Cenna wiedza o... piciu wody

Starszy niż rok
Umiejętne nawadnianie organizmu wcale nie jest łatwą sztuką. Nie wystarczy napić tylko wówczas, kiedy jesteśmy spragnieni. Dlaczego musimy pić wodę i ile jej potrzebuje nasz organizm, aby prawidłowo funkcjonować? Jaką wodę wybrać - mineralną, gazowaną, zdrojową? Czy picie nieodpowiednio przygotowanej wody nam zaszkodzić? Jakie napoje są dla nas najzdrowsze? Na te i inne pytania odpowiada dietetyk Aleksandra Osłów.



- Różne źródła podają inne dane na temat ilości wody, jaką powinniśmy pić każdego dnia. Co jest prawdą?
To, że woda jest bardzo ważna dla naszego prawidłowego funkcjonowania, wiemy od dawna. Ale ile tej wody pić? Często mówi się, że dwa litry dziennie. Jest to tylko część prawdy. Ilość wypijanej wody zależy od kilku czynników, a najważniejszy z nich to nasza waga. 2 litry przewidziane są na takiego przeciętnego konsumenta, który ważny około 65 kilogramów. Indywidualne zapotrzebowanie na wodę wyznacza się na podstawie masy ciała i wynosi ono 30 ml na każdy kilogram masy ciała, więc można sobie przemnożyć i wyliczyć samodzielnie. Oczywiście zapotrzebowanie na wodę zwiększa się w czasie wysiłku fizycznego, ponieważ kiedy się pocimy, przyspieszone jest wydalanie płynów. Poza tym, gdy korzystamy z sauny, opalamy się, czy w ogóle przebywamy na słońcu musimy zwiększyć podaż wody.

- Czy inne płyny, takie jak mleko, zupy także możemy wliczyć w ten bilans?
Jeśli nasza dieta jest bardzo płynna, jest w niej dużo zup, soków, płynnych potraw, należy to uwzględnić i nie ma potrzeby dopijania się 2 litrami wody.

Jakość wody

- Czy jakość wody także ma znaczenie?
Oczywiście. Obecnie zalecane są różnego rodzaju filtry na kran, są tanie i bezpieczne. Choć woda z kranu jest coraz lepsza, warto ją jednak filtrować. Jednak taka woda przefiltrowana jest prawie jak destylowana, ma zakłócony bilans mineralny. Na szczęście w prosty sposób można ją uzdatnić samemu. Warto robić tzw. domowy napój izotoniczny. Czyli do takiej wody przefiltrowanej dosypujemy szczyptę dobrej soli (może to być różowa sól himalajska z mikroelementami), do tego sok z cytryny, który nada odpowiednie PH i odrobina miodu lub cukru trzcinowego. Taka woda jest bardziej dostępna dla naszego organizmu, przypomina napój izotoniczny. Bardzo dobrze nawadnia, a jej osmotyczne właściwości są wtedy idealne do tego, aby mogła być wchłonięta przez komórki, a nie tylko przepłynęła przez nas na zasadzie filtracji nerek.

Sprawdź: Jaka woda zdrowia doda?

- Taka woda nic nam nie da?
Dokładnie. Jeśli będziemy pili tylko wodę nieprzystosowaną do absorpcji to po prostu przepłuczemy nerki, ale produkcja moczu wiąże się z wydatkowaniem substancji mineralnych. W skrajnym przypadku, gdy przesadzi się z konsumpcją wody można pozbawić się elektrolitów z organizmu – magnezu, wapnia i innych minerałów.

Jaką pić wodę?

- Wody gazowana czy niegazowana? Co wybrać?
Woda gazowana tylko wtedy, gdy nie możemy pić wody niegazowanej. Ale zdecydowanie lepsza jest woda niegazowana. Gaz w wodzie daje efekt taki, że połykamy bąbelki z CO2. Czyli dostarczamy do organizmu produkt, które akurat powinien być wydalany. CO2 to produkt uboczny wydychania. Dwutlenek węgla, który dostaje się wraz z wodą lub innymi napojami gazowanymi, jeśli nie zostanie z wody usunięty, rozpuszcza się w niej, tworząc kwas węglowy. W tej postaci transportowany jest do płuc wraz z krwią, gdzie następuje usunięcie dwutlenku węgla z organizmu. Jednak do tego czasu kwas węglowy zakwasza krew, co jest niekorzystne dla organizmu.

Poznaj: 6 powodów, dla których warto pić wodę z sokiem cytrynowym

- W sklepach możemy kupić wody zdrojowe. Czy warto je pić?
To doskonałe wody na konkretne schorzenie, przeznaczone do terapii, dlatego nie polecam picia takich wód bez ograniczeń. Powinny je pić tylko osoby, które mają konkretne wskazania lekarza. Są skuteczne jako terapia, ale nie alternatywa do wody.

- A soki w kartonikach?
Nie jestem zwolenniczką picia takich soków. W wyjątkowej sytuacji możemy pokusić się o sok z czarnej porzeczki, aby uzupełnić witaminę C. Najlepiej zrobić własny sok w formie koktajlu, koniecznie z całych owoców.  Jeśli wypijemy sam sok, zostanie on szybko wchłonięty i może nam bardzo szybko podnieść poziom cukru we krwi. Szybko poczujemy się lepiej, ale niewiele nam to da. Natomiast zmiksowany cały owoc, rodzaj smoothie, to bogactwo, z błonnikiem na czele, które dostarczamy organizmowi. Nie podniesie nam gwałtownie cukru Zawsze można dodać trochę wody naturalnej.



- Czy to prawda, że powinniśmy pić więcej wody, gdy pijemy alkohol?
Jeśli zdarza się nam konsumować alkohol, to pamiętajmy, że absorbuje on wodę komórkową, więc jeśli pijemy lampkę wina, to musimy wypić dwie szklanki wody z cytryną. Francuzi wiedzą, co robią jedząc winogrona do wina, glukoza i sok natychmiast uzupełniają niedobory wody.

Dziękuję za rozmowę.

Czytaj też: Woda mineralna – pij na zdrowie! Ale jaką?

Zobacz też: Woda alkaliczna - zasadowa. Poznaj jej właściwości zdrowotne

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA