Co jeść, by przetrzymać jesień

Co jeść, by przetrzymać chłody i słotę
Jesienna chandra, przeziębienia, obniżona odporność i brak energii w zimowe dni i wieczory - wszystko to czeka na nas w nadchodzących miesiącach. Dodajmy do tego jeszcze kłopoty z przesuszoną, podrażnioną skórą oraz osłabionymi i wypadającymi włosami. Odpowiednio skomponowana dieta pomoże nam poradzić sobie z tymi problemami.

Organizm potrzebuje teraz większej dawki energii, aby mógł bronić się przed czyhającymi na niego infekcjami. Niestety, gdy temperatura za oknem spada, częściej niż latem sięgamy po tłuste, ciężkostrawne potrawy, słodycze i inne przekąski, które może i poprawiają nam humor oraz dodają trochę wigoru, ale na krótko. Teraz nadszedł czas nie tylko wzmacniania ciała, ale i zadbania o dobre samopoczucie.

Podstawowe menu

Postaraj się, by w codziennej diecie nie zabrakło chudego mięsa, produktów zbożowych, nabiału, a przede wszystkim dużych ilości owoców i warzyw. Jesienią i zimą spożywamy ich mniej niż latem, a przecież świetnie dbają o naszą odporność. Są bardzo bogatym źródłem witamin, żelaza, selenu, wapnia, cynku i kwasu foliowego. Potrawy wzbogacaj oliwą z oliwek, olejem słonecznikowym lub sojowym. Możesz je dodawać np. do surówki. Jeśli masz za sobą stresujący dzień humor poprawi ci filiżanka herbaty słodzonej miodem. W zimny, nieprzyjemny dzień rozgrzej się herbatą z imbirem lub kawą z kardamonem.

Obowiązkowo ryby

Zawarte w rybach kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz jego ochrony. Wspomagają prace serca, mózgu i doskonale wzmacniają system odpornościowy. Świetnie wpływają również na kondycję skóry, zwłaszcza jesienią i zimą. W tym czasie jest zwykle przesuszona, mniej elastyczna, odwodniona i skłonna do podrażnień. Dzięki omega-3 skóra jest natłuszczona, nawilżona i bardziej elastyczna. Jak widzisz: samo zdrowie i uroda. Najwięcej "korzyści" przyniosą ci tłuste ryby atlantyckie: łosoś, śledź, tuńczyk, makrela i sardynki. Jeśli nie lubisz ryb, pij łyżkę tranu dziennie lub łykaj kapsułki z kwasami omega-3.

Energetyczny magnez

Dzięki niemu dodasz komórkom wigoru a zastrzyk energii jest nam o tej porze szczególnie potrzebny. Magnez pozytywnie wpływa na koncentrację i samopoczucie. Poza tym jeśli masz częste skurcze mięśni, kłopoty z bezsennością, nieprzerwanym uczuciem zmęczenia i niepokoju, to prawdopodobnie masz objawy niedoboru magnezu. Możesz przyjmować suplementy bogate w ten składnik, ale bardzo ważna jest codzienna dieta. Skarbnicą magnezu są przede wszystkim orzechy i ciemna czekolada. Znajdziesz go też w produktach pełnoziarnistych, owocach morza, skorupiakach, zielonych liściastych warzywach oraz grochu i białej fasoli. Pamiętaj tylko, że gotowanie, smażenie i duszenie przyczynia się do utraty tego pierwiastka.

Zobacz: 7 potraw bogatych w magnez

Wzmocnij odporność probiotykiem

Probiotyki to kultury żywych bakterii. Nasze ciało zamieszkują tryliony pożytecznych bakterii, które umożliwiają sprawną pracę układów immunologicznego i trawiennego. Dzięki nim na pewno zmniejszysz liczbę infekcji wirusowych i bakteryjnych. Niestety, liczba probiotyków spada np. na skutek stosowania antybiotyków czy wysokocukrowej diety, a wtedy przewagę mają bakterie, które osłabiają organizm i są powodem częstszych infekcji. Probiotyki znajdziesz w wielu przetworach mlecznych, jak jogurty czy kefiry. Najlepiej, by nie zawierały cukru, bo ten składnik osłabia ich właściwości. Możesz je też przyjmować w formie suplementów - dodawać do jogurtu lub łykać kapsułki.

Ewelina Polna

Zobacz: Ćwiczenia na jesień. Doładuj się pozytywną energią!

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA