Czy cukier jest zdrowy? Nadmierne spożycie cukru

Nadmierne spożywanie cukru zwiększa nie tylko ryzyko otyłości, ale także wraz ze wzrostem masy ciała dochodzi do większego narażenia na cukrzycę – ostrzega diabetolog prof. Leszek Czupryniak z Warszawy. Jak podkreślają eksperci, cukier niszczy wątrobę i sprzyja m.in. nowotworom.
Kostki cukru w dzbanku
Źródło: 123RF
Spis treści

Nadmierne spożycie cukru

Spożywanie cukru w dużej ilości nie musi doprowadzić do cukrzycy, jednak nie ulega wątpliwości, iż głównym czynnikiem ryzyka choroby jest otyłość.

„Wraz ze wzrostem masy ciała zwiększa się ryzyko cukrzycy typu 2. U osób z niewielką nadwagą na poziomie 25-27 punktów w skali BMI jest ono ośmiokrotnie większe, a w przypadku otyłości wynoszącej sięgającej 31-33 punktów wzrasta już czterdziestokrotnie. Jest też odwrotna zależność: wraz ze spadkiem masy ciała spada ryzyko cukrzycy” – wyjaśnia prof. Leszek Czupryniak, pełniący funkcję kierownika Kliniki Diabetologii i Chorób Wewnętrznych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Spożycie cukru w Polsce

Zarówno w Polsce, jak i w wielu innych krajach Unii Europejskiej, spożycie cukru stale się zwiększa. Zgodnie z raportem opublikowanym w 2019 pt. „Cukier, otyłość – konsekwencje” w latach 2008 – 2017 spożycie cukru w Polsce zwiększyło się z 38,5 kg do 44,5 kg, co daje aż 6 kg.

Dodatkowo zwiększyła się liczba Polaków z nadwagą i otyłością. W 2016 roku z nadwagą borykało się 68 proc. mężczyzn i 53 proc. kobiet.

Zachorowalność na cukrzycę w Polsce

„W naszym kraju stale zwiększa się też zachorowalność na cukrzycę, którą Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) określiła jako pierwszą niezakaźną epidemię” – podkreśla prof. Czupryniak. Według eksperta zdrowia publicznego dr Jakuba Gierczyńskiego, w Polsce jest około 3 mln osób z cukrzycą, a co roku przybywa 300 tys. osób z tą chorobą i ta liczba w najbliższych latach zwiększy się do 370-410 tys. rocznie.

Konsekwencje nadmiernego spożycia cukru

Zbyt duże spożywanie cukru nie grozi tylko otyłością, ale i innymi chorobami. Już kilka lat temu został opracowany raport przez ekspertów University of California w San Francisco, w którym podkreślono, iż cukier jest toksyczny dla organizmu, a także sprzyja chorobom przewlekłym.

Ponadto nadmiar cukru w organizmie prowadzi do:

Nadmierne spożycie cukru może prowadzić również do rozwoju raka – m.in. raka piersi czy trzustki.

W 2019 r. badacze Université Sorbonne Paris Cité na łamach „British Medical Journal” opublikowali badania sugerujące, że napoje słodzone oraz herbata lub kawa z cukrem, mogą zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwory. Przeanalizowali oni zachorowalność z tego powodu wśród 100 tys. osób w okresie 5 lat. Wyliczyli, że na nowotwory o 18 proc. częściej chorowały osoby, które wypijały dziennie co najmniej 100 ml napojów słodzonych. W przeliczeniu na 1000 badanych osób oznaczało to, że zamiast 22 zachorowań na raka, odnotowywano 26 takich przypadków, czyli o cztery więcej w porównaniu do grupy osób, które nie sięgały po słodkie napoje w takich ilościach.

Zalecana dzienna dawka cukru

Ile cukru dziennie można spożywać bez obaw o powikłania zdrowotne? WHO w 2014 roku zalecił zmniejszenie spożycia cukru do 25 g na dobę, co wynosi ok. 5 łyżeczek. W rzeczywistości oznacza to, że nie należy pić dziennie nawet jednej puszki słodzonego napoju, ponieważ średnio zawiera on 35 g cukru.

„British Medical Journal” ostrzega, że częściej tyją te osoby, które spożywają dużo napojów słodzonych, ponieważ nie dają one sytości, natomiast dostarczają do organizmu znaczne ilości cukru. Chodzi głównie o tzw. cukier ukryty, czyli ten, który znajduje się w produktach spożywczych, zarówno w napojach i jogurtach, jak też w dżemie i konfiturach.

Niestety spożywanie cukru ukrytego w Polsce stale rośnie. W sumie spożycie cukru, głównie „ukrytego” zwiększyło się dokładnie o 6,1 kg.

Materiał opracowany na podstawie PAP Nauka

 

Czytaj również

Bibliografia

  • http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C80741%2Ceksperci-cukier-zwieksza-ryzyko-otylosci-i-jest-toksyczny-dla-organizmu.html [data dostępu: 19.02.2020]
Artykuł napisany przez
Katarzyna Czyżyńska
Katarzyna Czyżyńska
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Pierwsze doświadczenie zdobywała w agencji PR. Od kilku lat copywriterka, głównie w tematyce medycznej. Od 2018 roku pełniła funkcję redaktora SEO w spółce Pharma Partner, a od 2021 jest Zastępcą Redaktora Naczelnego. W wolnych chwilach miłośniczka kryminałów i kuchni włoskiej.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii: Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Darmowy jadłospis od NFZ. Jak skorzystać z diety DASH?
Przeczytaj artykuł
Koronawirus (COVID-19) – przyczyny, objawy i leczenie
Podobne artykuły
Darmowy jadłospis od NFZ. Jak skorzystać z diety DASH?
Koronawirus (COVID-19) – przyczyny, objawy i leczenie
Koronawirus w Egipcie: zasięg, miasta i statystyki epidemii
Pierwszy na świecie zastrzyk antykoncepcyjny dla mężczyzn
Test na koronawirusa – jak wygląda, ile trwa i gdzie kupić?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Recenzja szczoteczki magnetycznej Oral-B iO Series 9
Syrop z cebuli - właściwości. Jak zrobić syrop z cebuli?
Jak doprowadzić kobietę do orgazmu? - techniki, porady
Cytologia - co to za badanie i kiedy je robić?
Opryszczka u dzieci – jakie leki? Czym smarować?

Reklama