10 rad dla łakomczuchów


 
Starszy niż rok
Jak jeść co się lubi i nie przejeść się w święta? 10 wskazówek dla łasuchów

W czasie świąt spożywamy 2 do 3 razy więcej kalorii niż zwykle. W konsekwencji, już w okolicach Nowego Roku, ważymy około 2 kilo więcej niż przed okresem świątecznym. A w Sylwestra mamy problem, bo kupiona wcześniej sukienka czy spodnie od garnituru są zbyt ciasne. Ale nic straconego.

Oto 10 wskazówek dla wszystkich łasuchów, czyli „jak jeść by się nie przejeść”:

  • Jedz powoli. Pamiętaj, że żołądek wysyła sygnał o "nasyceniu" do mózgu z nawet 15-sto minutowym opóźnieniem. Dlatego delektuj się każdym kęsem. Nie śpiesz się podczas kolacji i obiadów. A kiedy skończysz jeść to co miałeś na talerzu, odczekaj 20 minut. Jeśli po tym czasie będziesz jeszcze głodny, możesz poprosić o dokładkę.
  • Nie jedz przed telewizorem. Usiądź wygodnie przy stole. Skoncentruj się na posiłku. Delektuj się smakiem i „słuchaj” organizmu. On da ci sygnał, gdy będzie miał dość.
  • Nie jedz tylko dlatego, że na stole stoi coś dobrego i smakowitego. Jeśli Cię kusi, przesiądź się. Musisz nauczyć się rozpoznawać sygnały własnego ciała i panować nad nimi.
  • Nie głodź się wieczorem, ponieważ rano zjadłeś kilka ciastek za dużo. Systematyczne posiłki to podstawa. Jedź tak często jak zwykle to robisz. Musisz przyzwyczaić swój żołądek do regularnych "dostaw" kalorii. Dzięki temu unikniesz błędnego koła: najadania się, głodzenia się, najadanie się, głodzenia się, itd...
  • Nie jedz z nudy lub wtedy gdy jest ci smutno. Jedzenie nie zastąpi ci rozrywki czy towarzystwa. Zaplanuj wcześniej czas w święta tak, byś nie musiał później narzekać na brak atrakcji.
  • Naucz się odmawiać. Zwłaszcza wtedy, gdy odwiedzasz kogoś z rodziny czy znajomych. W zanadrzu miej kilka komplementów dla gospodarzy, które odwrócą uwagę od faktu, że nie zjadłeś dokładki. Np.: Było przepyszne, dlatego zostawię sobie trochę miejsca w żołądku, by dokończyć później.
  • Jedziesz do rodziny? Przed Tobą długa droga? Zjedz coś przed wyjazdem, by uniknąć uczucia dużego głodu kiedy już  będziesz na miejscu.
  • Idziesz na kolację do restauracji lub na imprezę firmową? Zjedz na początku trochę sałatek (tych bez majonezu), które zaspokoją pierwszy głód. Nie zabieraj się od razu za słodycze i tłuste potrawy.
  • Zamiast prosić żonę o zrobienie kolacji, sam ją przygotuj. Dzięki temu stracisz trochę kalorii w trakcie pracy.
  • Desery, ciasta i ciasteczka możesz zastępować owocami. Suszone śliwki, orzechy i pomarańcze też kojarzą się ze świętami. A są znacznie zdrowsze.