Czym się kierować przy wyborze roweru?

Kolarstwo to jedna z najzdrowszych form aktywności fizycznej. Pracuje serce, układ krążenia, układ oddechowy, aktywujemy duże grupy mięśniowe. Jeździć więc warto, ale na czym?

Spis treści

W naszym kraju najpopularniejsze są rowery górskie, zwane również rowerami mtb. Kilka lat temu synonimem roweru górskiego był sprzęt o wyjątkowo słabej jakości, dostępny w supermarkecie czy sklepie ogrodniczym. Jeśli jednak z rowerami górskimi macie same złe skojarzenia, dajcie im kolejną szansę.

Rowery górskie wyposażone są zazwyczaj w koła o średnicy 26 cali (choć zdarzają się też modele 29 calowe), opony umożliwiająca jazdę w ciężkim terenie oraz zestaw przełożeń pozwalający zarówno na wspinaczkę po wymagających wzniesieniach, jak i karkołomne zjazdy. Obecnie w rowerach mtb standardem są amortyzowane przednie widelce, coraz większą popularność zyskują również tzw. fulle, z amortyzacją zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Rowerami górskimi powinni się zainteresować przede wszystkim pasjonaci natury oraz osoby zmęczone życiem w betonowej dżungli, które w czasie aktywności fizycznej chciałyby się oderwać od miejskiego zgiełku i wyruszyć na wycieczkę do Puszczy Kampinowskiej czy w górskie ostępy.

Dla amatorów aktywności fizycznej ze sportowym zacięciem organizowane są zawody (szukajcie pod hasłem maratony mtb), w których setki, a nieraz i tysiące amatorów kolarstwa pokonują trasy liczące od parunastu do ponad stu kilometrów.

Rower szosowy

Na drugim końcu spektrum stoi rower szosowy, stworzony do "łykania" kolejnych kilometrów po asfaltowych drogach. Rowery szosowe przeznaczone są w zasadzie wyłącznie do poruszania się po asfalcie i nie polecałbym ich osobom, które lubią zboczyć z wyznaczonego szlaku.

Osiąga się na nich prędkości wyższe niż na rowerach górskich, co wynika m.in. z większej średnicy kół (28 cali) oraz gładkich opon. Dla rowerów szosowych charakterystyczna jest geometria wymuszająca znaczne pochylenie kolarza do przodu oraz kierownica typu „baranek” umożliwiająca jazdę w pozycji typowo sportowej („dolny chwyt”) jak i bardziej rekreacyjnej („górny chwyt”). Rower szosowy pozwala na wzięcie udziału nie tylko w wyścigach czy rajdach kolarskich, ale również i zdobywających coraz większą popularność zawodach triathlonowych.

Rowery crossowe oraz trekkingowe

Pomiędzy tymi dwoma typami sytuują się rowery crossowe oraz trekkingowe. Pozwalają one zarówno na jazdę w terenie (zazwyczaj niezbyt  wymagającym) oraz szybkie pokonywanie szosowych odcinków. Posiadają one 28-calowe koła, charakterystyczne dla rowerów szosowych, oraz opony o bieżniku umożliwiającym pokonywanie odcinków po leśnych duktach czy polnych ścieżkach.
 
Rowery trekkingowe wyposażone są w bagażniki, błotniki oraz oświetlenie. Stanowią doskonały wybór dla pasjonatów turystyki kolarskiej. Nie straszna im ani weekendowa wycieczka z rodziną, ani wielodniowa wyprawa z sakwami. Rowery crossowe pozbawione są dodatkowego osprzętu – tracą na uniwersalności, za to są nieco lżejsze i mają bardziej sportową charakterystykę.

Reklama

Rowery specjalistyczne

Poza wymienionymi typami spotkać można rowery o specjalistycznym zacięciu – trialowe, downhillowe czy przeznaczone do jazdy na czas. Na osobny wpis zasługują również rowery miejskie, które pozwalają połączyć przyjemne z pożytecznym.

Podsumowując: przed wyborem określonego typu roweru trzeba sobie zadać fundamentalne pytanie - do czego będziemy wykorzystywać sprzęt? Będzie to głównie jazda po mieście czy też raczej weekendowe wycieczki w terenie? Zależy nam przede wszystkim na sportowych osiągach czy też komforcie jazdy i niezawodności? Stawiamy na uniwersalność czy specjalizację? Dopiero po odpowiedzi na te pytania, należy zastanowić się nad wyborem typu roweru, a potem konkretnego modelu.

Zobacz też: 6 przykazań rowerzysty - ubiór

Reklama

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->