Bieżnia czy orbitrek – co wybrać?

Te dwie maszyny to najpopularniejszy sprzęt do treningu cardio (o umiarkowanej intensywności, nastawionego na spalanie tkanki tłuszczowej). Znajdziesz je na każdej siłowni. Idealne do rozgrzewki przed ćwiczeniami siłowymi, z powodzeniem wykonasz też na nich kompletny trening interwałowy. Czym się różnią i która z nich jest lepsza dla ciebie?

Bieżnia, czyli biegaj prawie jak w terenie

Ruch wykonywany na bieżni jest najbardziej zbliżony do tego, który wykonujesz trenując na zewnątrz. Tyle tylko, że tu biegniesz cały czas przed siebie, po tej samej powierzchni i raczej w stałym tempie. Równa nawierzchnia jest w tym przypadku dobra dla twoich stawów, bo ugina się lekko pod naciskiem stóp. Bieżnia zapewnia ci więc dodatkową amortyzację. Poza tym odpada ryzyko natknięcia się na kamień, gałęzie czy dołek, czego raczej nie unikniesz biegając w lesie czy parku.

Taki bieg może wydawać się nudny – na zewnątrz teren jest urozmaicony, nie brakuje wzniesień i spadków albo ostrych zakrętów. Na bieżni możesz mieć namiastkę tego, gdy ustawisz kąt nachylenia. W ten sposób będziesz biec pod górkę, zwiększając intensywność treningu i stawiając tym samym przed sobą większe wyzwanie.

Kiedy więc wybrać bieżnię? Po pierwsze na pewno wtedy, gdy aura na zewnątrz nie sprzyja terenowym biegom. Po drugie – gdy zależy ci na budowaniu kondycji i spalaniu wielu kalorii. Bieżnia to świetny sposób na przygotowanie się do zawodów, nawet maratonu.

Zobacz: Biegaj krócej, żyj dłużej - nowe, zaskakujące badania!

Orbitrek – gdy naprawdę nie lubisz biegać

Orbitrek, zwany rowerem eliptycznym, to połączenie rowerka stacjonarnego, bieżni i steppera. Zapewnia zatem większe urozmaicenie, niż bieg na bieżni. Składa się on przede wszystkim z ruchomych platform, na których stawiasz stopy i uchwytów, które trzymasz przez cały czas trwania treningu. Tu widać zasadniczą różnicę w stosunku do bieżni. Żeby wykonywać ruch, musisz pracować zarówno dołem, jak i górą ciała. Angażujesz tym samym więcej grup mięśniowych.

Podczas treningu stopy przylegają równo do platform. Dzięki temu właściwie nie obciążasz stawów. Jeśli dawno nie ćwiczyłeś, albo niedawno wróciłeś do formy po jakiejś kontuzji – orbitrek to bardzo dobre rozwiązanie.

Korzystając z orbitreka nie tylko poprawiasz formę, ale i wzmacniasz mięśnie. By dać trochę wytchnienia nogom, możesz mocniej pracować rękoma i odwrotnie. Znaczenie ma też ogólna pozycja ciała. Gdy mocniej ugniesz kolana i opuścisz biodra, bardziej pracują uda i pośladki. Prawie jak na rowerze. Do tego oczywiście samodzielnie wybierasz poziom oporu, który decyduje o intensywności ćwiczeń.

Czy orbitrek jest dla ciebie? Tak, jeśli chcesz podczas jednego treningu ćwiczyć całe ciało, albo łączyć elementy aerobowe z siłowymi.

Czytaj też: Trening izomeryczny - bez sprzętu i wychodzenia z domu

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA