Czy naprawdę umiesz oddychać?


 
Starszy niż rok
Oddychamy, nawet się nad tym nie zastanawiając.Warto zacząć, bo ten z pozoru prosty proces może albo zakłócać pracę organizmu, albo wspaniale poprawiać nasze samopoczucie, dodawać energii.

To, co oczywiste, często jest bagatelizowane i wykonywane automatycznie. Oddychamy - to jasne. Czy jednak zdajemy sobie sprawę, na ile jakość tej naturalnej czynności wpływa na nasze zdrowie? Im bardziej świadomie będziemy kontrolować głębokość i częstotliwość oddechu, tym korzystniej dla nas: pomożemy organizmowi walczyć z nadwagą, chorobami serca czy alergiami.
Obserwacja wdychanego oraz wypuszczanego powietrza jest fundamentem tai – chi, jogi, medytacji, czyli wschodnich technik robiących karierę także na Zachodzie. Pociąga fakt, że jogini zachowują witalność aż do późnej starości. Wyznają pogląd, że płytki i nieregularny oddech jest sprawcą utraty energii, sił.

Od ćwiczenia do nawyku

Nie trzeba się obawiać, że musimy nieustannie skupiać się na własnym oddechu. Byłoby to wręcz niemożliwe. Poświęcając regularnie każdego dnia kilkanaście minut na ćwiczenia oddechowe, po jakimś czasie tak nam wejdą w nawyk, że staną się spontaniczne. Każdy z nas tak oddychał w dzieciństwie, stopniowo jednak usztywniając ciało i spłycając ten proces. Prawidłowo oddychanie polega na wpuszczaniu powietrza przez nos, przez co jest ono oczyszczone i ogrzane. Następnie należy uruchomić przeponę, czyli płat mięśnia, który znajduje się między klatką piersiową a jamą brzuszną. Podczas głębokiego wdechu kurczy się, zostawiając miejsce na rozciągające się płucal.

Czytaj: Chcesz zmienić złe nawyki? Oto 7 zasad żywienia, które musisz zacząć stosować

Kontrola emocji poprzez oddech

Wdech – pobudzamy organizm. Wydech – wyrzucamy toksyny. Zatrzymanie – rozprowadzamy energię po całym ciele. Tak to działa w skrócie. Jeśli robimy te zwykłe czynności swobodnie i dokładnie, to w efekcie dotleniamy mózg, regulujemy ciśnienie i spowalniamy akcję serca. Idealne oddychanie nazywa się brzusznym bądź przeponowym: rozciąga płuca w pozycji pionowej, pozwalając na wymianę starego powietrza na świeże. Pozwala to na dostarczenie organizmowi nawet 6 razy więcej powietrza niż przy płytkim wdechu.

Czytaj: Witamina D ochroni płuca palacza

Stres, napięcie, nadpobudliwość emocjonalna mają swój skutek w spłyceniu oddechu. Nasze myśli, uczucia w danej chwili modyfikują proces wymiany powietrza. Wniosek taki, że można oddziaływać na to sprzężenie zwrotne – mistrzowie technik oddechowych zachowują spokój i jasność umysłu. Co więcej, potrafią wpływać na uśpienie bólu, odczuwanie temperatury. Ćwiczenia oddechowe są ważną częścią zajęć w szkołach aktorskich. Ćwicząc oddech, uczą się kontrolować głos i emocje, co jest kluczowe w komunikacji z widzem.

Płytki oddech kobiet

Kobiety w porównaniu z mężczyznami rzadziej oddychają w prawidłowy sposób, co wpływa na pogorszenie kondycji fizycznej, wytrzymałości. Jeśli dołączyć do tego brak ruchu, przygarbienie sylwetki – płeć żeńska nie wykorzystuje potencjału, jaki mogłaby rozwinąć za pomocą tak prostej czynności jaką jest oddech.

Poznaj: 7 skutecznych sposobów na nieświeży oddech

Sprawdź też: Zapalenie tchawicy – leczenie i objawy u dzieci i dorosłych