Co łączyć na talerzu? Jakich zestawów unikać?

Starszy niż rok
Mówi się o niedobrym połączeniu pomidorów i ogórków. Ale że pomidory i twaróg? Dowiedz się, jakich połączeń na talerzu unikać i jakie warto stosować.

Nie od dziś wiadomo, że nie wszystkie połączenia na talerzu są dobre dla naszego zdrowia. I nie chodzi tu o bezpodstawne z naukowego punktu widzenia niełączenie białek z węglowodanami, ale dużo subtelniejsze duety. Jednocześnie dużo też mówi się o tym, że niektóre produkty bardzo się lubią i wspólnie korzystnie wpływają na nasz organizm. Warto zatem wiedzieć, co z czym dobrać w parę, a co raczej separować.

Zdecydowane TAK można powiedzieć:

1. Kawie z mlekiem, szpinakowi z jogurtem czy zupie szczawiowej ze śmietaną

Kwas szczawiowy zawarty w niektórych warzywach i kawie bardzo łatwo wchodzi w związek z wapniem. Należy zatem zadbać o to, by zamiast wyciągać wapń zmagazynowany w naszych kościach, wykorzystał ten zawarty w pokarmie – szczególnie w mleku i jego przetworach.

Zalecenie to powinny wziąć sobie do serca przede wszystkim panie po menopauzie, u których ryzyko wystąpienia osteoporozy jest największe. Niemniej jednak trzeba pamiętać, że powstałe szczawiany wapnia są niebezpieczne dla osób ze skłonnościami do powstawania kamieni nerkowych.

2. Pierogom/kluskom/makaronowi z twarogiem, fasoli/grochu z kiełbasą czy pieczywu z mlekiem

Takie zestawienia produktów roślinnych ze zwierzęcymi bazują na zjawisku uzupełniania się składu aminokwasowego pokarmów, gdyż zawierają tzw. białka komplementarne. Organizm dzięki temu może je lepiej wykorzystać do budowy własnych białek i uzupełnić występujące niedobory.

3. Marchwi z oliwą, sałacie/ogórkowi ze śmietaną, brokułom z masłem

Produkty bogate w witaminy A, D, E i K, które same w sobie są chude, należy łączyć z tłuszczami. Tylko wtedy nasz organizm w pełni je spożytkuje.

4. Wątróbce z kiszoną kapustą

Witamina C zawarta w kapuście ułatwia przyswajania żelaza z wątróbki.

Zobacz też: Złe odżywianie - przyczyna chorób cywilizacyjnych

Lepiej NIE jeść razem:

1. Pomidora z ogórkiem

Ogórek zawiera enzym askorbinazę, która rozkłada witaminę C. Przygotowując zatem bogatą w witaminy sałatkę ze świeżych warzyw z ogórkiem w jednej z ról, nie dostarczamy zupełnie kwasu askorbinowego. Warto jednak wiedzieć, że ogórki kiszone czy konserwowe już tego enzymu nie zawierają, a to obostrzenie ma zastosowanie tylko zimą. Latem bowiem spożywamy dużo więcej warzyw i owoców, więc żadna askorbinaza większej krzywdy zdrowemu człowiekowi nie zrobi.

2. Czerwonego mięsa z czerwonym winem

Garbniki zawarte w winie utrudniają przyswajanie żelaza.

3. Pomidora z twarogiem

Ten duet jest szczególnie niepolecany osobom mającym problemy ze stawami. Kwasy zawarte w pomidorach łączą się z wapniem tworząc kryształki. Te są następnie odkładane w stawach, powodując dużą ich bolesność.

4. Herbaty z cytryną

Znajdujący się w herbacie glin łączy się z kwasem cytrynowym tworząc cytrynian glinu. Odkładając się w mózgu, związek ten przyczynia się m.in. do choroby Alzheimera.

5. Herbaty z drożdżówką

Garbniki zawarte w herbacie utrudniają wchłanianie się witaminy B1, której dostarcza ciasto drożdżowe.

Odrobina wiedzy o tym, co drzemie w zjadanych przez nas produktach i w jakie interakcje te składniki wchodzą, pozwoli nam nie tylko zmaksymalizować ich wartość odżywczą, ale i uniknąć wielu chorób. Warto zwrócić na nie uwagę.

Czytaj też: Nowalijki - dary wiosny na Twoim talerzu

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA