Ciastka proteinowe z odżywką białkową dla sportowców. Jakie

Ciastka proteinowe wykorzystywane są w diecie przez osoby pragnące w szybki sposób zbudować masę mięśniową. Ciastka z odżywką białkową najczęściej służą więc kulturystom. Ich zaletą jest skuteczność. Wadą – możliwość wystąpienia efektów niepożądanych w przypadku zbyt intensywnego i nierozważnego objadania się.
Ciastka proteinowe i banan na desce do krojenia
źródło:123RF

Spis treści

Czym są ciastka proteinowe? 

Ciastka proteinowe to smakołyki z dużą zawartością białka. Proteiny bowiem to, nic innego, jak białko właśnie – pojęcia te są synonimami. Białka to biopolimery, zbudowane z reszt aminokwasowych, połączonych wiązaniami peptydowymi. Znajdują się w organizmie człowieka i we wszystkich innych organizmach żywych, tak zwierzęcych, jak i roślinnych, pełniąc szereg życiodajnych funkcji. Z punktu widzenia osób uprawiających sport najistotniejsze są dwie z nich. Po pierwsze, białka stanowią podstawowy budulec mięśni. Po drugie, są doskonałym źródłem energii, która jest spalana w czasie wysiłku fizycznego. Jak więc łatwo się domyślić, ciastka proteinowe służyć będą wspomagająco w procesie budowania formy, wpływając zarówno na budowę ciała, jak też zdolności wysiłkowe i regeneracyjne organizmu. Czy jednak są rozwiązaniem idealnym? Zobacz, jak działają ciastka proteinowe, w jaki sposób, i w jakich okolicznościach należy je spożywać, a także – z jakimi ograniczeniami i zagrożeniami należy się liczyć.

Jak działają ciastka białkowe? 

Ciastka białkowe, a także działające na tej samej zasadzie batony proteinowe stosowane są przede wszystkim przez osoby, które uprawiają sporty siłowe i chcą przyspieszyć proces budowy masy mięśniowej, przy jednoczesnej redukcji tkanki tłuszczowej (aczkolwiek należy pamiętać, że białka same w sobie nie mają właściwości odchudzających, efekt ten możliwy jest do osiągnięcia w połączeniu z intensywnym treningiem oraz zbilansowaną, niskokaloryczną dietą). Wiele w tej materii zależy jednak od składu konkretnych ciastek, czy batonów, a w szczególności od rodzaju zastosowanych białek. Specjaliści przekonani są, że najbardziej efektywnie budowę masy mięśniowej wspiera białko serwatkowe (w postaci koncentratu, izolatu lub hydrolizatu), a więc produkt pochodzenia zwierzęcego, zawierający w swoim składzie trzy niezwykle cenne aminokwasy egzogenne, czyli leucynę, walinę i izoleucynę, skrótowo i łącznie nazwane BCAA (ang.: branched chained amino aicids). Znacznie gorszym źródłem białka jest soja, nie mniej produkty tego typu bardzo często znajdują się we wszelkiego rodzaju odżywkach białkowych. Najpowszechniej znaną ich zaletą jest możliwość stosowania przez osoby wierne zasadom weganizmu

Jak stosować ciastka z odżywką białkową? 

Batony i ciastka z odżywką białkową spożywać można zarówno przed treningiem, jak też po jego zakończeniu. W pierwszym z przypadków stanowić będą źródło energii do ćwiczeń, w drugim – wspierać proces budowy masy mięśniowej, który – jak wiadomo – następuje nie w czasie wysiłku, lecz w kolejnych godzinach. W tym miejscu jeszcze raz należy jednak uczulić na skład konkretnego produktu. Istotne jest zarówno pochodzenie i charakter białek, ale też dodatek innych składników. Starajmy się wybierać te produkty, które zawierają jak najmniej komponentów, w szczególności zaś węglowodanów i tłuszczy. Niepożądane są zwłaszcza cukry proste, a także tłuszcze nasycone oraz tłuszcze trans, które przy niewystarczającej dawce wysiłku fizycznego wprost prowadzić mogą do przyrostu tkanki tłuszczowej oraz innych przykrych konsekwencji zdrowotnych. Jakich? 

Czy proteinowe ciastka są bezpieczne?

Proteinowe ciastka reklamowane są jako zdrowe i odchudzające. Nie zawsze jest to prawdą, szczególnie w przypadku produktów gotowych, gdzie zawartość wspomnianych cukrów i tłuszczy może być znaczna, a dodatkowym zagrożeniem są konserwanty, stabilizatory smaku, sztuczne barwniki i aromaty. Za ich sprawą spożywanie proteinowych smakołyków w większej ilości i w dłuższej perspektywie czasowej przyczyniać może się do rozwoju: 

Pamiętajmy też, że niebezpieczne może okazać się przyjmowanie samego białka w zbyt dużej ilości. Nadmierny przyrost masy mięśniowej nie będzie wprawdzie zmartwieniem osób świadomie suplementujących tego typu substancje, jednak problemem absolutnie niepożądanym może się okazać niewydolność nerek. Co istotne, szczególnie w przypadku osób nieaktywnych fizycznie, na co dzień właściwy poziom białka łatwo jest uzupełniać i utrzymywać za pomocą zwykłej, zbilansowanej diety. Jego źródłem są nie tylko mleko i jego przetwory, ale też między innymi mięso, ryby, czy rośliny strączkowe. 

Jak zrobić ciastko proteinowe samemu?

Co istotne, ciastko proteinowe przygotować można samodzielnie, wykorzystując do tego celu sproszkowaną odżywkę białkową. Bazą zazwyczaj są banany, które należy zmiksować do postaci papki. Następnie mieszamy je z odżywką oraz płatkami owsianymi i formujemy do postaci ciastek. Smak można wzbogacić o drobno zmielone orzechy lub owoce. Całość pieczemy w temperaturze 180 stopni. W piekarniku ciastka powinny spędzić około 10 minut - to czas wystarczający do tego, by ładnie się zarumieniły. Zamiast bananów, do przygotowania proteinowych ciastek owsianych użyć możemy też roztrzepanych białek jaj. 

Czytaj też:

 

Bibliografia

  • Grażyna Cichosz, Hanna Czeczop, Kontrowersje wokół białek diety, Pol. Merk. Lek., 2013, XXXV
  • Wojciech Kłys, Aminokwasy rozgałęzione (BCAA) w preparatach dla sportowców, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, https://ncez.pl

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.
Zamknij