Co pomaga na ból pleców? 5 domowych sposobów

Ból w okolicy kręgosłupa sprawia, że całe ciało odczuwa dyskomfort, uniemożliwiając wykonywanie podstawowych czynności. Gdy tabletki przestają działać lub są niewystarczające, sięgnij po sprawdzone, domowe sposoby.

Skąd ten ból?

Ból kręgosłupa może mieć wiele przyczyn, w zależności od wieku oraz stanu zdrowia. Podatny na urazy kręgosłup sygnalizuje problemy poprzez ostry, czasem paraliżujący ból pleców. Do uszkodzenia może dojść wskutek nadwyrężenia przy podnoszeniu ciężkich przedmiotów, zbyt długiego przebywania w pozycji siedzącej lub stojącej bądź choroby – osteoporozy, zwyrodnienia stawów, wypadnięcia dysku.

Domowe sposoby na ból pleców

W takich przypadkach sięgamy najczęściej po leki przeciwbólowe. Nie zawsze jednak wystarczają. Możliwości jest znacznie więcej. Z bólem pleców można poradzić sobie dzięki domowym sposobom, które nie tylko ukoją ból, a także pozwolą rozluźnić napięte mięśnie pleców.

Zobacz wideo: Jak wygląda leczenie zachowawcze chorób kręgosłupa

1. Zamiast maści – gorąca kąpiel

Ciepło, które działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie, można wykorzystać podczas kąpieli. By wzmocnić działanie gorącej wody, należy dodać do niej sól do kąpieli oraz olejek eteryczny, na przykład miętowy lub lawendowy. Kąpiel w gorącej wodzie uśmierzy ból kręgosłupa i rozluźni mięśnie. Sprawi, że ból przestanie być dokuczliwy lub zupełnie zniknie.

Inny wariant leczniczej kąpieli uwzględnia dodanie do gorącej wody naparu z rumianku. Uzyskuje się go przez gotowanie suszonych główek rośliny przez około 15 minut. Po ugotowaniu i odcedzeniu napar wlewamy do kąpieli.

2. Zdrowy sen po kąpieli

By odciążyć kręgosłup i poradzić sobie z bólem pleców, intuicyjnie kierujemy swoje kroki w stronę łóżka. I słusznie! Kręgosłup utrzymuje ciało w pozycji pionowej, w ciągu dnia jest zatem narażony na przeciążenia, zwłaszcza u osób otyłych.

W przypadku silnego bólu warto znaleźć czas i odciążyć kręgosłup, kładąc się do łóżka nieco wcześniej niż zazwyczaj. By zniwelować ból w okolicy pleców, należy położyć się na wznak. Dobrze jest zasnąć w takiej pozycji i obudzić się bez bólu kręgosłupa.

Poznaj: 10 sposobów radzenia sobie z bólem pleców w czasie ciąży

3. Zimny kompres

Lekarze są zgodni co do tego, że zarówno ciepło jak i zimno przynoszą ukojenie w przypadku silnego bólu pleców. Możliwe jest zatem wykonanie obu rodzajów kompresów. W wykonaniu zimnego okładu pomoże chłodna woda lub kostki lodu. Przyłożenie ich w miejscu bólu zadziała łagodząco. Metodę tę należy powtarzać przez kilka kolejnych dni.

4. Gorący okład

Gorący kompres można wykonać przy użyciu folii spożywczej oraz materiału. W tym celu moczymy materiał w gorącej wodzie, wyciskamy nadmiar płynu i przykładamy w bolącym miejscu. By wzmocnić efekt, owijamy materiał folią spożywczą, która zatrzyma ciepło. Dobrze jest też przykryć bolące miejsce kocem lub kołdrą. Zamiast okładu można użyć termoforu wypełnionego gorącą wodą.

5. Rozciąganie

Z bólem pleców możemy sobie poradzić również dzięki ćwiczeniom. Choć brzmi to mało zachęcająco, to warto podjąć to wyzwanie i spróbować rozciągnąć swoje ciało, gdy odczuwamy silne bóle pleców. W tym celu wystarczy położyć się na brzuchu i możliwie mocno odchylić plecy, wspierając się na ramionach. Powtarzamy to ćwiczenie kilkukrotnie. Powinno na jakiś czas zniwelować ból kręgosłupa.

Czy znasz inne sposoby na ból pleców? Podziel się poradami w komentarzu!

Czytaj także: 

Ból kręgosłupa szyjnego - objawy, domowe sposoby

Ból kręgosłupa lędźwiowego - leczenie, ćwiczenia

 

Oceń artykuł

(liczba ocen 32)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA