Antyoksydanty – twoi skuteczni przyjaciele

Antyoksydanty – twoi skuteczni przyjaciele
Starszy niż rok
Jakże często słyszymy w mediach, od lekarzy i naukowców, słowo: antyoksydanty. Co to właściwie takiego jest? Dlaczego są potrzebne w naszym organizmie? I na koniec – w jakim je znaleźć pożywieniu?

Antyoksydanty, zwane też przeciwutleniaczami, są to związki chemiczne wiążące wolne rodniki. A wolne rodniki to bezkarnie buszujące po naszym organizmie atomy, odpowiedzialne za degradację i niszczenie żywych komórek w naszym organizmie. Badania wykazują, że wolne rodniki odpowiedzialne są za wiele chorób – od miażdżycy po nowotwory, a także starzenie się organizmu. Naturalnymi antyoksydantami jest żywność zawierająca witaminy A, C i E oraz minerały takie jak selen czy cynk. Powinniśmy dbać, aby w naszym pożywieniu każdego dnia nie zabrakło produktów z listy poniżej.

Najbardziej znane źródła antyoksydantów to:

1. Owoce: czerwone winogrona, kiwi, morele, truskawki, jagody, borówki, pomarańcze, maliny, grejpfruty, papaja, śliwki, jabłka.

2. Warzywa: szpinak, czerwona kapusta, czosnek, kalafior, brokuły, marchew, pomidory, buraki, cebula.

3. Grzyby.

4. Orzechy każdego gatunku.

5. Pestki, m.in. dyni.

6. Ryby i owoce morza: tuńczyk, sardynki, przegrzebki, ostrygi.

7. Wątróbka cielęca.

8. Pełnoziarniste zboża.

9. Soja.

10. Oleje roślinne: oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, olej migdałowy.

11. Herbata: biała, zielona, ulung.

12. Wino.

13. Gorzka czekolada.

Aby uzupełnić dietę w antyoksydanty, można także stosować suplementację. Oferta preparatów, zwłaszcza w kategorii suplementów hamujących procesy starzenia i poprawiających urodę, jest spora. Należy jednak pamiętać, że nadmiar przeciwutleniaczy może być szkodliwy dla zdrowia tak samo, jak ich niedobór.

 

Elżbieta Kwiat

Przeczytaj także:

Czasowstrzymywacz w kremie

Co jeść, żeby nie chorować? 10 produktów żywnościowych, które podnoszą odporność

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA