższe dni wykonać trening na odpowiednim poziomie. Zawodowi sportowcy zazwyczaj nie mają wolnego, bądź mają jeden dzień odpoczynku. Jest to spowodowane ustalonymi mikrocyklami treningowymi, w których szczegółowo zaplanowane jest to, kiedy zawodnik ma dzień przerwy.