Co suplementować w ciąży? Sprawdź

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu kobiety, w którym powinna zadbać nie tylko o swoje zdrowie, ale również dziecka. Dlatego niezbędne jest dostarczanie do organizmu wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Najlepiej gdy źródłem jest zbilansowana dieta, lecz nie zawsze jest to możliwe. Zatem po jakie suplementy w ciąży sięgnąć? Na co zwiększa się zapotrzebowanie?
Kobieta w ciaży
Źródło: 123RF

Spis treści

Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników kobiety w ciąży powinny suplementować kwas foliowy, witaminę D, jod, żelazo i wielonienasycone kwasy tłuszczowe – Omega 3, omega 6 i DHA. Należy jednak pamiętać, że każda suplementacja powinna być zlecona przez lekarza prowadzącego po wykonaniu odpowiednich badań.

Kwas foliowy

Kwas foliowy to witamina z grupy B. Jego niedobór przed ciążą i w pierwszym trymestrze ciąży jest najczęstszą przyczyną wad ośrodkowego układu nerwowego u dziecka. Dodatkowo zwiększa także ryzyko występowanie niedokrwistości megaloblastycznej, nieprawidłowości układu moczowego, pokarmowego, narządów płciowych i serca. Jest niezbędnym czynnikiem wzrostu i prawidłowego rozwoju. W związku z tym zaleca się suplementowanie kwasu foliowego jeszcze przed rozpoczęciem starań o ciążę, a następnie kontynuację w pierwszym i drugim trymestrze.

Dobowa dawka kwasu foliowego wynosi 0,4 mg na dobę. Naturalnym źródłem są zielone warzywa, ziarna, orzechy i owoce cytrusowe. Jednak dieta często nie jest w stanie pokryć zwiększonego zapotrzebowania. W takich przypadkach po konsultacji z lekarzem należy sięgnąć po kwas foliowy w tabletkach.

Kwas DHA

Kwas DHA, podobnie jak kwas foliowy jest niezbędny w ciąży, zarówno dla zdrowia matki, jak i dziecka. DHA, czyli kwas dokozaheksaenowy należy do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Jego prawidłowy poziom w organizmie mamy zapewnia prawidłowy rozwój układu nerwowego, mózgu, wzroku i zapobiega niskiej masie urodzeniowej dziecka. Co ważne, wpływa także na zmniejszenie ryzyka porodu przedwczesnego i depresji poporodowej.

Po konsultacji lekarskiej suplementację można rozpocząć od początku ciąży, natomiast zaleca się od 13 tygodnia. Warto zaznaczyć, że około 20 tygodnia jest ona bardzo ważna, gdyż właśnie wtedy najintensywniej kształtuje się układ nerwowy.

Jaką dawkę kwasu DHA należy przyjmować? Kobiety w ciąży powinny dostarczać około 600 mg, natomiast jeśli występuje ryzyko przedwczesnego porodu specjalista może zwiększyć dawkę nawet do 1000 mg.

Naturalnym źródłem kwasu DHA są tłuste ryby morskie i owoce morza. Jednak dieta najczęściej nie jest w stanie pokryć tego zapotrzebowania.

Reklama

Kompleks witamin – witamina D3, jod i DHA

Ze względu na zalecenia suplementowania kilku witamin i minerałów w ciąży na rynku pojawiły się kompleksy witaminowe, które w jednym preparacie dostarczają niezbędnych składników. Oprócz wcześniej wymienionych kwasów, powinny zawierać:

  • witaminę D – kobiety w ciąży są szczególnie narażone na jej niedobory, a jest ona niezbędna do utrzymania prawidłowej gospodarki fosforanowej i wapniowej w organizmie. Niedobór witaminy D w ciąży może skutkować cukrzycą ciążową, stanem przedrzucawkowym, a także nieprawidłowościami w układzie kostnym u dziecka. Zalecana dawka witaminy D to 1500-2000 j.m./dobę.
     
  • Jod – w ciąży jest niezbędny dla prawidłowej pracy tarczycy, która w tym czasie musi wytwarzać hormony nie tylko dla matki, ale i dziecka. Niedobór może wpływać na rozwój ruchowy, a także powodować problemy z mową lub nauką. Dziennie zapotrzebowanie na jod w ciąży to 150 mg.
     
  • Żelazo to ważny pierwiastek, którego niedobór skutkuje anemią u mamy. Powoduje to obniżone samopoczucie, omdlenia i ból głowy, ale przede wszystkim wpływa również na rozwój układu nerwowego u dziecka. Dawkę powinien dobrać lekarz na podstawie badań krwi, natomiast zaleca się dostarczanie od ok. 25 mg do 120 mg na dobę.
     
  • Magnez jest niezbędny do prawidłowej pracy układu nerwowego i mięśni. Niedobór magnezu w ciąży zwiększa ryzyko rzucawki lub poronienia. Dodatkowo nieprawidłowa gospodarka magnezu może wpływać na wystąpienie nadciśnienia i wad rozwoju kości u dziecka. Najczęściej zalecana dawka magnezu w ciąży wynosi od 200-1000 mg. Właściwą wskazuje lekarz.

Sprawdź także:

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.
<-- popup -->