Dbaj o swoją pamięć niezależnie od wieku

Starszy niż rok
Zaburzenia pamięci to najczęściej dolegliwość ludzi starszych. Począwszy od 30 roku życia w naszym mózgu stopniowo ubywa komórek nerwowych, czyli neuronów. W młodszym wieku problemy z pamięcią mogą być skutkiem urazu głowy, ale również nadużywania alkoholu i narkotyków, przemęczenia, braku snu lub depresji.

Spis treści

Wraz z wiekiem starzeje się także nasz mózg i na ten fakt nic poradzić nie możemy. Na szczęście, mimo utraty neuronów, zwiększa się ilość i sprawność istniejących między nimi połączeń. Pozwala to zachować ciągłość przepływu informacji i na wiele lat podtrzymać sprawne funkcjonowanie naszego mózgu. Na utratę pamięci mają też wpływ miażdżycowe uszkodzenia naczyń, przebyte udary lub zwyrodnienie komórek układu nerwowego, spotykane m.in. w chorobie Alzheimera. U osób w wieku podeszłym przeważa upośledzenie tzw. pamięci świeżej, czyli zapamiętywanie rzeczy nowych. W mniejszym stopniu zaburzona jest pamięć długotrwała, dlatego osoby starsze często świetnie pamiętają wydarzenia z przeszłości. W młodszym wieku zaburzenia pamięci może spowodować uraz głowy. Związane z nim zaniki pamięci, dotyczące najczęściej wydarzeń tuż przed urazem, mogą trwać od kilku dni nawet do kilku lat. Do problemów z zapamiętywaniem prowadzi też stosowanie używek oraz brak snu lub depresja.

Sprawdź: Jak działa pamięć? Fakty, które cię zaskoczą

Jak zachować dobrą pamięć?

1. Nie ma sposobu na odbudowanie traconych z wiekiem neuronów, można jednak stale zwiększyć ilość połączeń między nimi. Świetnym, sprawdzonym sposobem jest gimnastyka umysłu podczas rozwiązywania krzyżówek oraz czytanie książek.
2. Pamięć powinniśmy trenować niezależnie od wieku. Może to być nauka języków obcych lub uczenie się na pamięć ulubionych wierszy.
3. Ruch na świeżym powietrzu poprawia kondycję nie tylko fizyczną, ale także intelektualną. Pobudzając krążenie lepiej odżywiamy i dotleniamy nasze komórki nerwowe w mózgu.
4. Aby zapamiętać przyswojone w ciągu dnia informacje, niezbędna jest odpowiednia, minimalnie 6-godzinna, ilość snu w nocy.

Czy wiesz, że: Krótkie drzemki poprawiają pamięć!

Dieta poprawiająca pamięć

Aby nasza pamięć pozostała sprawna przez długie lata musimy też odpowiednio się odżywiać. Posiłki powinny zawierać jak najmniej tłuszczy, zwłaszcza pochodzenia zwierzęcego, obfitować zaś w warzywa i owoce, pełne witamin i mikroelementów. Dieta niskotłuszczowa jest niezbędna w zapobieganiu miażdżycy naczyń krwionośnych, także mózgowych. Zwężając tętnice, miażdżyca upośledza dopływu do mózgu krwi i tlenu, niezbędnych do pracy naszych "szarych komórek".
Prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego zależy także od odpowiedniego zaopatrzenia organizmu w witaminy z grupy B, zwłaszcza B6. Jej niedobór powoduje przedwczesne starzenie się komórek mózgowych oraz depresję. Bogate w witaminę B6 są nasiona roślin strączkowych, warzywa liściaste oraz pełne ziarna zbóż. Duży wpływ na pamięć i koncentrację mają także witaminy A i C, magnez (zawarty m.in. w zielonych roślinach, bananach, orzechach i mleku), cynk (obecny w pestkach dyni oraz rybach) oraz fosfor i lit.

Czytaj też: Kreatywne zajęcia – sposób na dobrą pamięć w podeszłym wieku

Poznaj: 3 super sposoby na szybką poprawę pamięci w czasie sesji

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często uprawiasz sport?

  codziennie

  3-4 razy w tygodniu

  1-2 razy w tygodniu

  nie uprawiam

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA