Co się kryje pod skorupką, czyli niezwykłe właściwości jajek

Przed laty na temat jajek krążyło wiele krzywdzących twierdzeń. Dzisiaj wiemy, że zupełnie niesłusznie. Jajka są niezwykle wartościowym i zdrowym produktem. Oto jak oddziałują na Twój organizm.

Spis treści

Boimy się jajek. Za wysokiego cholesterolu, sporej ilości tłuszczu w żółtkach, tego że zaszkodzą naszemu zdrowiu i sylwetce. Jajka, wiele lat temu, zupełnie niesłusznie zostały okryte złą sławą. Na szczęście coraz częściej możemy usłyszeć o tym, jak wartościowym i zdrowym są produktem. My przyłączamy się do tego głosu, bo pod tą niepozorną skorupką kryją się wręcz niesamowite dary natury.

Jajka są doskonałym źródłem pełnowartościowego białka. Dokładniej: są one unikalnym produktem, zawierającym wszystkie niezbędne aminokwasy (cząsteczki budujące białka), których organizm ludzki sam nie jest w stanie wytworzyć. Już ten fakt plasuje białka na szczycie najzdrowszych pokarmów świata. Ale to nie wszystko. Jajka zawierają bowiem bardzo dużo witamin i składników mineralnych, jak choćby witaminy: A, B12, D, E, kwas foliowy, a także selen, cholinę i wiele wiele innych.

Jak jajka oddziałują na Twój organizm?

1. Podnoszą sprawność mózgu.

Tak działają zawarte w jajkach: cholina, kwasy omega-3, witaminy B12 i D.

2. Pomagają w utrzymaniu odpowiedniej masy ciała.

To zasługa tego, że jajka długo utrzymują nas w sytości. Badacze odkryli, że zawierają specyficzną budowę białka, która hamuje uczucie głodu skuteczniej niż inne typy białek.

3. Chronią narząd wzroku.

Jajka zawierają luteinę i zeaksantynę – karotenoidy chroniące m.in. przed degeneracją plamki żółtej i zaćmą. 

4. Pomagają budować mięśnie.

To ze względu na swój wyjątkowy skład aminokwasowy. Poza tym albumina jajka polepsza przyswajanie białek i ułatwia wzrost mięśni.

5. Polepszają nastrój.

Wysoka zawartość witaminy B12 powoduje polepszenie nastroju i większą wytrzymałość na stres. Jajka dodatkowo zawierają inne witaminy z grupy B, jak np. witaminę B6 i kwas foliowy, które niezbędne są dla utrzymania zdrowia psychicznego. Ponadto, żółtka zawierają lecytynę, metioninę i cysteinę, które uważane są za pomocne w leczeniu depresji.

6. Wzmacniają kości.

Zawierają fosfor, witaminę D i wapń. To właśnie wspólne działanie tych składników powoduje wzmocnienie układu kostnego.

7. Obniżają ryzyko zachorowania na raka.

Ostatnie badania sugerują, że jajka mają przeciwutleniające właściwości, pomagające obniżać ryzyko zachorowania na raka. Takie działanie przypisuje się zwłaszcza obecności w jajku tryptofanu i tyrozyny, które cechują się antyoksydacyjnymi właściwościami. 

8. Pomagają w utrzymaniu zdrowej ciąży.

Jajka (nigdy surowe bądź niedogotowane!) uważane są za bardzo wartościowy pokarm dla ciężarnych. Oprócz dostarczania wielu związków odżywczych, pomagają obniżyć ryzyko problemów psychicznych i chorób przewlekłych w dalszym życiu dziecka. Zawdzięczamy to cholinie oraz kwasowi foliowemu, które chronią przed wadami rozwojowymi, umożliwiając odpowiedni rozwój układu nerwowego dziecka.

Jajka i cholesterol

Czy powinniśmy bać się cholesterolu w jajkach? Niekoniecznie! Mimo że żółtko zawiera spore ilości cholesterolu, to, jak wykazały liczne badania… jedzenie jajek nie powoduje znaczącego wzrostu „złego” cholesterolu. Dużo bardziej szkodliwe jest spożywanie nasyconych kwasów tłuszczowych i tłuszczy trans zawartych w pożywieniu. W dużej mierze to one odpowiadają za rozwój chorób układu krążenia. Jeśli jednak masz za wysoki cholesterol lub problemy z układem krążenia, ogranicz spożycie żółtek do 2-3 na tydzień. Jak w każdym przypadku - umiar przede wszystkim! To właśnie klucz do zdrowia.

Czytaj też: 5 pomysłów na szybką i zdrową kolację

Zobacz też: Dieta jajeczna (odchudzająca) - efekty, zasady i jadłospis

Magdalena Olańska - dietetyk, diet coach, kognitywistka. Może pochwalić się szerokim i różnorodnym doświadczeniem zawodowym. Uczestniczyła w międzynarodowych projektach, m.in. na Uniwersytecie w Walencji, gdzie wraz z grupą naukowców z różnych krajów prowadziła badania dotyczące żywności funkcjonalnej. Uczestniczka konferencji, propagatorka zdrowego odżywiania. Brała udział w programach organizowanych przez Polskie Towarzystwo Dietetyki (m.in. "Mądre żywienie, zdrowe pokolenie", czy "1000 wizyt dla serca"). Obecnie zawodowo zajmuje się pomocą osobom z problemami żywieniowymi.

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA