Aktywne mamy

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Powrót do aktywności, powrót do sylwetki sprzed ciąży to są zagadnienia, które nurtują chyba każdą świeżo upieczoną mamę.

Spis treści

Ile zajmie powrót do formy sprzed ciąży? Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Według Katarzyny Sempolskiej, doktor nauk o kulturze fizycznej, autorce programów "Aktywne 9 miesięcy" oraz "Klub Aktywnej Mamy" - wiele zależy od tego, czy kobieta była aktywna przed ciążą i w czasie ciąży, ile przytyła przez 9 miesięcy, a także od tego jak przebiegał jej poród. Najważniejsze są cierpliwość i wytrwałość oraz… zdrowe odżywianie się.

Młoda mama, zwłaszcza karmiąca piersią, nie może się głodzić, ani stosować restrykcyjnych diet. Sukcesy sportowe i spadek wagi przyjdą we właściwym czasie.

Pierwsze ćwiczenia

 Najlepszą aktywnością dla świeżo upieczonej mamy są spacery – twierdzi doktor Katarzyna Sempolska.

Lekarze w szpitalach motywują nawet mamy po cesarskim cięciu do jak najszybszego wstania z łóżka po porodzie. To pomaga szybciej odzyskać sprawność. Z kilkutygodniowym maluchem można też chodzić już na spacery, ale uwaga: nie wolno kobiecie dźwigać wózka!

Kiedy maluch podrośnie, warto też wybrać się z nim na zajęcia dla mam z dziećmi. Prowadzone przez wykwalifikowanych trenerów są nie tylko świetnym sposobem na powrót do formy, ale też rozrywką dla malucha, a dla mamy okazją do spotkania z innymi kobietami w tej samej sytuacji. Ich olbrzymią zaletą jest to, że w czasie zajęć nie trzeba szukać opiekuna dla malucha. Dziecko bierze aktywny udział w ćwiczeniach, a jeśli zacznie płakać, albo trzeba będzie je nakarmić – dla nikogo nie będzie to problemem.

Specjalne przygotowania

Przed każdym treningiem warto się odpowiednio przygotować. Kobiety, które karmią piersią powinny przed wyjściem nakarmić dziecko i zadbać o dobry biustonosz sportowy, który dobrze utrzyma powiększone i wrażliwe piersi (http://www.medme.pl/artykuly/duzy-biust-na-treningu-to-nie-problem,277,1.html). Przed ćwiczeniami koniecznie trzeba się rozgrzać – w organizmie młodej mamy panuje swoista burza hormonalna, która może mieć wpływ na stawy i więzadła. Wysiłek fizyczny powoduje utratę płynów, dlatego trzeba je uzupełnić zaraz po powrocie, aby aktywność nie miała wpływu na produkcję pokarmu.

Zobacz: Domowa apteczka każdej mamy

Odpoczynek

Najważniejsze jest jednak dać sobie odpocząć. Zazwyczaj połóg trwa około 6-8 tygodni po porodzie siłami natury i 8-10 tygodni po porodzie przez cesarskie cięcie. Przez ten czas wysiłek fizyczny jest nie tylko niewskazany, ale wręcz zabroniony. Wszystkie rany muszą się zagoić, a macica musi wrócić do swojego pierwotnego kształtu. Jedyne, co wolno kobiecie dźwigać, to dziecko. Zielone światło do powrotu do aktywności fizycznej musi dać lekarz. Dopiero po konsultacji z nim można zacząć ćwiczenia. I to też nie od razu te najintensywniejsze. Trening lepiej zacząć stopniowo, od łagodniejszej aktywności, powoli włączając do programu trudniejsze i cięższe ćwiczenia.

Słynne mamy sportsmenki

W środowisku zawodowych sportowców mamy przykłady mam, dla których narodziny dziecka wcale nie oznaczały zakończenia sportowej kariery. Najsłynniejsza jest historia Pauli Radcliff, która 4 listopada 2007 roku, niecałe 10 miesięcy po urodzeniu pierwszego dziecka, wygrała maraton w Nowym Jorku. W 2010 roku na świat przyszło jej drugie dziecko, a biegaczka już zapowiedziała, że jej marzeniem jest olimpijski medal, i to złoty. Ale takich przykładów nie trzeba szukać daleko poza granicami kraju. Anna Jakubczak – znakomita biegaczka, trzykrotna uczestniczka IO – jest też matką dwójki dzieci. Ich narodziny nie przeszkodziły jej w karierze. Kiedy spodziewała się córki Hani, biegała do szóstego miesiąca ciąży, a do treningów wróciła dopiero dwa miesiące po porodzie. I do dziś odnosi sukcesy w biegach na całym świecie. A skoro tak wybitne sportsmenki odzyskały formę, to znaczy, że każda z nas też może.

Za pomoc w przygotowaniu materiału i konsultację dziękuję Katarzynie Sempolskiej, doktor nauk o kulturze fizycznej, autorce programów "Aktywne 9 miesięcy" oraz "Klub Aktywnej Mamy".

EK

Zobacz: Tak powinna wyglądać dieta młodej mamy