Czy kalorie sycą zawsze tak samo?

Starszy niż rok
Każdy z nas zapewne miał w życiu sytuację, kiedy ogromna porcja jedzenia nie zaspokoiła apetytu nawet w minimalnym stopniu, a kolejnym razem wystarczyła odrobina czegoś innego i głód został zagłuszony na najbliższych kilka godzin. Czemu tak się dzieje? Przecież wydawałoby się, że kaloria kalorii równa – to przecież konkretna miara wielkości. Nic bardziej mylnego.

Spis treści

Australijscy naukowcy udowodnili, że…

Dr Susan Holt z Uniwersytetu w Sydney zauważyła, że różne pokarmy w różnym stopniu dają nam uczucie sytości. W związku z tym charakteryzuje je różny Indeks Sytości (IS).

Przyjęła ona, że porcja białego chleba ma indeks sytości równy 100%. To on stanowi wartość odniesienia dla wszystkich innych pokarmów. Każdy produkt, który ma wyższy indeks sytości, zaspokaja głód w lepszym stopniu niż białe pieczywo. Natomiast ten, którego indeks sytości jest niższy – w gorszym.

Aby potwierdzić ten fakt naukowo, przeprowadziła eksperyment. Jej grupę badawczą stanowili studenci. Codziennie zjadali oni śniadanie składające się z jednego konkretnego produktu i dostarczające dokładnie 240 kcal. Potem przez dwie godziny co 15 minut (w tym czasie mogli spożywać dowolne ilości tego produktu, ale nic poza nim) określali, jak bardzo są głodni. Wyniki były zaskakujące.

Sprawdź: Niewidzialne kalorie. Poznaj wrogów, którzy cię podstępnie tuczą

Nie tłuszcz się liczy!

Okazało się bowiem, że produkty zawierające duże ilości tłuszczu nie dają nam uczucia sytości. Porcja gotowanych ziemniaków jest o wiele bardziej sycąca niż równoważna jej kalorycznie porcja frytek. Tłuszcz bowiem jest przez organizm traktowany jako energia na „czarną godzinę”, którą należy jak najszybciej zmagazynować. Nie wypełnimy nim żołądka. Poza tym 100 kcal gotowanych ziemniaków to o wiele więcej na talerzu niż 100 kcal frytek. Masa ma również znaczenie.

Podobnie rzecz ma się z białym i razowym pieczywem. To drugie jest bardziej przetworzone i nasz organizm nie potrzebuje ani dużo czasu i ani dużo energii, żeby je strawić. Tym samym szybciej opuszcza ono nasz żołądek, a my znowu chętnie byśmy coś przekąsili.

Zobacz: Bez tłuszczu ani rusz

Woda, białko, błonnik!

Ponadto uczucie sytości jest bezpośrednio związane z zawartością wody, białka i błonnika w pokarmie. Im więcej tych elementów, tym dłużej nie sięgniemy po nic do jedzenia. Warto poznać wartości IS dla najpowszechniejszych produktów. I tak:

  • pączek – 68%.
  • baton Mars – 70%
  • orzeszki ziemne – 84%
  • jogurt – 88%
  • chipsy – 91%
  • białe pieczywo – 100%
  • banan – 118%
  • płatki kukurydziane – 118%
  • biały makaron – 119%
  • jaja kurze – 150%
  • popcorn – 154%
  • chleb razowy – 157%
  • winogrona – 162%
  • fasola – 168%
  • wołowina – 178%
  • makaron razowy – 188%
  • jabłka – 197%
  • pomarańcze – 202%
  • płatki owsiane – 209%
  • ryby – 225%
  • gotowane ziemniaki – 323%

Indeks sytości może okazać się niezastąpioną pomocą w komponowaniu diety dla tych, którzy chcą zrzucić kilka kilogramów. Trzeba jednakże pamiętać, że wskazuje on na sytość krótkotrwałą – po dwóch godzinach możemy znowu być głodni. Lepiej jednak przekąszać co dwie godziny niż co piętnaście minut albo fundować sobie ogromne posiłki raz dziennie. Zatem mądrze wykorzystywany IS może zdziałać dla nas wiele dobrego.

Czytaj też: Jak szybko i skutecznie pozbyć się zbędnych kalorii?

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jaki rodzaj diety dotychczas stosowałaś/eś lub zamierzasz stosować?

  dieta Kwaśniewskiego

  dieta Dukana

  dieta pudełkowa

  dieta 1000 kcal

  nie stosowałam/em żadnej diety i nie zamierzam

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA