Ćwiczenia na depresje

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Prostym sposobem na depresję są ćwiczenia. Psychiatrzy podkreślają, że umiarkowana aktywność fizyczna może zmniejszyć objawy depresji tak samo jak niektóre leki. Nie łudźmy się jednak, że ćwiczenia same w sobie wpływają wyraźnie na poprawienie nastroju.

Spis treści

Prosta metoda na łagodne postacie depresji

Ćwiczenia stanowią dodatkową terapię wspierającą działanie leków i terapie behawioralną. Aktywność fizyczna tak jak leki i inne terapie jest jednym z elementów leczenia depresji. W każdym razie jest elementem równie ważnym jak pozostałe. Korzystając z dobrodziejstw ćwiczeń pamiętajmy, aby nie stanowiły one także terapii zastępczej wobec innych form leczenia. Czytaj więcej: Co to jest depresja?

Wysiłek poprawia koncentrację

Zauważono, że ćwiczenia wpływają pozytywnie na mózg na kilka sposobów. Wysiłek fizyczny prawdopodobnie podnosi stężenie serotoniny, przekaźnika nerwowego, co ma związek z regulacją nastroju. Ćwiczenia zwiększają też przepływ krwi do mózgu i ilość zużywanej przez niego energii. Nie poznano związku między przepływem krwi a nastrojem, lecz nie pozostawia wątpliwości fakt lepszej kondycji tej części ciała.

Czy wiesz, że: Depresja - zabija codziennie 16 Polaków

Aktywność fizyczna pozwala ludziom z depresją powrócić do codzienności. Chorzy przestają być obojętni, angażują się bardziej w zwykłe czynności. Niekiedy wracają do pracy, na łono rodziny, przyjaciół. Wraca u nich motywacja do życia. Zmiany zachodzą też w psychice ludzi. Poprawia się samoocena i nastrój człowieka. Regularne wykonywanie ćwiczeń wymagające samodyscypliny daje satysfakcję z osiągniętych rezultatów. Chory przełamuje własne słabości. Przełamuje bezsilność aktywnością i działaniem, co podnosi pewność siebie i wiarę we własne możliwości oraz zwiększa poczucie kontroli nad swoim życiem.

Ćwiczenia pomagają zwalczać depresję, ale nie w każdym przypadku. Wyniki badań ukazują poprawę kondycji psychicznej u osób z łagodną bądź umiarkowaną pełnoobjawową depresją. Przed podjęciem wysiłku fizycznego należy uwzględnić zdrowie ogólne, sprawdzić czy nie ma żadnych przeciwwskazań.

Jakie ćwiczenia mogą być wykonywane?

Generalnie wszystko zależy od indywidualnych zainteresowań i przeszłości chorego. Jeśli osoba z depresją wykonywała konkretny rodzaj sportu powinno się w czasie choroby umożliwić jej kontynuowanie ćwiczeń. W niektórych przypadkach uaktywnienie osoby znaczy po prostu spacer wokół miejsca zamieszkania. Współcześnie istnieje wiele form poprawy sprawności fizycznej, które świetnie nadają się osobom chorym. Obecnie proponuje się jogging, szybki chód, jazdę na rowerze, taniec, aerobik czy pływanie. Istnieje też szereg ćwiczeń relaksacyjnych, odprężających, oddechowych czy nawet medytacja. Naukowcy uważają, że każda aktywność fizyczna może mieć istotny wpływ na stres i tym samym samopoczucie.

Sprawdź także: Poznaj groźne oblicze depresji

Pytanie: Jak często sprawdzasz swój poziom cukru?

  Kontroluję go regularnie

  Sprawdzam, przy okazji innych badań/zabiegów

  Zdarzyło mi się raz może dwa

  Nigdy nie sprawdzałem/łam