Czy soki owocowe mogą być szkodliwe dla zdrowia?

Naukowcy z University of Glasgow dowodzą, że ze względu na wysoką zawartość cukru soki owocowe mogą być dla człowieka równie szkodliwe, jak słodkie napoje. Wzywają do ograniczenia ich konsumpcji.

Brytyjski rząd został wezwany na łamach czasopisma naukowego The Lancet Diabetes & Endocrinology do zmiany zaleceń żywnościowych i wykreślenia soków owocowych z listy polecanych produktów. Prof. Naveed Sattar i dr Jason Gill w wyniku swoich badań doszli do wniosku, że soków nie można zaliczać do zdrowej żywności, którą można by spożywać bez obaw o zdrowie. Zawierają one bowiem tyle samo cukru co słodkie napoje. A rosnące spożycie tych ostatnich - jak donosi American Heart Association - wpłynęło na rozpowszechnienie w USA przypadków cukrzyca,234.html">cukrzycy i ataków serca w ciągu ostatniej dekady. 

W sokach jest cukier

Chociaż wydaje nam się, że soki owocowe są zdrową alternatywą dla różnych słodzonych napojów, to mają one w praktyce bardzo podobną zawartość cukru. Np. 250 ml soku jabłkowego zawiera 26 g cukru. Cola ma zaledwie 0,5 g więcej. Najbardziej wartościowe składniki odżywcze, które występują w owocach, w samych sokach albo w ogóle są nieobecne, albo mają ograniczony udział (oczywiście większy niż w przypadku sztucznych napojów).

Czytaj też: Soki, nektary, napoje - co wybrać?

Picie soku winogronowego

Na poparcie swoich twierdzeń, naukowcy przytaczają wyniki badania, którego uczestnicy pili pół litra czystego soku winogronowego codziennie przez 3 miesiące. Jego efektem było zwiększenie odporności na insulinę (odpowiedzialną za obniżanie poziomu cukru we krwi), a także zwiększenie talii u osób z nadwagą. I to wszystko pomimo wysokiej zawartości antyoksydantów w tym soku.

Ponadto wśród ponad 2000 osób przeprowadzono ankietę, która dotyczyła świadomości zawartości cukru w sokach owocowych. Respondenci mieli za zadanie oceniać poziom zawartości cukru w przedstawionych na zdjęciach sokach, koktajlach czy napojach gazowanych. Chociaż wszystkie one mają podobną zawartość cukru, respondenci oceniali jego zawartość w sokach na niższą o 48% od rzeczywistej, a w przypadku napojów gazowanych - o 12% wyższą.

Naukowcy zaznaczają, że nie zachęcają nikogo do rezygnacji z picia soków owocowych. Zawierają one z pewnością więcej pożytecznych dla zdrowia mikroelementów niż słodkie napoje. Wskazane jednak jest ograniczenie ich konsumpcji. Według specjalistów z Glasgow dziennie powinno się pić nie więcej niż 150 ml tych soków.

Czytaj też: Najczęstsze błędy żywieniowe

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA