6 częstych błędów, przez które twój trening jest nieskuteczny

Starszy niż rok
Ćwiczysz już od dłuższego czasu, ale nie widzisz pozytywnych zmian? A może dopiero zaczynasz i nie masz pewności, czy trenujesz prawidłowo? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które utrudniają ci osiągnięcie celu.

1. Pomijasz rozgrzewkę

Niektórym wydaje się, że im intensywniej będą ćwiczyć, tym więcej osiągną w krótszym czasie. Dlatego z marszu przystępują do forsujących ćwiczeń, zamiast poświęcić najpierw kilka minut na w miarę spokojną rozgrzewkę. Tymczasem istotne jest, żeby ćwiczyć z odpowiednio podwyższonym tętnem, bo to daje ciału sygnał, że ma działać na zwiększonych obrotach i spalać kalorie. Bez rozgrzanych mięśni i ścięgien trudno jest wykonywać prawidłowo jakiekolwiek ćwiczenie. Łatwo też o kontuzję.

2. Pomijasz rozciąganie

To samo tyczy się końcówki treningu. Jeśli nie dajesz organizmowi możliwości wyciszenia się i nie rozciągasz spracowanych mięśni, w kolejnych dniach będziesz obolały i trudno będzie ci się ruszać. Ciało przejdzie na tryb oszczędny, by się zregenerować, a Tobie nie będzie się chciało wykonać kolejnych zaplanowanych treningów.

Zobacz: Jesień na siłowni - jak prawidłowo zaplanować trening

3. Ćwiczysz zbyt intensywnie

Trenujesz codziennie, bo nie chcesz się lenić? Niedobrze. Nie dajesz sobie tym samym czasu na odpoczynek i odbudowę. Podczas każdego treningu, zwłaszcza siłowego, włókna mięśniowe ulegają mikrourazom. Jeśli ćwiczysz z obolałymi nogami czy ramionami, nie masz szans na budowanie mięśni. Wręcz przeciwnie, będzie ich ubywać.

4. Masz nieprawidłową technikę

W porządku, nie tak łatwo to sprawdzić, gdy ćwiczysz w pojedynkę we własnym domu. Spróbuj się trochę poobserwować. Dzień po treningu bolą cię szyja i lędźwie, mimo że trenowałeś brzuch? Prawdopodobnie robiłeś coś nie tak. Ciało lubi iść na skróty i unikać wysiłku. Dlatego kiedy jedne partie mięśni już się męczą, nieświadomie zaczynasz pomagać sobie innymi partiami. Albo angażujesz stawy, obciążasz kolana czy kręgosłup. Ważne jest, by w czasie ćwiczeń nie zapominać o technice i prawidłowym ułożeniu ciała. Skoncentruj się na tym.

5. Robisz za długie przerwy

Gdy za długo odpoczywasz między seriami, twoje tętno nadmiernie spada. W kolejnej serii, zamiast budować formę albo spalać kalorie, twoje ciało musi najpierw na nowo wejść na poziom sprzed przerwy. Wiadomo, odpoczynek jest potrzebny, by złapać oddech i się rozluźnić. Ale za każdym razem przerwa powinna być na tyle krótka, żeby faktycznie jedynie złapać oddech, a nie odpocząć. Po treningu masz być zmęczony. Wtedy będzie czas na relaks.

6. Ćwiczysz ciągle tak samo

Od miesięcy trenujesz według tego samego planu? Twoje mięśnie już się do tego przyzwyczaiły, spoczęły na laurach i przestały się rozwijać. Po 4-6 tygodniach powinieneś zmodyfikować ćwiczenia, by pobudzić ciało do pracy.

Czytaj też: Przejadanie po treningu. Jak przerwać zły nawyk?

Zobacz także: Trening siłowy - budowanie siły mięśni, trening tlenowy na spalanie kalorii

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA