Biegaj w wodzie


 
Starszy niż rok
Jeśli trapią cię często kontuzje to najwyższa pora i czas przemyśleć plan treningowy, zająć się odnową biologiczną oraz wsłuchać się w swój organizm. Warto przemyśleć ile kilometrów przebiegasz tygodniowo, w jakich butach oraz czy technika biegowa jest odpowiednia.

Waga biegacza

Większość początkujących biegaczy decyduje się na uprawianie tej dyscypliny sportu z powodu nadwagi. Są to osoby najczęściej nieprzygotowane do takich obciążeń!!!

  • zbyt słaby aparat więzadłowo-stawowy (wysokie ryzyko kontuzji)

  • mięśnie niewystarczająco silne jak i elastyczne ( b.wysokie ryzyko kontuzji)

  • słaba lub znikoma technika biegowa (podwyższone ryzyko kontuzji)

  • nieodpowiednie obuwie biegowe oraz nawierzchnia zbyt twarda by amortyzować

  • płaskostopie poprzeczne jak i podłużne (zwiększone przeciążenie)

Jak zmniejszyć wagę w 5 sekund?

Wskocz do wody! Bieganie w wodzie pomoże Ci:

  • zredukuje masę ciała, przez co impakt na stawy będzie znikamy lub całkowicie zlikwidowany

  • mięśnie pracują podczas fazy wykroku jak i zakroku znacznie ciężej poprzez gęste środowisko (wodę)

  • ciepła woda masuje i rozgrzewa mięśnie oraz aparat stawowy

Zobacz: Ruszaj po zdrowie, czyli 7 zalet biegania

UWAGA!

  • osoby z niewyrównanym i nieleczonym nadciśnieniem

  • bojące się wody

  • źle reagujące na tego typu treningi

Jak biegać?

Wskocz w pas do Aqua Aerobiku. Pozwoli on na utrzymywanie się na powierzchni wody niczym spławik. Na początku biegaj po dnie (uwaga na ostre kafelki), stopniowo przenoś się na głębszą stronę. Do lokomocji wykorzystuj nogi NIE ręce. Ręce są tylko dodatkiem. Nie musisz się szybko przesuwać, ważna jest technika biegowa. Kontroluj by Twoje ciało było proste, a nogi pracowały w pełnym zakresie ruchu.

Czytaj: Biegaj krócej, żyj dłużej - nowe, zaskakujące badania!

Bieżnia antygrawitacyjna lub bieżnia z wodą

Na potrzeby sportów zawodowych wymyślono bieżnie które zmniejszają masę ciała po to by zwiększyć obciążenie treningowe. Zawodnik znajduje się blisko granicy przeciążenia, stąd taki trening jest idealnym rozwiązaniem. Zawodnik jest w stanie biec z większą prędkością dłuższy czas mniej obciążając stawy.

Powstała bieżnia (klubowa) w którą nalewa się pożądaną ilość wody. Można stopniować trudność poprzez zmianę zanurzenia ciała.

Bieganie w wodzie czyli Aqua jogging

  • jest dla każdego

  • polecane dla osób po kontuzji

  • dla osób które łączą basen z pływaniem

  • na początku by nauczyć się prawidłowej techniki oraz zmniejszyć odciążenie nadmierną masą ciała

Od lat stosowane w rehabilitacji, powoli wciągane w sferę treningu zawodowego. Spróbuj i zaobserwuj tętno treningowe jak i intensywność. Niezłe, prawda?

Czytaj też: Chcesz schudnąć – nie zaczynaj od biegania