Czy sen wpływa na naszą wagę?

Starszy niż rok
Zadanego w tytule pytania nie należy traktować z przymrużeniem oka. Wiele osób, którym wydaje się, że sen to czynność, podczas której tylko się regenerujemy, jest w błedzie, co potwierdzają naukowe badania. Amerykańscy lekarze dowiedli, że krótkotrwały sen… dodaje kilogramów. Może nasze dodatkowe kilogramy są właśnie tego efektem?!

Specjaliści twierdzą, że sen, który trwa krócej niż sześć godzin dziennie, przyczynia się do wzrostu spożywania kalorii. Nikogo nie trzeba przekonywać, że więcej kalorii to także dodatkowe kilogramy na wadze. Autorem badań potwierdzających tę teorię jest dr Virend Somers, kardiolog z Kliniki Mayo, oraz współautor analizy dr Andrew D. Calvin, który zajmuje się leczeniem otyłości.

Czytaj także: Co się dzieje w naszym mózgu podczas snu?

Sen a kalorie

Dowiedli oni, że poziom hormonów leptyny i greliny, ilość spożywanego jedzenia oraz spalanie kalorii podczas aktywności fizycznej mają swoje źródło właśnie w braku snu. Brak snu oraz bezsenność to powszechne problemy cywilizacyjne, na które cierpi 30% dorosłych osób. Czas ich snu nie przekracza sześciu godzin.

Analizie podczas badań zostały poddane 34 osoby różnej płci, przy czym połowie z nich w sposób nienaturalny „odjęto” jedną trzecią ich normalnego snu. Żadnej z osób biorących udział w badaniu nie ograniczano ilości spożywanego jedzenia.

Naukowcy dowiedli, że osoby śpiące o godzinę i dwadzieścia minut krócej niż te z grupy, która przespała minimum 6 godzin podczas całego dnia, spożyły aż o 549 kalorii więcej. Skoro ich dzień trwał dłużej, to mogłoby się wydawać, że i w jego czasie zrobili więcej, czyli ich aktywność fizyczna była na wyższym poziomie.

Otóż nic bardziej mylnego. Eksperci oświadczyli, że ich aktywność fizyczna nie zwiększyła się. To może być powodem niedospania, zmęczenia, które nie wpływają dobrze na naszą kondycję.

U osób, które spały krócej, zaobserwowano podniesienie poziomu leptyny, hormonu wytwarzanego w tkance tłuszczowej, który zmniejsza apetyt. Poziom leptyny powoduje także spadek poziomu greliny, która zwiększa z kolei wydzielanie soków żołądkowych i pobudza apetyt. To właśnie naukowcy uznali za główny powód zwiększenia apetytu.

Zadbajmy więc o to, aby przesypiać nakazane 6 godzin, dzięki czemu będziemy bardziej zrelaksowani, nasza aktywność fizyczna będzie wyższa, a my, jak twierdzą naukowcy, zachowamy zdrową i szczupłą sylwetkę. W celu dobrego wyspania się warto zadbać także o wygodne łóżko oraz materac ze stelażami. Tu z pomocą przychodzą m.in. eksperci, jak Ci ze sklepu http://www.beds.pl.

Czytaj także: Bezsenność i depresja często idą w parze

Zobacz: Skąd nasz mózg wie, że należy iść spać?

Poznaj: Skuteczne sposoby na chrapanie

 

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Przy zakupie których produktów wybierasz opcję dostawy do domu?

  Produkty spożywcze (zdrową żywność, codzienne zakupy)

  Ubrania (ze sklepów internetowych lub aukcji)

  Kosmetyki (z internetowych drogerii)

  Książki, płyty, bilety (związane z życiem kulturalnym)

  Produkty, o które wstydzę się poprosić będąc w sklepie (np. środki chłonne)

Patronem sondy jest HARTMANN

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA