Alkoholem pragnienia nie oszukasz!


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Gdy temperatura powietrza przekracza 30 stopni C, świeci słońce i leżysz na plaży większość z nas uzna taką aurę za wspaniałą pogodę na wakacje. Jednak upał w mieście inaczej znosimy. Staje się nie do zniesienia. Mury, kamienie, asfalt nagrzewają się do wysokiej temperatury, wyższej o kilka stopni niż na otwartej przestrzeni. Dlatego mieszkańcy miast nawet w nocy nie odczuwają takiego ochłodzenia - ciepło utrzymuje się przez długi czas. W dzień ciężko się oddycha, a smog drażni oczy i skórę.

W takie dni wszyscy odczuwają zwiększone pragnienie. Powszechnie panuje opinia, że zimne piwo, drinki najlepiej gaszą pragnienie. Niestety pragnienia alkoholem nie oszukasz. W taką pogodę łatwo i szybko można się upić. Upał i alkohol to niebezpieczne połączenie. Słońce rozszerza naczynia krwionośne, a alkohol tylko potęguje jego działanie i powoduje groźne dla zdrowia wahania ciśnienia tętniczego. Im większy upał tym ostrożniej trzeba pić, ponieważ organizm jest osłabiony, zmęczony. Bardzo się pocimy, a to wystarczy, że nawet minimalna dawka alkoholu wystarcza, aby „zakręciło nam się w głowie”. Reakcja termoregulacyjna (pocenie się) jest naszą obroną przed nadmiernie wysoką temperaturą.

Alkohol = uważaj

Alkohol może przyśpieszyć udar słoneczny. Szczególnie narażone są osoby, które mają różne schorzenia kardiologiczne, schorzenia tarczycy albo cukrzycę. Upały też źle znoszą osoby starsze i z nadwagą. W taką pogodę często zdarzają się omdlenia, zasłabnięcia i zaburzenia układu krążenia.
Alkohol zwiększa brawurę, a zmniejsza krytycyzm. Człowiek w upojeniu alkoholowym nie potrafi właściwie ocenić swoich możliwości, ani też zagrożeń. Kiedy wchodzi do wody, myśli, że się orzeźwi, wytrzeźwieje. Często wydaje się mu, że jest w stanie daleko popłynąć. W czasie wakacji, alkohol jest przyczyną największej ilości utopień i wypadków samochodowych.

Zobacz też: Alkohol a antybiotyki – fakty i mity

Alkohol tak, ale wieczorem

W gorące dni alkohol szybciej i bardziej intensywnie na nas działa. Jeśli mamy już pić to najlepiej w postaci rozcieńczonych drinków albo wieczorem po zachodzie słońca, gdy jest trochę chłodniej. Powinno się przy tym spożywać około 2-3 litrów wody mineralnej na dobę, aby nie doszło do odwodnienia. Najlepiej żeby były z dużą zawartością magnezu i potasu. Nie należy też spożywać alkoholu na pusty żołądek. Posiłek powinien zawierać łatwo przyswajalne białko i węglowodany. Najlepiej żeby też był przy tym tłusty, tłuszcz stworzy barierę ochronną i zmniejszy wchłanianie się alkoholu.

Sprawdź: Alkohol a antykoncepcja – na co trzeba uważać?