5 potraw, które poprawią Ci nastrój

5 potraw, które poprawią Ci nastrój
Starszy niż rok
Szaro za oknem, z partnerem się nie układa, praca stresuje, a dzieci wchodzą na głowę? W naszym stresującym życiu o kiepski nastrój nietrudno. Jak pomóc sobie dietą odzyskać równowagę i ujrzeć świat na nowo w różowych barwach?

Przedstawiamy 5 potraw, które poprawiają nastrój:

1. Owsianka z bananem, migdałami i kakao.

Te składniki w "kodzie dietetycznym" oznaczają przede wszystkim: witaminy z grupy B + tryptofan + magnez. Takie śniadanie zapewni Ci uśmiech na dzień dobry. Banany są źródłem tryptofanu - aminokwasu, z którego powstaje serotonina- neuroprzekaźnik odpowiadający za nasz dobry nastrój i rozluźnienie. Witaminy z grupy B łagodzą napięcie i biorą udział w przemianach tryptofanu w serotoninę. Ich głównym źródłem są produkty zbożowe, takie jak np. płatki, ryż, makaron, czy pieczywo pełnoziarniste. Kakao dostarcza nam z kolei magnezu oraz całej gamy unikalnych składników oddziałujących pozytywnie na układ nerwowy.

2. Łosoś na parze ze szpinakiem

Co zawiera? Kwasy tłuszczowe omega-3, witaminę D, a także kwas foliowy. Kwasy omega-3 stanowią naturalną ochronę komórek nerwowych, zapobiegają m.in. depresji. Dodatkowo tłuste ryby zawierają witaminę D, której w naszej strefie klimatycznej mamy spore niedobory, co może skutkować obniżonym samopoczuciem. Badacze udowodnili, że osoby, które przynajmniej 2 razy w tygodniu spożywają ryby obfitujące w kwasy tłuszczowe omega-3, mają niższe prawdopodobieństwo zaburzeń depresyjnych czy emocjonalnych. Kwas foliowy zawarty w szpinaku jest z kolei odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Jego wyższa koncentracja we krwi jest wiązana z niższym ryzykiem zaburzeń nastroju. Dodatkowo chlorofil obecny w zielonych liściach roślin pomaga neutralizować powstające pod wpływem stresu wolne rodniki.

3. Kanapka z chleba razowego z pastą z awokado i ostrą papryczką

A to oznacza: witaminy z grupy B i magnez, zawarte w pełnoziarnistych produktach zbożowych; zdrowe kwasy tłuszczowe, budujące mózg i tkankę nerwową; oraz zawartą w ostrej papryczce kapsaicynę - składnik, który wyzwala produkcję endorfin - tzw. "cząsteczek szczęścia" w organizmie. Awokado to prawdziwa skarbnica składników odżywczych wprowadzających nas w dobry nastrój. Prócz zdrowych tłuszczy zawiera także kwas foliowy, tryptofan, potas i witaminę B6.

4. Ciemny makaron z indykiem

Innymi słowy: witaminy z grupy B, magnez + tryptofan. Indyk jest bardzo dobrym źródłem tryptofanu, o którym była już mowa powyżej. Tym, o czym jeszcze nie mówiliśmy jest fakt, że aby tryptofan został przekształcony w serotoninę potrzebna jest odrobina węglowodanów. Tych dostarczy nam np. pełnoziarnisty makaron.

5. Ryż pełnoziarnisty z nerkowcami i kurkumą

Ta żółta przyprawa uważana jest za naturalny antydepresant i pomaga chronić komórki przed chronicznym stresem. Nerkowce nazwane zostały natomiast "naturalnym prozakiem" ze względu na wysoką zawartość tryptofanu, obecność magnezu i witamin z grupy B. Aby dobrze przyswoić te składniki, wybierzmy bazę w postaci ryżu pełnoziarnistego.

To tylko kilka z propozycji wartych wprowadzenia do "radosnego menu". Na przekór wszystkiemu zadbajmy o nasz dobry nastrój. Mamy na to wpływ, a zdrowa dieta jest jedną z metod prowadzących do tego celu.

Czytaj też: Niech Twoje śniadanie da Ci kopa

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA