Beta-karoten. Cenny składnik diety

Starszy niż rok
Obficie występujący w marchwi, szpinaku czy szparagach beta-karoten jest niezwykle cennym dla zdrowia składnikiem diety. Jak beta-karoten wspomaga ludzki organizm i w jakich produktach występuje?

Obficie występujący w marchwi, szpinaku czy szparagach beta-karoten jest niezwykle cennym dla zdrowia składnikiem diety. Jak beta-karoten wspomaga ludzki organizm i w jakich produktach występuje?

Beta-karoten jest ważnym składnikiem dla odporności organizmu. Zapewnia prawidłowe widzenie, ogranicza negatywne skutki leczenia nowotworów i pomaga przy leczeniu chorób skóry. Co więcej, opóźnia nawet procesy starzenia się.

Witamina A, której źródłem jest beta-karoten, jest bardzo ważna zwłaszcza dla narządu wzroku. Jej niedobór może być przyczyną jego osłabienia oraz problemów z widzeniem w ciemnościach (tzw. kurza ślepota).

Powszechnie zwraca się uwagę na to, że beta-karoten powstrzymuje działanie wolnych rodników, którym przypisuje się m.in. udział w rozwoju nowotworów. Czy bezpośrednio beta-karoten zapobiega nowotworom? Dotychczasowe badania tego nie potwierdziły. Na pewno jednak redukuje on ujemne skutki chemioterapii i radioterapii.

Beta-karoten na zdrowie

Odpowiedni poziom beta-karotenu w diecie służy utrzymaniu zdrowia. Chroni on organizm przed infekcjami. Utrzymuje w zdrowiu błonę śluzową jamy ustnej, nosa czy płuc. Dzięki niemu organizm chroni się przed rozedmą płuc czy chorobami dróg oddechowych.

Beta-karoten wpływa na obniżenie cholesterolu we krwi, co skutkuje też ograniczenie zagrożenia miażdżycą i innymi chorobami. Czytaj też: Witaminy - sprawdź, czego ci brakuje

Zaleca się go w przypadku chorób skóry, ponieważ wspomaga jej regenerację. Dzięki temu opóźnia również jej starzenie. Jest stałym składnikiem różnych środków stosowanych przy opalaniu, ponieważ chroni skórę przed promieniowaniem UV, a przy tym nadaje skórze koloru i podtrzymuje opaleniznę.

Naturalnym głównym źródłem beta-karotenu są warzywa i owoce. Szczególnie obficie występuje on w marchwi i liściach pietruszki. Dostarczają go żółte i pomarańczowe warzywa (np. dynia, pomidory), zielone warzywa liściaste (szpinak, kalafior, brokuły czy sałata), żółte i pomarańczowe owoce (morele, brzoskwinie, melon), ale jest też obecny np. w groszku czy wiśniach.

We wchłanianiu beta-karotenu pomaga równoczesne spożywanie tłuszczu (np. niewielkiej ilości masła). Zachowuje on swoje właściwości przy mrożeniu.

Zobacz: Witaminy – co o nich wiemy?

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA