Światło naturalne a sztuczne. Czy da się oszukać organizm?

Starszy niż rok
Przychodzi jesień, a ciebie dopada spadek formy. Na nic nie masz ochoty i najchętniej nie wychylałbyś nosa spod koca. Znasz to uczucie? Rankiem wychodzisz do pracy - ciemno. Wracasz około 16. - znów ciemno. Nic dziwnego, że jesteś ospały. To przez brak dziennego światła.

Nawet jeśli nie spędzasz całego dnia w zamkniętym pomieszczeniu, i tak jesienią i zimą jesteś narażony na skutki niedoboru światła. Dzień jest wtedy po prostu krótszy. Ciemność za oknami daje organizmowi naturalny sygnał - zbliża się noc, pora się wyciszyć. Następuje produkcja melatoniny, dlatego szybciej tracisz energię do działania.

Wystawiaj się na działanie naturalnego światła. Nie tylko zmobilizujesz się do działania, ale i oszczędzisz sobie negatywnych konsekwencji działania ostrego oświetlenia. Przy nim męczą się i wysychają oczy. Nie zapewni też ono przyswajania przez organizm witamin D i E. Ekspozycja na słońce (nieważne, że w grubej kurtce i czapce) wskazana jest więc również zimą.

Sporna kwestia przestawiania czasu

Czy ustanowienie na stałe czasu letniego byłoby w tym przypadku pomocne? W wielu krajach, także w Polsce, to wciąż kwestia sporna, dyskusja nad którą co jakiś czas powraca. Ostatnio pojawiły się wyniki ciekawych badań na ten temat.

Czytaj też: Fotoodmładzanie, czyli odmładzanie i leczenie skóry za pomocą światła

Naukowcy z London School of Hygiene and Tropical Medicine oraz Uniwersytetu w Bristolu przeprowadzili badania na grupie 23 tysięcy dzieci z dziewięciu różnych krajów (m. in. Wielkiej Brytanii i Australii). Monitorowali poziom ich aktywności w ciągu dnia. Okazało się, że był on wyższy o około 20-25 procent latem, niż zimą.

Wolny wieczór + jasno za oknem = więcej ruchu

Wydaje się to całkiem logiczne - w końcu latem są wakacje. Jednak czas największej aktywności wśród dzieci przypada właśnie na godziny wieczorne. Można to też z powodzeniem odnieść do dorosłych. Większość ludzi pracuje do popołudnia, zatem ich czas wolny to właśnie wieczór. Gdybyśmy jesienią nie cofali wskazówek zegara, zyskalibyśmy 200 dodatkowych godzin dziennego światła rocznie.

Tak mówią badania. Faktem jest to, że bez względu na porę roku powinniśmy zapewniać sobie jak najwięcej naturalnego światła. Co więc robić? Warto ustawić biurko blisko okna i odsłonić firanki. Może się okazać, że dodatkowe, sztuczne światło nie będzie już potrzebne.

Czytaj też: Zimą należy zwolnić, więcej spać i więcej się ruszać za dnia

Zobacz też: Korzystasz nocą z iPada? Możesz zachorować na depresję

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA