Czym się kierować przy wyborze roweru?


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Kolarstwo to jedna z najzdrowszych form aktywności fizycznej. Pracuje serce, układ krążenia, układ oddechowy, aktywujemy duże grupy mięśniowe. Jeździć więc warto, ale na czym?

W naszym kraju najpopularniejsze są rowery górskie, zwane również rowerami mtb. Kilka lat temu synonimem roweru górskiego był sprzęt o wyjątkowo słabej jakości, dostępny w supermarkecie czy sklepie ogrodniczym. Jeśli jednak z rowerami górskimi macie same złe skojarzenia, dajcie im kolejną szansę.

Rowery górskie wyposażone są zazwyczaj w koła o średnicy 26 cali (choć zdarzają się też modele 29 calowe), opony umożliwiająca jazdę w ciężkim terenie oraz zestaw przełożeń pozwalający zarówno na wspinaczkę po wymagających wzniesieniach, jak i karkołomne zjazdy. Obecnie w rowerach mtb standardem są amortyzowane przednie widelce, coraz większą popularność zyskują również tzw. fulle, z amortyzacją zarówno z przodu, jak i z tyłu. Rowerami górskimi powinni się zainteresować przede wszystkim pasjonaci natury oraz osoby zmęczone życiem w betonowej dżungli, które w czasie aktywności fizycznej chciałyby się oderwać od miejskiego zgiełku i wyruszyć na wycieczkę do Puszczy Kampinowskiej czy w górskie ostępy. Dla amatorów aktywności fizycznej ze sportowym zacięciem organizowane są zawody (szukajcie pod hasłem maratony mtb), w których setki, a nieraz i tysiące amatorów kolarstwa pokonują trasy liczące od parunastu do ponad stu kilometrów.

Zobacz też: Jakie kupić rękawiczki rowerowe?

Rower szosowy

Na drugim końcu spektrum stoi rower szosowy, stworzony do "łykania" kolejnych kilometrów po asfaltowych drogach. Rowery szosowe przeznaczone są w zasadzie wyłącznie do poruszania się po asfalcie i nie polecałbym ich osobom, które lubią zboczyć z wyznaczonego szlaku. Osiąga się na nich prędkości wyższe niż na rowerach górskich, co wynika m.in. z większej średnicy kół (28 cali) oraz gładkich opon. Dla rowerów szosowych charakterystyczna jest geometria wymuszająca znaczne pochylenie kolarza do przodu oraz kierownica typu „baranek” umożliwiająca jazdę w pozycji typowo sportowej („dolny chwyt”) jak i bardziej rekreacyjnej („górny chwyt”). Rower szosowy pozwala na wzięcie udziału nie tylko w wyścigach czy rajdach kolarskich, ale również i zdobywających coraz większą popularność zawodach triathlonowych.

Rowery crossowe oraz trekkingowe

Pomiędzy tymi dwoma typami sytuują się rowery crossowe oraz trekkingowe. Pozwalają one zarówno na jazdę w terenie (zazwyczaj niezbyt  wymagającym) oraz szybkie pokonywanie szosowych odcinków. Posiadają one 28-calowe koła, charakterystyczne dla rowerów szosowych, oraz opony o bieżniku umożliwiającym pokonywanie odcinków po leśnych duktach czy polnych ścieżkach. Rowery trekkingowe wyposażone są w bagażniki, błotniki oraz oświetlenie. Stanowią doskonały wybór dla pasjonatów turystyki kolarskiej. Nie straszna im ani weekendowa wycieczka z rodziną, ani wielodniowa wyprawa z sakwami. Rowery crossowe pozbawione są dodatkowego osprzętu – tracą na uniwersalności, za to są nieco lżejsze i mają bardziej sportową charakterystykę.
 

Rowery specjalistyczne

Poza wymienionymi typami spotkać można rowery o specjalistycznym zacięciu – trialowe, downhillowe czy przeznaczone do jazdy na czas. Na osobny wpis zasługują również rowery miejskie, które pozwalają połączyć przyjemne z pożytecznym.

Podsumowując: przed wyborem określonego typu roweru trzeba sobie zadać fundamentalne pytanie - do czego będziemy wykorzystywać sprzęt? Będzie to głównie jazda po mieście czy też raczej weekendowe wycieczki w terenie? Zależy nam przede wszystkim na sportowych osiągach czy też komforcie jazdy i niezawodności? Stawiamy na uniwersalność czy specjalizację? Dopiero po odpowiedzi na te pytania, należy zastanowić się nad wyborem typu roweru, a potem konkretnego modelu.

Zobacz: Oszczędź na siłowni, zacznij jeździć na rowerze!

Temat miesiąca: Gardłowa Sprawa, przeziębienie i grypa