Bolesne skurcze – jak sobie z nimi poradzić?

Starszy niż rok
Skurcze - chyba nie ma na świecie osoby, która choć raz w życiu ich nie doświadczyła. Jest to zwiększone napięcie mięśnia i zmiana jego długości, którym towarzyszy ból.

Definicję tę można rozszerzyć dzieląc skurcze ze względu na sposób ich powstawania, czy też sposób, w jaki kurczą się mięśnie. Skurcze mogą też dotyczyć różnych rodzajów mięśni. Jednakże wspólnym mianownikiem jest wzmożone napięcie oraz towarzyszący temu ból.

Rozciągnij mięsień

Nasza reakcja na skurcz, zwłaszcza dużych partii mięśniowych, jest zwykle zbliżona - próbujemy różnych form rozciągania mięśnia, co ma w rezultacie prowadzić do obniżenia jego napięcia i ustąpienia bólu. Niemniej jednak jest to tylko działanie na zasadzie likwidacji skutku, a nie przyczyny. Tych z kolei może być wiele. Czytaj też: Stretching przed i po treningu

Niedobór elektrolitów w komórkach mięśniowych

Najczęściej skurcze mięśniowe spowodowane są przez niedobór trzech składników mineralnych: sodu, potasu oraz magnezu. Te dwa pierwsze tracimy poprzez zwiększoną utratę elektrolitów wraz z potem lub moczem. Najczęstszą przyczyną jest wysoka temperatura. Również nadmierne spożycie wody lub stosowanie niektórych leków może zwiększać wydalanie z moczem sodu, potasu i magnezu. W tym przypadku warto czytać ulotki leków, które informują nas o takim zagrożeniu. Jeżeli chodzi o magnez to jego wykorzystanie potęguje… stres. Kolejnym powodem jest aktywność fizyczna, która zwiększa zapotrzebowanie organizmu na magnez ze względu na przemiany energetyczne. Wbrew powszechnie panującym opiniom, umiarkowane spożycie kawy nie zwiększa wydalania magnezu na tyle, aby mogło to prowadzić do niedoborów w organizmie.

Poznaj: 6 sprawdzonych metod na skurcze mięśni

W przypadku skurczów wynikających z braku elektrolitów, najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie ich uzupełnienie, zarówno wraz z dietą, jak i okresową suplementacją, jeśli dieta okazuje się mało skuteczna. W przypadku niedoborów sodu czy potasu, zwykle stosuje się, poza dosalaniem potraw, specjalne kapsułki zawierające elektrolity takie jak ALE HydroSalt czy zawierające pojedyncze mikroelementy, jak kapsułki z potasem. W przypadku niedoborów magnezu w diecie należy przede wszystkim postawić na wszystkie produkty o kolorze zielonym, gdyż chlorofil, główny zielony barwnik roślin, zawiera w swojej strukturze magnez. Poza tym, dobrym źródłem magnezu są wszelkiego rodzaju ziarna, pestki, nasiona oraz rośliny strączkowe. W okresach dużego natężenia pracą i w okresie wysokiej intensywności aktywności fizycznej, wiele osób nie jest w stanie uzupełnić odpowiedniej ilości magnezu wraz z dietą. Wówczas okresowo włącza się do diety magnez, najlepiej w postaci cytrynianu magnezu, jak w kapsułkach ALE MagneUp, które w porównaniu do innych form magnezu (chelaty czy mleczany) charakteryzuje się najwyższą przyswajalnością.

Skurcze wynikające z przemęczenia mięśni

W czasach, w których poziom aktywności fizycznej wśród osób dorosłych (niestety, w przeciwieństwie do dzieci i młodzieży) wzrasta, rośnie również częstość pojawiania się skurczów mięśniowych. Wynika to z faktu, iż mięśnie nie ruszane przez lata są często doprowadzane do takiego wysiłku, do którego nasze włókna nie są przyzwyczajone. Naturalną obroną przed zerwaniem jest skurcz. Zatem, kiedy przyczyną jest przemęczenie mięśni, najlepszym rozwiązaniem poza ich rozciąganiem będzie krótki odpoczynek oraz systematyczny trening. Takie postępowanie pozwoli na stopniowe zwiększanie siły i wytrzymałości mięśniowej, co w przyszłości uchroni nas przed bolesnymi skutkami skurczów.

Schorzenia prowadzące do skurczów mięśniowych

Bolesne skurcze mięśniowe mogą wynikać również z wielu schorzeń. Tutaj najczęstszą przyczyną są schorzenia naczyń, jak również schorzenia typowo mięśniowe. Ponadto, wiele bakterii i wirusów może prowadzić do skurczów, a jednym rozwiązaniem jest wdrożenie natychmiastowego leczenia. Bez względu na to jaka choroba jest przyczyną skurczów mięśniowych, bez wizyty u lekarza specjalisty, który wdroży odpowiednie leczenie, nie pozbędziemy się tej dolegliwości.

Podsumowując, ze skurczami mięśniowymi wywołanymi niedoborami elektrolitów, podobnie jak zmęczeniem, jesteśmy w stanie sobie spokojnie poradzić sami. Wystarczy odpowiednie odżywianie, ewentualna suplementacja oraz odpoczynek. W przypadku skurczów wynikających z różnego rodzaju schorzeń, w pierwszej kolejności czytajmy ulotki leków, jakie stosujemy. Może się bowiem okazać, iż wdrożenie suplementacji rozwiąże problem. W przypadku skurczów o niewiadomym pochodzeniu najlepiej udać się do lekarza specjalisty w celu zdiagnozowania problemu i wdrożenia właściwego leczenia.



Tekst ekspercki: Jakub Czaja

Zobacz: Zmory biegacza - kolka, skurcze, zakwasy

Powiązane artykuły
  1. "Sześciopak" naszych marzeń
  2. 1 mała rzecz potrzebna każdemu sportowcowi
  3. 5 faktów i mitów o jedzeniu przed treningiem
  4. 5 zalet interwałów, które cię do nich przekonają
  5. 6 przykazań rowerzysty - ubiór
Oglądaj w MedMeTV
  1. Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy
  2. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?