Bakteria pokona raka trzustki?

Osłabione bakterie Listeria są w stanie powstrzymać przerzuty raka trzustki – ogłosili naukowcy z Albert Einstein College of Medicine of Yeshiva University w Nowym Jorku. Co ciekawe, w czasie eksperymentu nie zauważono żadnych efektów ubocznych.

O rewolucyjnej metodzie przeczytać możemy na łamach czasopisma „Proceedings of the National Academies of Science”. Wykorzystane w terapii bakterie zawierały radioizotopy, które stosuje się zwykle w leczeniu nowotworów. Działanie wprowadzonych do organizmu osłabionych bakterii gatunku Listeria monocytogenes (w innych warunkach ta sama bakteria wywołuje choroby układu pokarmowego) polega na niszczeniu jedynie chorych komórek – poza nimi bakterie bowiem giną samoistnie.

Zobacz: Jak rozpoznać raka trzustki?

Wyniki leczenia

Pierwsze testy, jakie przeprowadzono na myszach, dały zdumiewająco dobre efekty – po trzech tygodniach u gryzoni było o 90 proc. mniej przerzutów.

Jeśli bakteria podobnie zadziała u chorych ludzi (naukowcy zamierzają wkrótce to sprawdzić), będzie to przełom w walce z rakiem trzustki. Nieleczony nowotwór stanowi bowiem poważne zagrożenie dla naszego życia – statystyki wskazują, że prowadzić może do śmierci pacjenta w ciągu 3-6 miesięcy.

Zobacz wideo: Jak rozpoznać raka trzustki?

Zobacz też: Rak trzustki – białka na celowniku.

Naukowcy zastrzegają, że badania dotyczą przede wszystkim przerzutów – sam nowotwór trzustki trzeba, jak dotychczas, usuwać chirurgicznie. Jak twierdzi profesor Claudia Gravekamp, jedna z autorek pracy, istnieje jednak nadzieja na poszerzenie zastosowania metody.

Czytaj też: Trzustka – co powinieneś o niej wiedzieć?