Ćwicz swój umysł


 
Starszy niż rok
Pamięć pomaga nam nie tylko efektywnie się uczyć i koncentrować, ale też zatrzymać proces starzenia. Sprawność umysłowa jest bardzo ważna dla jakości naszego życia, dlatego już dziś warto zacząć ją właściwie ćwiczyć.



Spróbuj umyć zęby lewą ręką (jeśli jesteś praworęczny), jedź do pracy inną drogą niż zwykle i wykonuj wszelkie czynności inaczej, niż to robisz codziennie. Zerwanie z utartymi przyzwyczajeniami budzi mózg i zmusza go do stymulacji nieuruchomionych jego partii.



Woda, sen i oddychanie

Mózg tak jak nasze ciało w większości składa się z wody. Stąd powinniśmy pić 6-8 szklanek wody dziennie i zrezygnować z mocnych alkoholi i kawy.



Badania wykazały, że osoby, które śpią 7 godzin są bardziej wypoczęte niż te, które na sen przeznaczają mniej lub więcej czasu. Dobry sen to klucz usprawniający koncentrację, uczenie się i pamięć.

Poznaj: 5 zalet nauki języków obcych



Aby osiągnąć spokój, spróbujmy wykonać kilka ćwiczeń oddechowych. Jak to zrobić? Wolno nabierz powietrze w płuca do momentu wypchnięcia brzucha, nie klatki piersiowej. Na wydechu postaraj się powiedzieć jakieś słowo. Ćwiczenie powtarzaj przez 10 minut.



Osoby, które codziennie spędzają więcej niż 2 godziny przed TV, są bardziej podatne na zachorowanie na chorobę Alzheimera, niż ci, dla których TV nie jest jedyną rozrywką.



Ćwicz, czytaj i myśl pozytywnie

Korzystne jest uprawianie wszelkich ćwiczeń fizycznych. Taniec wpływa pozytywnie na istotę szarą mózgu i zmniejsza ryzyko wystąpienia demencji. Badania naukowe potwierdziły, że taniec poprawia też koordynację wzrokowo-ruchową, balans ciała, polepsza organizację oraz planowanie.



Czytanie może zapobiegać problemom z pamięcią. Badania naukowe potwierdzają, że osoby czytające są sprawniejsze intelektualnie. Stąd płynie przesłanka, że czytać należy zarówno książki popularne, jak i filozoficzne, prasę brukową czy specjalistyczną.



Korzystaj świadomie ze środków przeciwbólowych. Niektórzy uważają, że w walce z bólem stosowanie ibuprofenu zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera. Paracetamol może jednak zniszczyć wątrobę i obniżyć produkcję glutationy, która jest istotna dla zachowania prawidłowych funkcji mózgu.



Nasze negatywne myśli powodują uruchomienie w mózgu obszarów odpowiedzialnych za wywołanie niepokoju, obaw czy lęku. W taki sposób dochodzi do zwiększenia produkcji substancji stresogennych odpowiedzialnych za niszczenie komórek nerwowych.



Ludzie, którzy uprawiają seks przynajmniej dwa razy w tygodniu, mają o 50% zmniejszone ryzyko wystąpienia zawałów serca niż ci, którzy seksem cieszą się rzadziej. Dzieje się tak dlatego, że to co dobre dla serca jest dobre również dla mózgu. Oprócz tego seks niweluje stres.

Czytaj też: Uruchom wyobraźnię i zmień swoje życie na lepsze!

Sprawdź: Czy czytanie w myślach będzie możliwe?