Ćwiczenia aerobowe

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Aerobik to nie tylko gimnastyka pań ubranych w kolorowe getry, legginsy i opaski na głowie przy skocznej, dyskotekowej muzyce. Oprócz dobrej kondycji fizycznej jego dużą zaletą jest relaks, odskocznia od codzienności oraz kształtowanie poczucia własnej wartości.

Aerobik to system ćwiczeń, podczas których zwiększa się wymiana tlenowa w naszym organizmie. Trening wykonywany jest w rytm muzyki w szybkim tempie i polega na powtarzaniu poszczególnych zestawów ćwiczeń. Są one unikalnym połączeniem tańca i gimnastyki.

Aerobik spopularyzowała w latach 80-tych aktorka Jane Fonda. Nastał wówczas istny szał, którego nieodłącznym elementem były kolorowe opaski, getry, obcisłe legginsy i afro na głowie. Ideę aerobiku Fonda zaczerpnęła z badań amerykańskiego lekarza, Kennetha Coopera, który w Centrum Lotów Kosmicznych badał oddziaływanie wstrząsów na wytrzymałość oraz układ krążenia. Rosnąca popularność zajęć z wykorzystaniem elementów aerobowych jest świetnym dowodem na to, że dbałość o zdrowie i sylwetkę może iść w parze z przyjemnością i relaksem.

Korzyści z regularnego uprawiania aerobiku jest wiele:

• dotlenienie organizmu i lepsze wchłanianie tlenu

• redukcja tkanki tłuszczowej

• pozytywny wpływ na wydolność układu sercowo-naczyniowego

• zwiększenie odporności organizmu

• wzmocnienie układu mięśniowego

• zapobiega osteoporozie

• poprawa sprawności fizycznej

• opóźnienie procesu starzenia się

• zapobiega utracie jędrności ciała

• piękna, zgrabna sylwetka

• odreagowanie stresu

• ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne sprawiają przyjemność i dają odpoczynek

• świetna zabawa.

Aerobik można połączyć z innymi formami aktywności, np. z bieganiem, pływaniem lub ćwiczeniami na siłowni. Efekty treningu aerobowego są widoczne przy uprawianiu go pół godziny dziennie, 2 – 3 razy w tygodniu.

• urazy układów mięśni, stawów, kości lub ścięgien

astma

• dolegliwości układu oddechowego

• choroba wieńcowa

Zajęcia z aerobiku należy rozpoczynać stopniowo. Szczególnie osoby, które prowadzą siedzący tryb życia powinny zacząć swoją przygodę z aerobikiem od łagodnego
wykonywania ćwiczeń, najlepiej pod okiem instruktora.

Najbardziej narażone w aerobiku są przede wszystkim stopy i nogi ze względu na dużą ilość podskoków, skrętów oraz skoków.

• Ostrogi pięty – potrafią kumulować się nawet kilka lat, rozpoczynają się od odkładania wapnia na spodniej części kości piętowej. Aby zapobiec pojawieniu się ostróg należy zawsze wykonywać rozgrzewkę z ćwiczeniami rozciągającymi.

• Zapalenie powięzi podeszwy – może prowadzić do powstania ostrogi. Główną przyczyną zapalenia może być niestabilność stopy oraz stawianie jej na wewnętrznej krawędzi. Uraz ten objawia się bólem łuku stopy przy obciążeniu podeszwy.

• Zapalenie mięśni strzałkowych i piszczelowych – jest spowodowane brakiem ćwiczeń rozciągających i rozgrzewających przed aerobikiem. Leczenie polega na przygotowywaniu chłodnych okładów na bolące miejsca.

• Zapalenie lub złamanie kości trzeszczkowatych – są to kości w okolicy pierwszej kości śródstopia, główną przyczyną najczęściej jest nadmierny nacisk podczas ćwiczeń. W celu zapobiegnięcia uszkodzeniu należy zwracać uwagę na dobór odpowiedniego obuwia.

• Zapalenie ścięgna Achillesa i ból łydek – najczęściej problemy związane ze ścięgnem Achillesa występują u osób w średnim wieku aktywnie uprawiających sport. Ścięgno to łączy mięśnie łydki z kością piętową. Główne objawy to ból w okolicy ścięgna lub mięśni łydki, obrzęk i zaczerwienienie nad ścięgnem, wyczuwalne trzeszczenie w ścięgnie. Profilaktycznie należy zawsze przed i po ćwiczeniach położyć nacisk na rozciągnięcie mięśni łydki oraz porządną rozgrzewkę.

• Złamanie kości śródstopia – są to prawdopodobnie najczęstsze urazy wśród instruktorów aerobiku. Główne powody to nieprawidłowe obuwie, twarda powierzchnia lub nadwyrężenie. Jeżeli ból nie ustępuje należy skontaktować się z ortopedą.