7 smacznych pomysłów dla wegan

Co pysznego można upichcić bez mleka, mięsa, masła, miodu i jaj? Oto 7 smacznych inspiracji dla wegan i nie tylko.

Weganizm to coś więcej niż niekonwencjonalne podejście do odżywiania. To styl życia. Skrótowo rzecz ujmując, polega on na unikaniu wszystkiego, co wiąże się z czerpaniem jakichkolwiek korzyści ze zwierząt. Weganie, podobnie jak wegetarianie, odrzucają zatem spożywanie mięsa. W odróżnieniu od nich idą jednak o krok dalej i nie jedzą także mleka i wszelkich jego przetworów, miodu i jaj. Kwestią dyskusyjną jest to, jaki taka dieta wywiera wpływ na zdrowie i czy nie jest ona szkodliwa dla dzieci i kobiet w ciąży. Niemniej jednak, wegański posiłek od czasu do czasu na pewno nikomu nie zaszkodzi. A ponadto konieczność zastąpienia tradycyjnych produktów wegańskimi może znacznie urozmaicić naszą kuchnię. Co pysznego można upichcić bez mleka, mięsa, masła, miodu i jaj?

Sprawdź: Wegetarianizm – zdrowie czy zagrożenie?

1. Pudding czekoladowy z awokado

Potrzebujemy tylko dojrzałego (to bardzo ważne!) awokado, 3 łyżek kakao, 3 łyżek stewii czy brązowego cukru i 3 łyżek mleka sojowego. Wszystkie składniki miksujemy blenderem i smaczny deser bez grama konserwantów gotowy!

2. Bigos z bakaliami

Jak na bigos przystało, potrzebujemy kiszonej kapusty, wrzącej wody, cebuli, pieczarek, liścia laurowego i pozostałych przypraw. Mięso jednak zastępujemy orzechami, migdałami i suszonymi śliwkami. Można także dorzucić ciecierzycę. Smacznego!

3. Kuskus

To z kolei inna wersja popularnej marokańskiej potrawy. Zamiast jagnięciny wrzucamy do kaszy moc pysznych warzyw: marchewkę, zieloną fasolkę, paprykę czerwoną i zieloną, koper włoski, cukinię, ziemniaki, zielony groszek, cebulę i czosnek. Przyprawiamy solą, cuminem, świeżą kolendrą i pieprzem. Jeśli w dodatku zaopatrzymy się w specjalne naczynie do przygotowywania kuskusu, to prawie tak, jakbyśmy przenieśli się do Marrakeszu.

4. Hachis parmentier

Od tradycyjnego francuskiego hachis parmentier różni się tym, że zamiast mięsa mielimy por, marchew, seler, pieczarki, cebulę, czosnek i pietruszkę. Dorzucamy do tego także sos sojowy i oliwę. Podajemy z zieloną sałatą.

5. Flan bananowy

Nie wyobrażasz sobie flanu bez mleka? A jednak! Zamiast niego można z powodzeniem wykorzystać agar-agar rozpuszczony w mleku sojowym. Do tego dodajemy banana rozdrobnionego widelcem i skropionego syropem z agawy. Potem wystarczy tylko wyporcjować, schłodzić i podwieczorek gotowy!

6. Sałatka warzywna

Tutaj możliwości jest co nie miara. Trzeba tylko zapomnieć o majonezie, serze i wędlinach. Z powodzeniem za to można stosować sok z cytryny z oliwą,  sos vinegrette, świeże zioła, przyprawy i wszelkie dostępne warzywa.

7. Hummus

Popularna wegańska pasta do pieczywa rodem z Libanu smakuje nie tylko weganom. Wystarczy zmiksować ciecierzycę, czosnek, tahimi, oliwę i sok z cytryny. Żegnajcie nudne kanapki!

Może by zatem raz zaszaleć w kuchni i przygotować coś wegańskiego? Mimo wątpliwości, co do tego, czy taka dieta zaspokaja zapotrzebowanie organizmu na wszelkie niezbędne składniki odżywcze, jedno jest pewne: nie znajdziemy w niej przetworzonej niezdrowej żywności pełnej barwników i konserwantów. A to już poważny argument za tym, by jej zupełnie nie dyskryminować.

Czytaj też: Psychologia wegetarianizmu

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA