Bezglutenowy koszyk zakupów

Dieta bezglutenowa zwykle kojarzy się z unikaniem przetworów mącznych, takich jak pieczywo, ciasta i makarony. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że białka zbóż – szkodliwe dla chorych na celiakię – znajdują się także w innych artykułach spożywczych.



Dieta bezglutenowa zwykle kojarzy się z unikaniem przetworów mącznych, takich jak pieczywo, ciasta i makarony. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że białka zbóż – szkodliwe dla chorych na celiakię – znajdują się także w innych artykułach spożywczych. Zobacz też Przyczyny powstawania celiakii.

Gliadyna, hordeina, sekalina i awenina (bo o nich mowa) niezwykle często wchodzą w skład produktów, które na pierwszy rzut oka nie budzą podejrzeń u osób nietolerujących glutenu. Wynika to z faktu, że w procesie wytwarzania żywności nagminnie używa się preparatów zawierających powyższe białka. Stąd też na gluten można natrafić w kukurydzianych płatkach śniadaniowych, jogurtach, a nawet niektórych wędlinach. W przypadku przechodzenia ostrej odmiany celiakii nawet odrobina niepożądanego białka może wywołać dyskomfort i ból jelit, dlatego rozważne kupowanie powinno stanowić istotny element codzienności chorego.

Zobacz: Czym jest dieta bezglutenowa?



Szkodliwe jedzenie

Ponieważ do zanieczyszczenia artykułów bezglutenowych może dojść na każdym etapie produkcji (np. w młynach mielących różne rodzaje zbóż i kasz; w piekarniach wypiekających pieczywo z rozmaitych rodzajów mąki), w sklepach należy bardzo uważnie oglądać opakowania. Bezwiedne spożywanie glutenu najlepiej ograniczyć poprzez kupowanie towarów oznaczonych przekreślonym kłosem – znak ten to wiarygodna gwarancja, że produkt jest całkowicie bezpieczny dla osób z celiakią. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie artykuły spożywcze są oznakowane, dlatego kolejną sugestią jest staranne czytanie etykiet. Jeśli w składzie figuruje jakaś „niepokojąca” substancja, należy wstrzymać się z zakupem. Co więcej, warto sporządzić listę producentów specjalizujących się w wytwarzaniu jedzenia bezglutenowego – zwykle ich artykuły łatwiej dostać przez Internet lub w sklepach ze zdrową żywnością – i kierować się nią przy wyborze produktów.



Istnieją produkty, które osoby na diecie bezglutenowej mogą bez wahania wrzucić do koszyka z zakupami. Są to przede wszystkim owoce (świeże, mrożone, jak i w postaci soków), warzywa (także konserwowe), orzechy oraz nieprzetworzone mięso, ryby i owoce morza. Do sprawunków bez obaw można dorzucić ryż, grykę, kukurydzę, soję, soczewicę, groch, fasolę i kaszę jaglaną oraz zboża pochodzące z krajów cieplejszych, takie jak maniok, tapioka, quinoa, amarantus, sorgo, sago i miłka abisyńska.



Oprócz artykułów spożywczych, w których obecność glutenu jest oczywista (takich jak chleb, bagietki, czy ciastka), należy wystrzegać się określonych produktów, w których skład również wchodzi mąka, ale niekoniecznie zdajemy sobie z tego sprawę. Co więcej, na półkach sklepowych łatwo znaleźć towary, w których szkodliwe białka mogą, ale nie muszą występować, ponieważ nie wszyscy producenci używają ich w procesie produkcji. Najłatwiej przedstawić ten rejestr za pomocą uporządkowanej listy.



Szkodliwe: kuskus, kasza manna, pęczak, kasza perłowa, orkisz, muesli, kaszki błyskawiczne dla dzieci, pumpernikiel, maca, pizza mrożona, otręby.

Niepewne: produkty zawierające słód jęczmienny (np. płatki śniadaniowe) oraz dostępna w sprzedaży ogólnej mąka bezglutenowa (może być zanieczyszczona białkami pszenicy, jęczmienia, żyta lub owsa).



Szkodliwe: sery z niebieską pleśnią, niektóre napoje mleczne zawierające słód jęczmienny.

Niepewne: sery topione, tanie sery żółte (ze względu na powierzchnię powlekaną), gotowy ser do sernika (może zawierać błonnik pszenny), niskotłuszczowe produkty mleczne, napoje czekoladowe, jogurty owocowe z ziarnami zbóż i chrupkami, smakowe maślanki, gęsta śmietana.



Szkodliwe: panierowane ryby i mięsa.

Niepewne: konserwy rybne i mięsne, podroby (pasztet, pasztetowa, kaszanka), parówki, pulpety, kotlety mielone, kotlety do hamburgerów, mielonka, salceson, niektóre wędliny i kiełbasy (zwłaszcza tzw. wędliny wysokowydajne).



Niepewne: dressingi, majonez; przetwory z warzyw i owoców

Szkodliwe: warzywa na patelnię i panierowane.

Niepewne: przecier pomidorowy, placki ziemniaczane, fasola w puszce, kotlety i pasztety sojowe, gotowe sałatki z dressingiem lub majonezem, wsady owocowe.



Szkodliwe: produkty na bazie słodu jęczmiennego oraz niedozwolonego rodzaju mąki.

Niepewne: żelki, budyń, guma do żucia, batony, lody, nadziewane czekoladki i cukierki, czekolada, chrupki, chipsy.



Szkodliwe: piwo, alkohole otrzymywane ze zbóż (np. wódka), kawa zbożowa, kakao owsiane, napoje gazowane.

Niepewne: aromatyzowane kawy rozpuszczalne, alkohole smakowe, soki owocowo-warzywne.



Szkodliwe: zagęszczane zupy, proszek do pieczenia, hydrolizowane białko roślinne, gotowe dania i sosy „ze słoika”, produkty instant, sosy w proszku.

Niepewne: kostki bulionowe, mieszanki przypraw (np. curry), jarzynki, musztarda, ketchup, sos sojowy, gotowe dipy, preparaty do odchudzania, aromaty, niektóre leki i suplementy diety.



Świadome zakupy oparte na powyższej liście zapewnią osobom wrażliwym na gluten nie tylko codzienny komfort, ale także znaczną poprawę stanu zdrowia. Ścisłe przestrzeganie diety powoduje odbudowę kosmków jelitowych, a tym samym rzadsze podrażnienia układu pokarmowego. Stopniowo ustępują też dolegliwości typowe dla osób chorych na celiakia-straszna-jak-ja-maluja,3105946,1.html">celiakię (takie jak bulgotanie w brzuchu czy wzdęcia).

Poznaj: Kosmetyki bezglutenowe

Czytaj też: Komosa ryżowa (quinoa) - wartości i właściwości odżywcze

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA