Czy wiesz, że nie każdy pomidor jest zdrowy?

Sprawdź jakich pomidorów lepiej unikać!
To jedno z najpopularniejszych warzyw w Polsce. Większość z nas nie wyobraża sobie suto zastawionego stołu bez nich. Mają niepowtarzalny smak i można z nich zrobić tyle różnorodnych potraw. Ale nie wszystkie są jednakowo zdrowe i wartościowe. Jak zatem wybrać te najlepsze?

Lekarstwo na wiele chorób

Pomidory wzmacniają żołądek, oczyszczają i wzmacniają wątrobę, oczyszczają krew, usuwają z organizmu toksyny, wspomagają trawienie, są stosowane w braku apetytu, niestrawności, zastoju pożywienia, anoreksji, zaparciach. Pomocne przy wysokim ciśnieniu i bólach głowy, wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych. Pomidory można stosować w dietach niskokalorycznych i zasadotwórczych, przeciwko otyłości i cukrzycy, w chorobach serca i niedokrwistości.

Bogactwo witamin i minerałów

Pomidory zawierają szereg wartościowych witamin i składników mineralnych: witaminę K1, witaminę E, witaminy z grupy B, witaminę PP. A także kwas foliowy, biotynę. Bogate są w składniki mineralne: sód, potas, fosfor, magnez, wapń, żelazo, miedź, cynk, mangan.

Czytaj: Warzywa w puszce - zdrowe czy niezdrowe? Dietetyk odpowiada

Jakich pomidorów unikać?

Najlepsze są pomidory, które dojrzewają na krzakach - gruntowe. Takie pomidory dojrzewają na słońcu i uprawiane są w glebie. W domu należy przechowywać je w temperaturze pokojowej, bowiem trzymane w lodówce tracą smak i aromat. W sklepach możemy znaleźć jednak pomidory szklarniowe, które są uprawiane na wełnie mineralnej, sztucznie nawożone, spryskiwane środkami owado- i grzybobójczymi, nierzadko traktowane chemicznymi regulatorami wzrostu, które przyspieszają dojrzewanie pomidorów. Dlatego na pewno nie są tak zdrowe jak te gruntowe. Unikajmy także pomidorów zielonych. Jeśli zostaną zerwane jako zielone, aby dojrzeć później, mogą osłabić funkcję nerek i nadnerczy.

Sprawdź: Tanie antidotum na raka. Warzywa zapobiegające nowotworom

Przepis na leczo wegetariańskie:

Składniki:

- 1 kg pomidorów malinowych

- 4 papryki czerwone

- 3 cebule cukrowe

- 2 młode cukinie

- sól, pieprz, papryka czerwona, rozmaryn

- 2 łyżki oliwy z oliwek

- natka

Przygotowanie: cebulę pokroić w piórka i lekko podsmażyć na oliwie, dodać posiekaną paprykę oraz cukinię. Przełożyć do garnka, dodać pół szklanki wody oraz połowę sparzonych pomidorów posiekanych na drobno. Dusić na wolnym ogniu około 45 minut. Doprawić, posypać natką.

Elżbieta Kwiat

Zobacz: 12 wyjątkowych ziół do sałatek

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA