10 zdrowych przekąsek, za które Twój organizm Ci podziękuje

Starszy niż rok
Lubisz przekąsić coś na szybko między posiłkami? I tak możesz jeść zdrowo i smacznie! Oto 10 zdrowych przekąsek, które świetnie zastąpią śmieciowe jedzenie.

Ile to razy zdarza nam się w ciągu dnia coś przegryźć? Podjadamy i bardzo często nawet tego nie zauważamy. Nie głód nami kieruje, ale przyzwyczajenie lub nuda. Po prostu mamy ochotę coś zjeść. Nie mamy za to ochoty na przygotowanie sobie czegoś wartościowego, więc najczęściej sięgamy po śmieciowe jedzenie: chipsy, paluszki, cukierki, nadziewane czekoladki, parówki. Wszystko to pyszne i łatwo dostępne, ale niestety równie ciężkostrawne, słone, tłuste i niezdrowe. Za naszą chwilę przyjemności płacimy obciążeniem układu pokarmowego, dodatkowymi kilogramami i gorszym funkcjonowaniem organizmu.

Sprawdź: Zdrowe przekąski dla całej rodziny

Co możemy zrobić, jeśli nie wyobrażamy sobie życia bez przekąsek? Wystarczy przykładać większą uwagę do tego, co wrzucamy do naszego żołądka. Poniżej 10 propozycji, które nasze ciało wybrałoby, gdybyśmy oddali mu głos.

1. Jogurt naturalny z otrębami i gorzką czekoladą

Solidna dawka pro- i prebiotyków, które wspomogą florę bakteryjną jelita cienkiego. Dodatkowo magnez zawarty w czekoladzie przyniesie ulgę skołatanym nerwom.

2. Migdały ze słonecznikiem

Idealna opcja dla tych, którzy lubią podjadać, siedząc przed telewizorem lub komputerem. W odróżnieniu od chipsów zawiera zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe i nie pozostawia tłustych plam.

3. Sałatka owocowa

Orzeźwia, dostarcza witamin i składników mineralnych, uśmiecha się do nas z talerza.

4. Pełnoziarniste ciastka domowej roboty

Dawka błonnika i składników mineralnych pozbawiona ulepszaczy, spulchniaczy, konserwantów i barwników.

5. Koktajl owocowy

Na bazie mleka, kefiru lub jogurtu. Smaczna porcja wapnia i witamin w ogromie wariantów. Pamiętajmy tylko, żeby nie stosować kiwi – w połączeniu z nabiałem daje gorzki smak.

6. Owoce sezonowe

Truskawki, poziomki, maliny, jeżyny, jagody, czereśnie, wiśnie, każde owoce sezonowe – wystarczy je umyć i przekąska gotowa. Pamiętajmy, żeby nie dodawać ani cukru, ani bitej śmietany.

7. Owsianka

Na gorąco idealna w zimowe dni, na zimno można ją spożywać o każdej porze dnia. Może być na mleku, może być na wodzie. Z dodatkiem banana, jabłka, orzechów, cynamonu, bakalii, na co tylko mamy ochotę.

8. Mus czekoladowy z awokado

Wystarczy zmiksować bardzo dojrzałe (to ważne!) awokado, trochę mleka, kakao i miodu. Nie ma lepszej alternatywy dla tłustej i pełnej cukru mlecznej czekolady.

9. Surówka ze świeżych warzyw z dodatkiem oliwy z oliwek

Dojrzałe pomidory, sałata, ogórek, cebula, bazylia. Korzystajmy z lata i jego dobrodziejstw!

10.   Koreczki z oliwek, sera i papryki

Łatwa w przygotowaniu i smaczna przekąska. Oliwki mają o wiele korzystniejsze właściwości zdrowotne niż oliwa, do tego odrobina białka i wapnia w postaci sera i porcja antyoksydantów zawartych w papryce.

Przygotowania zdrowych przekąsek nie musi zabierać pół dnia. Wystarczy odrobina wyobraźni i dobrych chęci, a bardzo szybko poczujemy różnicę w naszym samopoczuciu. Witaminy, składniki mineralne i antyoksydanty to o wiele lepsze paliwo niż tłuszcze trans, cukry proste i konserwanty. Warto spróbować.

Czytaj też: Jak dobrze odżywiać się latem?

 

Paulina Owsińska - dietetyk, psycholog. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w Poznańskim Ośrodku Zdrowia Psychicznego, Poradni Leczenia Uzależnień i Współuzależnień czy w Poradni Dietetycznej. Uczestniczka konferencji, prowadząca warsztaty i szkolenia psychologiczne i dietetyczne. Popularyzuje psychoedukację i wiedzę o zdrowym odżywianiu, współpracuje z osobami w różnym wieku i statusie. Podkreśla znaczenie kształcenia i rozwoju przez całe życie. Obecnie psychoterapeuta w trakcie szkolenia w Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA