Co powinno umieć półroczne dziecko

Co powinno umieć półroczne dziecko
Źródło: 123RF
Starszy niż rok
W dzisiejszym artykule będziemy kontynuować temat prawidłowego rozwoju niemowlęcia, zajmują się okresem od 4 do 6 miesiąca jego życia. Oczywiście pamiętać należy, że każde dziecko jest inne i nie możemy "mierzyć linijką" jego rozwoju. Przedstawione tu kryteria należy traktować elastycznie.
 

Potrzeba kontaktu z otoczeniem

Czteromiesięczne dziecko ma już uregulowany rytm dnia. Jeśli jest karmione piersią, to nastąpił okres, w którym ilość pokarmu jest ściśle dostosowana do potrzeb dziecka. Kończy się też czas, w którym dominująca była pozycja horyzontalna. Dziecko podtrzymywane pionowo dobrze utrzymuje głowę. Zaczyna interesować się przedmiotami znajdującymi się w odległości około metra od jego oczu. Stara się je dotknąć, potrącić. Cieszy się wyraźnie z kontaktu z matką, która bezbłędnie dostrzega różnice w wyrażaniu potrzeb. Potrzeba kontaktu z otoczeniem jest tak duża, że czasem może być postrzegana jako przejaw kaprysu. Dużym błędem jest zostawienie małego człowieczka bez pomocy. "Daremny krzyk to energia stracona bezpowrotnie dla porozumienia matki i dziecka. W krańcowym przypadku może dojść do tego, że kontakt uczuciowy z matką staje się dziecku niepotrzebny" - pisze polski psycholog H. Olechnowicz.

Czytaj też: Pierwsze trzy miesiące z życia dziecka

Zobacz wideo: Jak kąpać, przewijać i szczepić niemowlaka?

Rozpoznaje zmienne nastroje

Rozwój potrzeby bliskości jest w piątym miesiącu życia dziecka jeszcze silniejszy. Niemowlę zaczyna już reagować na nastrój osoby opiekującej się nim. Gdy przemawiamy do niego czule, śmieje się w głos, na naszą złość odpowiada płaczem. W okresie tym dziecko jest na ogół pogodne. Coraz większe zainteresowanie wzbudzają w nim własne nóżki, którymi zapamiętale pedałuje. Leżąc na brzuchu opiera się na dłoniach, a podtrzymywane za rączki siedzi przez kilka chwil. Bardzo wzbogaca się też zasób wydawanych przez dziecko dźwięków, zwłaszcza jeśli z nim "rozmawiamy".

Z pleców na brzuch i odwrotnie

U sześciomiesięcznego dziecka następuje duży postęp w rozwoju ruchowym. Potrafi już ono sprawnie przewracać się z pleców na brzuch i odwrotnie, co ćwiczy wytrwale. Jeśli je posadzimy, potrafi utrzymać się w tej pozycji kilka sekund. Bardzo chętnie bawi się nóżkami. Każdą zabawkę sprawnie chwyta i wkłada do buzi, nie pozwoli sobie jej odebrać. Bezbłędnie rozpoznaje też swoich najbliższych. Obcym osobom przygląda się z zainteresowaniem, czasem z lękiem. Dąży także do nawiązania kontaktu z dorosłymi przez bardzo spontaniczne gaworzenie.

Na dalszy ciąg zapraszam Państwa za tydzień, kiedy to zakończę temat rozwoju psychomotorycznego dziecka w pierwszym roku życia.

Barbara Pietka

Poznaj: Składniki, które poprawią odporność twojego dziecka

Zobacz: Łazienka jak w bajce - jak zachęcić dziecko do kąpieli

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Czy skorzystasz z bezpłatnego szczepienia przeciw pneumokokom czy wybierzesz płatną szczepionkę?

  Wybiorę szczepionkę bezpłatną

  Wybiorę szczepionkę płatną

  Przed wyborem muszę poznać opinię lekarza

  Przed wyborem poznam opinię innych rodziców

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA