5 błędów, przez które zimą nabawisz się choroby

Obniżona odporność
Źródło: 123RF
Starszy niż rok
Niskie temperatury, silny wiatr, deszcz, śnieg… Podczas niesprzyjającej zimowej pogody łatwiej o wychłodzenie organizmu, a co za tym idzie - osłabienie odporności, którą z łatwością atakują wirusy. Nie jesteś jednak skazany na to, by zima rozłożyła cię na łopatki. Wystrzegaj się tych kilku błędów, a chorobie dużo trudniej będzie cię dopaść.

1. Wychodzisz z domu - często tylko na chwilę - bez okrycia

“Wyskoczę tylko otworzyć bramę/wynieść śmieci/zabrać coś z samochodu”... Znasz to, prawda? W pośpiechu nie chce ci się założyć kurtki i naciągnąć czapki, przecież wychodzisz tylko na minutkę. Wbrew pozorom takie sytuacje są najgorsze. W krótkim czasie dochodzi do gwałtownych zmian temperatur - z ciepłego domu na zimne powietrze i znowu do domu. Zanim wyjdziesz - zawsze pamiętaj o odpowiednim stroju. Kurtka ma być zapięta a szalik zawiązany!

2. Unikasz aktywności na świeżym powietrzu

Niska temperatura i śnieżna breja niejednego z nas skutecznie odstrasza od wychodzenia z domu. A to źle. Musisz dać organizmowi możliwość zahartowania się. Nadmierne unikanie przebywania na zewnątrz może doprowadzić do tego, że później przy pierwszym lepszym lepieniu bałwana wychłodzisz się na tyle, że szybko złapiesz jakiegoś wirusa. Nikt nie każe ci od razu biegać - wystarczy, że parę razy w tygodniu wyjdziesz na spacer.

Czytaj też: Hartowanie ciała. Sposób na odporność zimą

3. Nie wietrzysz pomieszczeń

Gdy za oknem mróz, chętniej podkręcamy kaloryfery w pracy czy domu. W ciepłych i zamkniętych pomieszczeniach gromadzą się roztocza, a bakterie namnażają się jak w inkubatorze. A jeśli w dodatku do biura przyjdzie koleżanka z przeziębieniem - zarażenie murowane. Wychodzisz na przerwę? Otwórz okno. W domu natomiast po wstaniu z łóżka wietrz sypialnię.

4. Nosisz byle jakie buty

Najwięcej ciepła z organizmu ucieka przez głowę i stopy. Zdarza się, że gdy zmarzną ci stopy, nie możesz ich rozgrzać przez resztę dnia? No właśnie. Zadbaj o to, by obuwie miało dostatecznie grubą, izolującą od podłoża podeszwę i było nieprzemakalne. Dodatkową ochroną przed zimnem będą ocieplane wkładki.

5. Kiepsko się odżywiasz

Latem zwykle nie ma problemu - na ogródkach i w sklepach dostępne są truskawki, jagody, pachnące pomidory, ogórki, szparagi… Zimą wiele świeżych warzyw i owoców jest niedostępnych (a jeśli już są - smakują jak tynk), więc jemy w tym czasie niezdrowo i monotonnie. Zamiast szpikować się witaminami w tabletkach, przeproś się z mniej popularnymi dziś zimowymi warzywami, jak np. jarmuż, pasternak, kapusta i rzepa. Warto też sięgnąć po rozgrzewające kasze.

Czytaj też: Co jeść, żeby nie chorować? 10 produktów żywnościowych, które podnoszą odporność

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA