6 pomysłów na potrawy z jabłek

Składniki zawarte w jabłkach służą zdrowiu organizmu w wielu obszarach. Żeby korzystać z ich zalet, nie trzeba jeść w kółko samych owoców. Można z nich stworzyć różne smakowite potrawy. Oto 6 prostych w przygotowaniu pomysłów!

Spis treści

„One apple a day keeps a doctor away” – mawiają Anglicy. I robią to nie bez powodu. Jabłka są przecież prawdziwą skarbnicą substancji sprzyjających zdrowiu i długiemu życiu. Bogate są w witaminę C chroniącą organizm przed starzeniem i wzmacniającą układ odpornościowy, witaminę E zwaną witaminą życia i młodości, witaminę A – dla zdrowych oczu i skóry, potas, który obniża ciśnienie krwi i foliany. Te ostatnie walczą z niedokrwistością i są szczególnie ważne dla kobiet w ciąży. Znajdziemy w nich także witaminy z grupy B, wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk, miedź i mangan.

Czytaj: Jabłko - typowo polski owoc, zdrowy i smaczny

Ponadto średnia sztuka (ważąca 200 gramów) dostarcza tylko 92 kcal. Stanowi zatem o wiele zdrowszą i mniej kaloryczną przekąskę niż słodkie i tłuste batony. Jabłka są nie tylko pyszne same w sobie, ale również świetnie sprawdzają się jako baza dla przygotowania deserów i dań głównych.

Jeśli brak Ci pomysłów, w co je przekształcić, poniżej znajdziesz kilka propozycji:

1. Crumble jabłkowe

Ten pyszny deser przygotowuje się bez użycia miksera i podaje na ciepło. Najogólniej rzecz ujmując, są to zapiekane starte lub pokrojone jabłka w posypce. Kiedy mamy mało czasu, a lodówka świeci pustkami, nie ma lepszej alternatywy.

2. Mus jabłkowy

Jego przygotowanie również nie wymaga dyplomu ukończenia szkoły gastronomicznej. Obrane, pokrojone i pozbawione gniazd nasiennych owoce gotujemy w niewielkiej ilości wody do czasu, aż zmiękną. Możemy go jeść od razu, możemy wykorzystać do przygotowania ciasta albo zjeść w formie kanapki.

3. Placki z jabłkami

W tym przypadku najlepiej sprawdzą się twarde jabłka, które po starciu i usmażeniu będą nadal wyczuwalne w ustach. Do ciasta składającego się z mąki, mleka, cukru, jajek dorzucamy jabłka i smażymy na średnio gorącym oleju. Wedle gustu, możemy dodać wanilię lub cynamon.

4. Smoothie jabłkowo-owocowe

To orzeźwiająca propozycja dla spragnionych. Jabłko należy zmiksować z jogurtem, kefirem, mlekiem lub maślanką, dodać dowolne owoce (oprócz kiwi, które w kontakcie z nabiałem nadaje nieprzyjemny gorzki posmak), schłodzić i gotowe! Potrzebujący większej dawki energii mogą dorzucić jeszcze migdały, daktyle lub orzechy.

5. Smażona wątróbka z jabłkami

To danie na pewno usatysfakcjonuje tych o bardziej wysublimowanych gustach. Nie zmienia to jednak faktu, że potrawa ta jest równie łatwa w przygotowaniu jak wszystkie powyższe. Wystarczy dodać do na wpół usmażonej wątróbki jabłka pokrojone w kawałki i smażyć razem jeszcze przez chwilkę. Można podawać z cebulką i doprawić do smaku.

6. Zapiekane jabłko

Mimo że kojarzy się ono świątecznie, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zjeść je z ochotą również latem. Wystarczy umyć owoc, przekroić na pół, wydrążyć, posypać cynamonem i zapiec. Pod koniec pieczenia można dodać nieco miodu. Świetna propozycja na chłodniejsze wieczory.

Często nie doceniamy właściwości jabłek i rezygnujemy z nich na rzecz cytrusów i owoców tropikalnych. Warto pamiętać, że są one bogate w witaminy i składniki mineralne, a fakt, że nie trzeba ich importować z ciepłych krajów dodatkowo przemawia za ich wysoką wartością odżywczą.

Nie musimy się obawiać, że zostały one potraktowane ogromną ilością substancji chemicznych, które miałyby je zabezpieczyć w trakcie transportu. Warto spojrzeć na nie nieco przychylniejszym okiem.

Czytaj też: Jedno jabłko dziennie może uratować życie

Sprawdź: Jabłka ochronią przed udarem mózgu

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jaki masz stosunek do wegetarianizmu?

  To działanie moralne, dla dobra zwierząt

  Jest to zdrowsze dla organizmu

  Jest to niezdrowe dla organizmu

  Nie mam zdania

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA