7 pomysłów na zdrowe święta z rodziną

Porcelanowe figruki królików wielkanocnych
Źródło: 123RF
Starszy niż rok
Niebawem święta – czas na chwilę refleksji, zadumy, ale także odpoczynku w gronie najbliższych. Warto bez względu na pogodę pomyśleć jak spędzić je zdrowo i aktywnie? Oto kilka propozycji.

1. Zwróć uwagę na potrawy

Tradycja wielkanocna uwzględnia w jadłospisie mnóstwo pysznych, ale niezwykle tuczących potraw. Jajka z majonezem, kiełbasy, szynki, mazurki, żurek... wszędzie czają się kalorie i niezdrowe tłuszcze. Poszukaj więc zdrowych zamienników.

Majonez lepiej zastąpić jogurtem z dodatkiem przypraw lub zrobić go samodzielnie. Z mięs warto wybrać te chude, które lepiej upiec, niż usmażyć. Wszystkie ciasta można urozmaicić o owoce lub orzechy, by nadać im wartości odżywczych lub zamienić – na przykład mazurka na tartę z owocami.

Czytaj: 5 chorób, jakich możesz nabawić się w te święta

2. Wspólna hodowla rzeżuchy

Rzeżucha posiada mnóstwo wartości odżywczych, a przy tym jest bardzo smaczna i dodaje potrawom nieco pikantności. By zaangażować dzieci do wspólnej zabawy, zasiej razem z nimi rzeżuchę. Potrzeba do tego niewiele – gaza lub wata, nasionka i regularne nawadnianie hodowli. Kiełki rzeżuchy powinny pojawić się po kilku dniach.

3. Poproś o pomoc w przygotowaniach

Przygotowania do świąt potrafią zestresować. Nie pozwól więc, by wszystko spadło na twoje barki i poproś o pomoc członków rodziny. Dzięki odpowiedniemu podziałowi obowiązków święta nie staną się tylko czasem na maksymalny odpoczynek od pracy. Zaangażuj dzieci tak, by w pomocy widziały również ciekawą rozrywkę – wspólne sprzątanie czy gotowanie może przynieść wiele radości!

4. Jedz śmiało, ale niewiele

Nie sposób odmówić sobie przyjemności siedzenia przy świątecznym stole, wiele potraw sporządzamy przecież specjalnie na tę okazję. Należy jednak zachować umiar. Warto wcielić w życie kilka zasad, których wspólne wykonanie sprawi, że staną się skuteczne. Pięć niewielkich posiłków, mniejsze porcje, picie dużej ilości wody lub herbat ziołowych – a zarówno ty, jak i członkowie rodziny, nie odczujecie dyskomfortu po posiłku.

5. Deser? Tak, ale nie od razu

Domeną polskiej, wielkanocnej kuchni są wypieki – makowce, mazury, serniki... Nie pozwól jednak, by wszyscy prosto po śniadaniu czy obiedzie biegli po słodycze. Znajdź nieco czasu na wspólny deser, godzinę lub dwie po posiłku, uzupełniając go o dzbanek ziołowego naparu. Poprawi trawienie i usunie uczucie ciężkości w żołądku. Wybierz herbatę z mniszka lekarskiego, kminku lub zieloną herbatę z dodatkiem imbiru.

6. Wspólny spacer po posiłku

Gdy już odejdziecie od stołu, nie pozwól, by cała rodzina rozsiadła się wygodnie przed telewizorem. Wyjdźcie razem na spacer, by dotlenić organizm, poruszać się i pobudzić trawienie. Po ciężkim posiłku przyda się nieco aktywności. Spędź nieco czasu z rodziną na łonie natury, jeśli możesz sobie na to pozwolić. Wrócicie wypoczęci.

7. (Nie)słodki zając

Jedną z uwielbianych przez najmłodszych tradycji jest zostawianie upominków przez zająca – w koszyczkach, butach, gniazdkach ze słomy lub trawy, pod poduszką... opcji jest wiele, tak samo jak wiele jest pomysłów na prezenty. Nie ograniczaj się do podarowania pociechom gotowych, kupionych słodyczy. Oczywiście, one tylko na to czekają. Ale może warto zamienić batoniki i żelki na zdrowe słodkości? Ciasteczka owsiane, marchewkowe, z dodatkiem bakalii lub gorzkiej czekolady, może czipsy owocowe z jabłek lub gruszek – coś, co będzie słodkie i zarazem zdrowe.

Sprawdź: Powigilijny zestaw czynności dla mężczyzn

Zobacz też: Powigilijny zestaw ćwiczeń dla kobiet

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA