Biegaj po młodość i zdrowie

Biegacze są wszędzie. W mieście i poza nim, na ulicach, w parkach, w każdym miejscu, gdzie znajdzie się odrobina wolnej przestrzeni. W barwnych strojach, często z bidonami w rękach i słuchawkami na uszach. Biegają szybciej lub wolniej, budząc zwykle uśmiech sympatii u obserwatorów. Wielu z nich to ludzie dojrzali, a nawet w podeszłym wieku. Co sprawia, że decydują się na podjęcie takiej formy aktywności fizycznej?

Dlaczego biegamy

Wśród przyczyn, dla których ludzie dojrzali decydują się na bieganie, jedną z najważniejszych jest próba przeciwdziałania starzeniu się. Przychodzi taki moment, że budzą się rano, jedzą śniadanie, jadą do pracy i już czują się zmęczeni. Więc próbują coś z tym zrobić. A najprostszą metodą polepszenia wydolności fizycznej jest bieganie.

Biegaj krócej, żyj dłużej - nowe, zaskakujące badania!

Powody aby biegać

Bieganie nie musi zajmować bardzo dużo czasu. Nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Nie potrzeba sali do ćwiczeń ani stałego nadzoru trenera. Nie wymaga ponoszenia wysokich kosztów. Wystarczy para butów, prosty strój do biegania i kawałek przestrzeni. A korzyści? Już nawet po przebiegnięciu kilkuset metrów można poczuć satysfakcję z pokonania tej przestrzeni, wyprostować plecy i z poczuciem dobrze wykonanego zadania wrócić do domu. Poczuć się młodziej. A gdy biegamy regularnie obserwować, jak z każdym kolejnym wysiłkiem poprawia się wydolność fizyczna. Bieganie jest formą aktywności dostępną dla każdego, niezależnie od miejsca zamieszkania i statusu finansowego.

Sprawdź: Zmory biegacza - kolka, skurcze, zakwasy

Co daje bieganie?

Oprócz poprawienia naszej wydolności to również świetna prewencja chorób cywilizacyjnych. Regularny, rozsądny wysiłek fizyczny ma bardzo dobry wpływ na przeciwdziałanie chorobom krążenia i chorobom metabolicznym. Ponadto redukuje stres. Aktywując układ krążenia, układ oddechowy, zmuszając swoje mięśnie do wysiłku, pobudzamy procesy metaboliczne, co sprawia, że zapobiegamy kumulowaniu się w organizmie „niepotrzebnej” energii. Biegając przyzwyczajamy nasze naczynia krwionośne, serce i mózg, poprzez kontrolowane skoki ciśnienia, do pewnych sytuacji stresowych. Wysiłek fizyczny jest w gruncie rzeczy pewnego rodzaju stresem, więc jeśli jest on regularnie dawkowany, to nasz organizm przyzwyczaja się właśnie do pewnej formy stresu. Oczywiście jest to inny stres niż na przykład wywołany problemami w pracy, ale objawiający się podobnie, bo też wiąże się ze wzrastającym tętnem, ciśnieniem i częstością oddechu.

Jest też kwestia hormonów, endorfin, które mają kojący wpływ na organizm, powodując zjawisko zmęczenia. To zmęczenie pomaga zasnąć i dobrze wypoczywać. Człowiek, który regularnie biega, regularnie męczy się, czuje się de facto lepiej. I jest mniej zestresowany.

Czytaj: Ruszaj po zdrowie, czyli 7 zalet biegania

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA