Chcesz zmienić złe nawyki? Oto 7 zasad żywienia, które musisz zacząć stosować

woda i dieta
70% osób robiących postanowienia noworoczne chce schudnąć albo zacząć zdrowo się odżywiać. Dlaczego tak niewielu dotrwa w tym postanowieniu do końca roku? Otóż jest ono bardzo nieprecyzyjne. Nie wiemy, jak się do tego zabrać, na co zwrócić uwagę. Rozbijając nasz cel na kilka drobniejszych, będziemy w stanie osiągnąć wymarzony rezultat. Oto 7 zasad żywienia, do których trzeba zacząć się stosować.

Znasz takie powiedzenie: "nie chce Ci się rano jeść? To niech Ci się zechce!"? Oczywiście znamy mniej drastyczne metody pobudzenia porannego apetytu, jak choćby: niewielka przekąska, owoc, koktajl, szklanka mleka. Nie masz czasu? Przygotuj śniadanie dzień wcześniej. Koniec z wymówkami. Jeśli faktycznie chcesz zadbać o siebie, nie ma ucieczki od spożywania śniadań.

Czytaj też: Niech śniadanie da Ci kopa

Co ile jeść posiłek?

Łatwo powiedzieć, ale jak to osiągnąć? Nie ma innej drogi do poskromienia apetytu jak regularne (co 3-4h) posiłki. Przyzwyczaj swój organizm do tego trybu (to może zająć ok. 2 tygodnie), a zauważysz, że ochota na podjadanie sama zniknie. Poza tym wyeliminuj wszystkie przekąski ze swojego pola widzenia. Po zjedzonym posiłku, schowaj jedzenie i zapomnij o nim na kolejne 3-4 godziny.

Po prostu. Podejmuj decyzje już w sklepie, a zaoszczędzisz sobie wielu pokus. Pamiętaj, że jeśli zaopatrzysz się w słodycze, czipsy, lody, czekoladę, itp., NA PEWNO prędzej czy później skusisz się na nie. Zmuś się zatem do ominięcia paczki czipsów w sklepie, a nie będzie „wołała” ona do Ciebie z Twojej szuflady.

Czytaj też: Ukryty cukier. 7 produktów, których powinieneś unikać

Jedz w spokoju

Skup się na jedzeniu, wyłącz rozpraszacze, odłóż telefon. Sprawdzenie poczty też może poczekać. To Twój moment. Ciesz się nim. Przeżuwaj dokładnie każdy kęs. Smakuj - poczuj zapach jedzenia, teksturę, zobacz kolor. Zacznij małymi kroczkami. Na początek celebruj jeden posiłek dziennie. Niech to będzie czas dla Ciebie.



Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele kcal przyjmujemy wraz z napojami. Jeśli codziennie pijesz soki, czy napoje gazowane, samą tylko zamianą ich na szklankę wody zaoszczędzisz swojemu ciału sporej dawki cukru i zbędnych kcal. Dodatkowo woda podkręca metabolizm, nawilża skórę i… wypełnia żołądek.

Czytaj też: Czy można źle pić? 3 główne błędy

Nie zapominaj o...

Pilnuj, żeby żaden z twoich posiłków nie odbył się bez obecności w nim warzyw. Do jajecznicy wkrój pomidora i paprykę; do kanapki dodaj ogórka i garść sałaty, ulubiony makaron wyłóż na rukoli. Warzywa, przy niewielkiej ilości kcal, dostarczają nam całe mnóstwo wartości odżywczych, błonnika i... objętości. Dzięki temu szybciej czujemy się syci. Z dnia na dzień staraj się więc dodawać większą ich ilość, tak, aby finalnie przeważały na talerzu.

Spróbuj. Przynajmniej przez 7 dni. Później zdecydujesz, czy warto. Ostatnie badania wskazują, że wśród odchudzających się - osoby, które dokładnie notują co zjadły są w stanie stracić nawet 2 razy więcej kilogramów, niż osoby, które tego nie robią. Poza tym zapisywanie pozwala dokładniej obserwować swoje nawyki i daje wgląd w to, ile tak naprawdę się zjada.

Czytaj też: Zdrowe żywienie – moja podróż. Dlaczego warto?

Nierealnym jest z dnia na dzień odrzucić stare nawyki, przestać jeść słodycze czy pizzę i przerzucić się na ekologiczne sałaty. Wprowadźcie choć jedno z powyższych postanowień, ale konsekwentnie go przestrzegajcie. Dopiero po utrwaleniu jednego nawyku zacznijcie pracować nad kolejnym. Małymi kroczkami, ale do przodu, a już będziecie bliżej mety, gdzie czeka na Was wymarzona sylwetka i zdrowie.

 

Magdalena Olańska - dietetyk, diet coach, kognitywistka. Może pochwalić się szerokim i różnorodnym doświadczeniem zawodowym. Uczestniczyła w międzynarodowych projektach, m.in. na Uniwersytecie w Walencji, gdzie wraz z grupą naukowców z różnych krajów prowadziła badania dotyczące żywności funkcjonalnej. Uczestniczka konferencji, propagatorka zdrowego odżywiania. Brała udział w programach organizowanych przez Polskie Towarzystwo Dietetyki (m.in. "Mądre żywienie, zdrowe pokolenie", czy "1000 wizyt dla serca"). Obecnie zawodowo zajmuje się pomocą osobom z problemami żywieniowymi.

 

Czytaj też: Wstydliwe nawyki i ich wpływ na zdrowie

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA