Aktywność fizyczna wśród cukrzyków


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Cukrzyca jest chorobą, choć – jak sądzą niektórzy – nie taką, która utrudnia lub uniemożliwia aktywność fizyczną. Nic bardziej mylnego!

Cukrzyca to choroba, która polega na braku insuliny bądź zbyt małej jej ilości w organizmie. Wtedy należy ją dostarczać w postaci zastrzyków lub za pomocą pompy insulinowej. Sport i aktywność fizyczna poprawiają wrażliwość komórek mięśniowych na insulinę, dzięki czemu chory może brać mniej jednostek insuliny. Dlatego aktywność fizyczna jest wręcz wskazana, gdyż pomaga w profilaktyce tego schorzenia! Cukrzycy – zakładajcie więc dres i biegiem na spacer!

Czytaj też: Cukrzyca zwiększa ryzyko wystąpienia wad wrodzonych



Bieganie jest ćwiczeniem aerobowym, które poprawia wydolność oddechową, podnosi tętno, a przede wszystkim przekształca tkankę tłuszczową na tkankę mięśniową. Obowiązkowo należy pamiętać o kontroli poziomu cukru przed treningiem oraz zaraz po nim.

Jeżeli poziom cukru wynosi:
• - 120-200 mg/dl – możesz pójść spokojnie pobiegać
• - < 120 mg/dl – zjedz trochę dodatkowych węglowodanów
• - > 200 mg/dl – lepiej odłóż bieganie na później (jeżeli w moczu jest aceton)

To pierwsza i najważniejsza zasada do zapamiętania. Warto wiedzieć, że bieganie ze średnią prędkością 10 km/h to wydatek energetyczny na poziomie ok. 660 kcal na godzinę. Czy wiesz, że: Co 7 sekund ktoś umiera z powodu cukrzycy

Porady dla cukrzyków

Poniżej przedstawiam kilka innych rad dla cukrzyków, którzy chcą biegać lub uprawiać inny sport:

- Porozmawiaj ze swoim lekarzem o dawkowaniu leków przy zwiększonej aktywności fizycznej.

- Zawsze miej przy sobie jakąś przekąskę na wypadek, gdyby obniżył się poziom cukru.

- Planuj swój trening pod kątem intensywności oraz czasu trwania.

- Bieganie rozpoczynaj od chodu bądź krótkiej rozgrzewki, aby przygotować organizm do wysiłku. Po treningu wykonuj kilka ćwiczeń rozluźniających i uspokajających.

- Pilnuj poziomu cukru po treningu, gdyż może on spaść nawet kilka godzin po wysiłku.

- Na początek biegaj trzy razy w tygodniu, potem stopniowo zwiększaj obciążenia treningowe.

Bieganie wpływa nie tylko pozytywnie na samą cukrzycę, ale także na samopoczucie, formę oraz sylwetkę. Pomaga również w walce z otyłością, która bardzo często pojawia się przy cukrzycy.



Zobacz wideo: Cukrzyca jest chorobą naczyń

Dzięki własnej pracy nad sobą i dbaniu o swe zdrowie, cukrzyk może nauczyć się radzić z wysiłkiem fizycznym. Jeśli będzie mieć w miarę wyrównaną cukrzycę – nic nie stoi na przeszkodzie, aby mógł zająć się sportem zawodowo. Przykładem może być mistrz olimpijski, mistrz świata i Europy – wioślarz Michał Jeliński, który ma cukrzycę typu 1. Na całym świecie powstają grupy, przygotowujące się do różnych biegów, w tym nawet maratońskich. W Polsce WOŚP organizuje bieg „Policz się z cukrzycą” – w 2011 roku odbył się on po raz piąty. Celem biegu rekreacyjnego jest popularyzacja wiedzy na temat cukrzycy oraz propagowanie zdrowego i aktywnego stylu życia.

Nie należy traktować siebie jak kogoś gorszego, bo cukrzycy są w stanie osiągnąć tyle samo, co zdrowi ludzie!

Czytaj też: Cukrzyca jest ciągle niebezpieczna

Temat miesiąca: Gardłowa Sprawa, przeziębienie i grypa