Czy można źle pić? 3 główne błędy

Starszy niż rok
Gdy przechodzisz na dietę, głowę pełną masz przeróżnych zaleceń żywieniowych - jedz 5 posiłków dziennie, ogranicz węglowodany, zamiast batonikami, zajadaj się warzywami… A co z piciem?

Okazuje się, że często to właśnie wypijanie (bądź nie) określonych napojów blokuje osiągnięcie wymarzonej sylwetki albo przyczynia się do złego samopoczucia. Poznaj 3 niewłaściwe nawyki związane z piciem, które prawdopodobnie często umykają twojej uwadze.

1. Przesadzasz z kawą

Ostatnimi czasy reputacja kawy znacznie się polepszyła - doceniono zawarte w niej antyoksydanty, spowalniające procesy starzenia organizmu. Ponadto kofeina usprawnia pracę serca i rozszerza naczynia krwionośne, przez co zwiększa wydolność organizmu podczas wysiłku.

Jednak zdarza nam się zapominać, że bezpieczna dzienna dawka kofeiny to 500 mg, czyli 4-5 filiżanek. Przekraczanie wspomnianego limitu skutkować może wieloma nadprogramowymi kaloriami, które dostarczymy wraz z kawą swojemu organizmowi w ciągu dnia.

O ile kawa sama w sobie właściwie kalorii nie ma, to już dodane do niej mleko czy syrop smakowy mogą drastycznie zwiększyć jej kaloryczność. Jedno niepozorne latte ma aż 188 kcal, a kubek karmelowego macchiato w jednej z popularnych kawiarni to (bagatela) 418 kcal. To równowartość nawet jednego pełnego posiłku!

Dodajmy jeszcze do tego takie efekty uboczne jak nadpobudliwość czy problemy z zasypianiem.

Czytaj również: Pijesz kawę? Nie zachorujesz na raka

2. Pijesz za mało wody

Gdy dostarczasz organizmowi zbyt mało wody, nie jest on w stanie w pełni wykorzystać swojego potencjału, zwłaszcza, gdy trenujesz. Nie masz co liczyć na zawrotną prędkość metabolizmu i większe spalanie kalorii w czasie spoczynku, gdy jesteś odwodniony. Co więcej - ćwiczenia tłumią procesy sterujące odczuwaniem pragnienia. Gdy tracisz płyny w bardzo krótkim czasie, mózg nie nadąża z wysyłaniem sygnału “chce mi się pić”.

Jeszcze gorzej, gdy mylisz pragnienie z głodem. Do najbliższego posiłku jeszcze daleko, a tobie już po głowie chodzą jakieś pyszności? Wypij szklankę wody. Nawet jeśli głód nie ustąpi, dodatkowe nawodnienie na pewno nie zaszkodzi.

Czytaj też: Ekspert dla biegaczy - nawodnienie organizmu

3. “Ratujesz się” napojami light

Uwielbiasz słodkie gazowane napoje, ale zdajesz sobie sprawę, że każda szklanka coli to mnóstwo cukru i pustych kalorii. Napoje light wydają się więc świetną alternatywą - Coca-Cola Zero nie ma przecież ani jednej kalorii. Nie ma też cukru, ale zawiera za to sztuczne substancje słodzące, które są nawet 300-600 razy słodsze od cukru.

Efekt? Zmniejszenie wrażliwości twoich kubków smakowych, przez co z czasem potrzebujesz coraz więcej słodkiego smaku w tym, co spożywasz, żeby poczuć satysfakcję. Błędne koło. Lepiej przygotuj sobie zdrowy napój sam - do gazowanej wody mineralnej dodaj plasterki cytryny i liście świeżej mięty, albo wrzuć do niej ulubione owoce, np. truskawki.

Czytaj też: Kropla wody w morzu niebezpieczeństw

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA