5 pomysłów na szybką i zdrową kolację

Starszy niż rok
Kolacja to jeden z podstawowych posiłków w ciągu dnia, którego nie należy lekceważyć. Co najlepiej zjeść na kolację? Co można sobie szybko i łatwo przygotować?

Nieprawdą jest, że ostatni kontakt z jedzeniem powinniśmy zaplanować przed godziną 18:00. Pogłoska mówiąca o tym, żeby kolację oddać wrogowi, to również kłamstwo. Prawda jest natomiast o wiele przyjemniejsza i łatwiejsza do zaakceptowania. Kolacja to bez wątpienia jeden z trzech (a jeszcze lepiej: z pięciu) posiłków, które powinniśmy codziennie spożywać. Dostarcza ona ok. 20% dziennego zapotrzebowania energetycznego i ma zapewnić funkcjonowanie organizmu na optymalnym poziomie przez całą noc. Aż do śniadania.

Nie unikajmy zatem kolacji. Nie bójmy się jej jak ognia. Zjedzmy ją na 2-3 godziny przed pójściem spać i zadbajmy o to, by był to posiłek smaczny i lekkostrawny. Sprawę może znacznie ułatwić fakt, że da się to zrobić w zaledwie kilka minut. Jak? Oto pięć naszych propozycji:

1. Sałatka grecka na szpinaku

Ekspresowa i pyszna. Oliwki, pomidora oraz odrobinę fety pokrój i wymieszaj w misce z porwanymi liśćmi szpinaku. Całość polej oliwą z oliwek, dopraw bazylią i pieprzem. Zjedz z kromką chleba pełnoziarnistego. Proste i oczywiste, a jakie smaczne!

2. Tost z pastą awokado

Dojrzałe awokado rozgnieć widelcem, dopraw solą i pieprzem. Zapiecz kawałek razowego chleba. Posmaruj przygotowaną pastą. Tost możesz wzbogacić plasterkiem wędzonego łososia i/lub kilkoma listkami rukoli. Może jest to wersja na bardziej ekskluzywną kolację, ale od czasu do czasu można (a nawet trzeba!) sobie na nią pozwolić.

3. Sałatka śledziowa z burakami

Wcześniej ugotowane buraki, ogórki kiszone i śledzia pokrój w kostkę wielkości ok. 1 cm x 1 cm. Zetrzyj jabłko na tarce z grubymi oczkami. Wszystko wymieszaj. Sałatkę polej jogurtem i dopraw do smaku. Ta porządna dawka witamin przyda się zwłaszcza tym, którzy mają problemy z niedokrwistością.

4. Jajecznica z chudą szynką

Rozbij dwa jajka, wymieszaj z solą, pieprzem i bazylią. Pokrój dwa plasterki chudej szynki w drobną kosteczkę. Połącz i usmaż bez dodawania tłuszczu. Podawaj z kiełkami i kromką pełnoziarnistego pieczywa. Tym sposobem nawet w środku zimy możesz poczuć odrobinę wiosny.

5. Fasolowa sałatka

Fasolkę z puszki przepłucz wodą, dodaj do niej pokrojoną różnokolorową paprykę, kilka przekrojonych na pół pomidorków koktajlowych, starty drobno ser, przeciśnięty przez praskę ząbek czosnku i dwie łyżki jogurtu. Całość wymieszaj i dopraw tak, jak lubisz. To propozycja szczególnie polecana tym, którzy narzekają na osłabioną odporność i łatwo zapadają na różnorakie infekcje.

Gdy nadchodzi wieczór, zapomnijmy o ciężkich i tłustych kiełbasach. Nie myślmy również o bogatych w węglowodany makaronach, ziemniakach czy ryżu. Postawmy na białko i zdrowe tłuszcze, dorzućmy do tego garść witamin ukrytych w warzywach i skomponujmy własną barwną kompozycję. Niech kolacja będzie małą ucztą dla ciała i duszy, na którą w pełni sobie po ciężkim dniu zasłużyliśmy.

Czytaj też: Jak zdrowo zakończyć dzień? 10 rzeczy, o których warto pamiętać

 

Paulina Owsińska - dietetyk, psycholog. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w Poznańskim Ośrodku Zdrowia Psychicznego, Poradni Leczenia Uzależnień i Współuzależnień czy w Poradni Dietetycznej. Uczestniczka konferencji, prowadząca warsztaty i szkolenia psychologiczne i dietetyczne. Popularyzuje psychoedukację i wiedzę o zdrowym odżywianiu, współpracuje z osobami w różnym wieku i statusie. Podkreśla znaczenie kształcenia i rozwoju przez całe życie. Obecnie psychoterapeuta w trakcie szkolenia w Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA