Chcesz trenować pływanie? Zacznij od znalezienia dobrego trenera!

Triathlon staje się modny! Z roku na rok coraz więcej ludzi w różnym wieku próbuje swoich sił w triathlonie - zawodach, które organizowane są na całym świecie. Triathlon obejmuje trzy dyscypliny sportowe: pływanie, jazdę na rowerze oraz bieg.

 Paweł Różański – trener triathlonu w klubie Triathlon Serwis (www.triathlonserwis.pl) do udziału w tych zawodach przygotowuje zawodników od dawna. Obecnie jest osobistym trenerem aktora Krzysztofa Wieszczka, który przygotowuje się do udziału w zawodach 1/2 Iron Mana w Gdyni. Trener opowiada jak rozpocząć trening pływacki.

Czytaj też: Dlaczego warto iść na basen?

Od czego rozpocząć treningi pływackie?

Oczywiście od przyjścia na pływalnię (śmiech)… Przede wszystkim zalecam spotkanie z trenerem, który wyznaczy kierunek przygotowań w oparciu o nasz poziom wytrenowania, przy okazji wskaże i skoryguje błędy związane z lokomocją ruchu, by był on jak najbardziej efektywny. A co najważniejsze, wyznaczy nam konkretny cel osadzony w czasie, co pomoże usystematyzować treningi i wyznaczyć ich częstotliwość.

Dlaczego warto pływać?

Ile razy w tygodniu trzeba pływać, żeby móc mówić o treningu?

To jest kwestia bardzo indywidualna. Osoba, która jest na początku swojej drogi zupełnie inaczej będzie odbierała trening niż osoba, która startuje z nabytymi umiejętnościami, ma dobrą technikę, formę i chce ją tylko utrzymać. Tej drugiej wystarczą 2 -3 treningi w tygodniu. Pierwsza zaś, ta, która musi pracować nad wytrzymałością i dopiero uczy się efektywnego pływania, powinna trenować jak najczęściej. Oczywiście należy zachować we wszystkim równowagę, ale do momentu swobodnego poruszania się w wodzie warto poświęcić więcej czasu właśnie na pływanie. Patrząc na to przez pryzmat startu w triathlonie pamiętajmy, że warunki w których będziemy pływali, nie będą tak komfortowe jak na basenie - gdzie woda jest przejrzysta, mamy wydzielony tor i nierzadko się zdarza, że jesteśmy na nim sami. Gdy weźmiemy pod uwagę fakt startu w ciemnej wodzie, gdzie błąd w nawigacji może kosztować kilkadziesiąt lub kilkaset metrów, czy start w towarzystwie kilkuset czy jak na zawodach na najdłuższym dystansie kilku tysięcy ludzi, warto być pewnym swoich umiejętności. Najważniejszy jest aspekt bezpieczeństwa, a to właśnie na pierwszej dyscyplinie zagrożenie jest najwyższe.

Poznaj: Najszybszy sposób pływania

Czy technika pływania podczas treningów ma znaczenie?

Technika jest kluczowa, ze względu na efektywność ruchów. Im lepsza technika, tym mniejszy opór w wodzie, a co za tym idzie większa prędkość pływaka przy mniejszym zużyciu energetycznym organizmu. Pamiętajmy, że w triathlonie pierwsza dyscyplina jaką jest pływanie zajmuje najmniej czasu i z tego tytułu warto pokonać ten etap jak najniższym kosztem. Tu działa zasada „Jesteś tak mocny, jak Twoja najsłabsza strona”. Trzeba nauczyć się stawiać jak najmniejszy opór swoim ciałem w wodzie, poprzez odpowiednią rotację barków czy trzymanie odpowiedniej pozycji w wodzie. Trzeba nauczyć się korzystać z potencjału własnego ciała w celu szybszego poruszania się do przodu.  Pełne wykorzystanie zakresu ruchu to jedne z wielu elementów, które po opanowaniu, przybliżą osobę do sukcesu. 

 

Jakie korzyści dla zdrowia, psychiki i kondycji daje nam pływanie?

Jak wiadomo woda działa odprężająco, wiele form rehabilitacji zaleca się przeprowadzać na basenie. Na pewno pływanie poprawia kondycję i wydolność organizmu. Dobrze wpływa na naszą psychikę, pod warunkiem, że nie mamy lęku przed wodą. Ale nawet jeśli ten lęk mamy, warto krok po kroku go przełamywać, zacząć od przychodzenia na basen w celach relaksacyjnych, pływać, korzystać z dodatkowych udogodnień jak jacuzzi, hydromasaż i z każdą wizytą coraz intensywniej pływać i oswajać ciało i umysł z wodą.

Jak zacząć trenować pływanie

Czy rozpoczynając treningi na basenie musimy korzystać z rad trenera, czy jednak można radzić sobie samemu?

Jak już powiedziałem, w każdym sporcie, trener jest takim swoistym drogowskazem, który wskaże prawidłowy kierunek, zwróci uwagę na błędy i pomoże ich unikać. Trening bez trenera będzie intuicyjny, często może okazać się chaotyczny niewiele wnoszący w nasz rozwój. Oczywiście jeśli przychodzimy na basen rekreacyjnie, nie musimy zaczynać od spotkania się z trenerem, ale jeżeli w zamyśle mamy wyznaczony cel, jak chociażby nauka pływania, czy udział w zawodach pływackich czy triathlonowych to nie wyobrażam sobie efektownych treningów bez współpracy trenerskiej. Ona oczywiście nie musi wyglądać tak, że trener na każdym realizowanym przez nas treningu stoi nam nad głową cały czas wytykając błędy. Możemy zaplanować spotkanie na początku, omówić i wyznaczyć cele, częstotliwości treningów wraz z trenerem czy zasady ogólnych treningów, by później trenować głównie samemu, a spotkania z trenerem robić tylko w ramach weryfikacji postępów. Niemniej jednak bez monitorowania przez osobę, która nas prowadzi będzie nam bardzo ciężko cokolwiek osiągnąć. Nauka intuicyjna niesie za sobą wiele błędów, a pływanie jest na tyle skomplikowane, że bez fachowej wskazówki jak prawidłowo wykonać dany ruch i połączyć go z techniką oddychania, jak zachować optymalne ułożenie ciała w wodzie, będzie nam bardzo trudno o pożądane efekty. Jeżeli już decydujemy się na rozwój, warto pracować mądrze.

 

Jakie błędy najczęściej popełniają początkujący pływacy?

Błędy początkujących pływaków wynikają z nieznajomości wzorca ruchowego. Rolą trenera jest wskazać nam zasady i nauczyć krok po kroku odpowiedniego ruchu w wodzie. Do najczęstszych błędów z pewnością można zaliczyć utrzymywanie złej pozycji w wodzie, skracanie ruchów, skracanie oddechu oraz brak skoordynowania ruchu z oddechem. Te błędy mogą doprowadzić do powstania złych nawyków ruchowych i w konsekwencji wydłużyć czas nauki. Możemy się szybko zniechęcić i odpuścić treningi, a pływanie może być wielką przyjemnością, jeśli tylko nauczymy się wykonywać ją w prawidłowy sposób.

Zobacz: Pływanie - zdrowy sport ale czy dla każdego?

Powiązane artykuły
  1. Dlaczego pływacy się golą ?
  2. Dlaczego warto iść na basen?
  3. Druga skóra pływaka
  4. Najszybszy sposób pływania
  5. Pływanie - zdrowy sport ale czy dla każdego?
Oglądaj w MedMeTV
  1. Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy
  2. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?