Catering dietetyczny a przeciwdziałanie chorobom

Jeśli na co dzień, odczuwasz bóle brzucha, masz nieprzyjemne wzdęcia lub doskwiera Ci złe samopoczucie (jesteś senny, zmęczony, roztargniony) to przyczyn takiego stanu zdrowia poszukaj w swojej diecie. Prawdopodobnie nie dbasz o nią prawidłowo, a także zapominasz o przestrzeganiu dobrych nawyków żywieniowych. Tymczasem, zgodnie z bardzo znanym powiedzeniem: jesteś tym, co jesz. O prawdziwości tej tezy, przekonało się wiele osób.
Catering dietetyczny

Artykuł sponsorowany

Źródło: Materiały partnera

Spis treści

Czy zwracasz uwagę na to, co jesz? Czy po nieprzespanej nocy analizowałeś swój jadłospis? A może, zamiast sprawdzić i wyeliminować niektóre ze składników, wciąż brniesz w źle skomponowany, ale wyuczony codziennymi nawykami jadłospis? Złe odżywianie, o którym za chwilę powiemy nieco więcej, ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie Twojego organizmu w czasie rzeczywistym, ale nie tylko. Konsekwencje byle jakiego jedzenia możesz odczuć w przyszłości. Żywność przetworzona może bowiem przyczyniać się nie tylko do upośledzenia pracy jelit, ale również powoduje nadciśnienie tętnicze, czy działa pronowotworowo.

„Co robi nam złe jedzenie”, czyli jakie dolegliwości mogą występować, przy źle dobranej diecie?

Złe nawyki żywieniowe można szybko zmienić. Wystarczy wdrożyć do swojej diety prawidłowe produkty, jeść zrównoważone w substancje pokarmowe posiłki i nie sięgać po żywność przetworzoną. Ale najpierw trzeba przede wszystkim sobie uświadomić, co faktycznie szkodzi. Idealnym rozwiązaniem byłoby dobranie indywidualnej diety, z wykluczeniem produktów, których konkretna osoba nie toleruje w swoim organizmie. Wówczas unikamy podjadania produktów, które mogą wywołać u nas biegunki, zaparcia lub złe samopoczucie. Każda z tych dolegliwości może wpływać bardzo niekorzystnie na późniejsze działanie naszego organizmu.

Tymczasem, wiele z produktów spożywanych w codziennej diecie, może bardzo mocno upośledzać nasz układ pokarmowy oraz krążenia, czy też nerwowy. Warto sobie uświadomić, że złe, śmieciowe jedzenie to nie tylko prawdopodobieństwo wystąpienia chorób fizycznie dotykających nasze ciało, ale również nieprawidłowo działająca psychika.

Depresja, i złe samopoczucie

Coraz większy odsetek społeczeństwa korzysta z pomocy psychologów. I choć w samej terapii nie ma niczego złego, to warto uświadomić sobie przyczynę takiego stanu zdrowia psychicznego.

Spożywanie pokarmów wysoko przetworzonych, a co za tym idzie źle zbilansowana dieta, opierająca się głównie na węglowodanach i cukrach upośledza działanie naszego mózgu. Chwilowe zaspokojenie głodu rozumiane, jako forma nagrody, nie dostarcza praktycznie żadnych wartości odżywczych. Duża dawka cukru to chwilowa energia i dobre samopoczucie, które szybko przeistacza się w poczucie zmęczenia oraz senność. Poza tym cukier uzależnia, z czasem, dla polepszenia nastroju potrzebujemy go więcej i więcej. Dlatego, aby poprawić swoje samopoczucie, nie powinniśmy leczyć wyłącznie skutków takiego stanu zdrowia, ale rozpocząć od odnalezienia przyczyny.

Spróbuj jeść więcej warzyw, owoców, a także korzystaj z puli pełnowartościowych produktów. Jeśli dołożysz do tego jakąkolwiek aktywność fizyczną (przynajmniej 2 x w tygodniu) to szybko zaczniesz czerpać radość z życia.

Kłopoty z układem pokarmowym

Jeśli nie dbasz o to co jesz, ale również dobierasz składniki posiłków w nieprawidłowych proporcjach, to bardzo szybko spotkasz się także z problematyczną pracą jelit. Węglowodany, cukry, ale również żywność śmieciowa są kumulowane w jelitach. Co się wówczas dzieje? Zalegająca żywność zaczyna gnić oraz powoduje wyjałowienie przewodu pokarmowego z dobrych bakterii. Patologiczna flora bakteryjna jest wchłaniana do układu krwionośnego i np. spada odporność.

Nie sposób, abyśmy czuli się wówczas dobrze i zdrowo. Ale to nie wszystko. Dowiedz się więcej: https://www.fitapetit.com.pl/blog/dietetyk-radzi/jelita

Pronowotworowe działanie złej diety

Wg. Krajowego Rejestru Nowotworów, blisko 30% raków powstaje na skutek złej diety. Niewłaściwe odżywianie prowadzi też do nadciśnienia tętniczego oraz chorób układu krążenia.

Najbardziej niebezpieczne, dla naszego organizmu będą tłuszcze trans, kwasy omega 6 oraz cukier, które znajdziesz w każdego rodzaju przetworzonej żywności oraz podczas smażenia produktów naturalnych. Działaj przeciw rakotwórczo i wyeliminuj ze swojej diety:

  • colę oraz inne napoje gazowane, które są sztucznie barwione;
  • ciasta, desery, wszelkiego rodzaju słodycze, jeśli nie masz pewności w jaki sposób zostały przygotowane, a prawdopodobnie jednym z ich głównych składników jest margaryna i cukier; pyszne, domowe desery, możesz zrobić sam: https://www.fitapetit.com.pl/blog/sniadania/placki-dynia-marchew-bez-glutenu-niskie-ig
  • frytki, hamburgery, hot-dogi – czyli wszystko co znajdziesz w restauracjach typu fast-food;
  • produkty wysoko przetworzone, które w obecnej postaci nie posiadają żadnych składników odżywczych.

Staraj się tak komponować swoje posiłki, by zawierały w możliwie największej ilości, produkty surowe lub delikatnie gotowane. Idealnym rozwiązaniem byłoby całkowite wyeliminowane smażenia.

Problemy z sercem, czyli choroby układu krwionośnego

Nadciśnienie tętnicze jest stanem podwyższonego ciśnienia krwi na poziomie 140/90 mmHg i wyżej. Niestety, coraz więcej osób w Polsce, szczególnie tych, które ukończyły 50. rok życia, skarży się na kłopoty z sercem.

Przyczyną złego stanu zdrowia w tym segmencie jest zbyt wysoki cholesterol, a także niski poziom magnezu, czy potasu. W profilaktyce zapobiegania chorobom serca, dużą uwagę poświęca się zatem umieszczeniu w diecie: surowych warzyw i owoców, diecie lekkostrawnej i maksymalnemu wyeliminowaniu cholesterolu.

Reklama

Zdrowe odżywianie i zbilansowane posiłki, czyli dieta, która da Ci zdrowie psychiczne i fizyczne

Przestrzeganie zdrowych zasad żywienia to najlepsze, co możesz zrobić dla swojego organizmu. I to właśnie, należy sobie przede wszystkim uświadomić. Jeśli podejdziemy do diety tylko pod kątem jednorazowego schudnięcia, to mało prawdopodobne, że odniesiemy sukces.

Szybko wrócimy do starych nawyków, przez które nie tylko przytyjemy, ale również ponownie będziemy odczuwać fizyczne konsekwencje takiego zaniedbania.

Jeśli nie wiesz, od czego zacząć i pomimo wielu poradników, nie widzisz efektów swojej diety to prawdopodobnie masz większy problem lub brakuje Ci konsekwencji albo pełnej wiedzy na temat zdrowego odżywiania.

Wówczas najlepiej zwrócić się do dietetyka klinicznego, który zgodnie z tym, co zaobserwuje, ale także po zweryfikowaniu wyników badań, dobierze odpowiednią dietę.

Przykładów specjalnych diet dla nietolerancji pokarmowych jest wiele. Można tu wspomnieć chociażby o dietach: Lactose free, Gluten Free, Vegan, Vegetarian, Ketogenna.

Tutaj dowiesz się o nich więcej: https://www.fitapetit.com.pl/diety

Nie od dziś wiadomo, że największy wpływ na nasze zdrowie, ale również samopoczucie ma zbilansowana dieta, wyeliminowanie z życia stresu oraz wprowadzenie do codziennych obowiązków aktywności fizycznej. Pamiętaj jednak, aby o diecie myśleć w perspektywie długofalowej. Wspólnie z dietetykiem dobierz takie produkty oraz w takich proporcjach, aby dostarczać organizmowi tyle kalorii, ile faktycznie potrzebujesz, ale przede wszystkim zadbaj o to, by takie jedzenie Ci smakowało.

Dieta powinna być przyjemnością nie obowiązkiem. Jeśli zastanawiasz się nad wprowadzeniem zmian w swoim życiu, to zacznij od diety i konsultacji ze specjalistami. Zajrzyj tu: https://www.fitapetit.com.pl/ i ciesz się jedzeniem, które jest zdrowe.

Oceń artykuł

(liczba ocen 3)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!