Ćwiczysz i nie tracisz wagi? Oto 5 możliwych przyczyn

Starszy niż rok
Regularnie ćwiczysz, żeby zrzucić zbędne kilogramy, ale mimo to nie widzisz efektów? Sprawdź, co może być przyczyną.

Każdy z nas wie, do zrzucenia wagi potrzeba więcej ruchu na co dzień. W końcu aktywność fizyczna równa się spalanie kalorii i spadek masy ciała. W praktyce jednak ta zależność nie przedstawia się w postaci prostego równania. Ćwiczysz, ale waga stoi w miejscu? Oto możliwe przyczyny.

1. Za bardzo stawiasz na cardio

Trening cardio, zwany też tlenowym, uznawany jest za najefektywniejszy pod względem spalania tłuszczu rodzaj treningu. Zalicza się do niego aktywności o umiarkowanym i stałym tempie, jak biegi czy pływanie.

Organizm jednak bardzo szybko przyzwyczaja się do jednostajnego treningu. Dlatego kalorie spalasz tylko w momencie aktywności, po treningu już nie. Metabolizm działa ciągle na takim samym poziomie. A żeby schudnąć, potrzebujesz zużywać więcej energii, niż jej dostarczasz.

Zobacz też: Najczęstsze błędy popełniane na siłowni

2. Wykonujesz zbyt długie treningi

Jak zatem spalać więcej? Nie myśl, że wydłużenie biegu znacząco poprawi końcowy efekt. Jeśli będziesz biegać dłużej niż 90 minut, twój organizm zacznie się bronić. Na trudne warunki zareaguje włączając tryb oszczędny.

Organizmowi najłatwiej (i najszybciej) jest pobierać energię z węglowodanów. Ich zapasy podczas ćwiczeń wyczerpują się więc w pierwszej kolejności. Dopiero po ok. 20 minutach ruchu zaczynasz spalać tkankę tłuszczową. Jednak gdy trenujesz za długo, przerzucisz się na… spalanie mięśni, tłuszcz pozostawiając jako rezerwę “na czarną godzinę”. W dodatku po wszystkim będziesz mieć z głodu ogromny apetyt. W takich warunkach łatwo zjeść więcej, niż faktycznie spaliłeś.

Czy już wiesz? Poznaj skuteczne sposoby na odchudzanie

3. Stronisz od ciężarów

Ten punkt silnie łączy się z tym, co zostało powiedziane wyżej. Trening siłowy to tylko spalanie. Metabolizm zależy natomiast w ogromniej mierze od twojej masy mięśniowej, bo to mięśnie właśnie zużywają na swoją pracę (nawet tę podstawową, gdy leżysz czy śpisz) najwięcej energii ze wszystkich tkanek ciała. Trening siłowy pomaga budować mięśnie. Efekt jest o niebo lepszy niż w przypadku samej sesji cardio. Spalasz kalorie podczas ćwiczeń i po ich zakończeniu. Ciało i mięśnie odpoczywają, ale wydatkują energię jeszcze długi czas po odłożeniu hantli.

Trening siłowy - budowanie siły mięśni, trening tlenowy na spalanie kalorii

4. Nie dajesz sobie odpocząć

To wszystko nie oznacza jednak, że masz całkiem zrezygnować z cardio. Tego typu aktywnością - w ramach regeneracji organizmu - dobrze jest przeplatać sesje siłowe. Odbudowujące się po wysiłku mięśnie spalają tłuszcz. Nie forsuj ich codziennie, bo zmęczone nie będą pracować efektywnie.

5. Jesteś zbyt zestresowany

Chodzi tu o poziom hormonu stresu - kortyzolu. Wydziela się on podczas ćwiczeń, by zmotywować ciało do pracy. Gdy zbyt często i intensywnie trenujesz, wystawiasz się na jego ciągłe działanie. Dlaczego to źle? Bo kortyzol prowadzi do odkładania się tłuszczu, np. na brzuchu i biodrach. Wygląda to jak błędne koło - ćwiczysz, żeby chudnąć, ale właśnie przez to tyjesz. Rozwiązaniem - jak zawsze - jest zachowanie zdrowego umiaru.

Czytaj też: 5 kroków do zdrowej sylwetki w wakacje

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA