Dbam o serce!


 
Starszy niż rok
Chorobom serca można skutecznie zapobiegać - najnowsze badania naukowe wykazują, że ponad 50% zgonów z powodu tych chorób można uniknąć. Co zatem należy robić, by mieć „serce jak dzwon”?

Nadwaga i otyłość są jednymi z głównych przyczyn chorób serca. Warto zatem zadbać o komponowanie codziennych posiłków tak, by obfitowały one w produkty pełnoziarniste (płatki owsiane, kasze oraz ciemne pieczywo), makarony, warzywa i owoce, ryby morskie, chude mięso i niskotłuszczowy nabiał. Nie powinniśmy całkowicie eliminować z diety tłuszczu, który w ograniczonych ilościach jest organizmowi potrzebny – stanowi źródło energii, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu, który jest niezbędny do syntezy hormonów. Do przygotowywania posiłków można używać przede wszystkim zdrowej oliwy i margaryny, a także olejów roślinnych – słonecznikowego czy rzepakowego. Z diety należy natomiast wyrzucić np. słodycze, które powodują znaczny przyrost masy ciała.

Czytaj: Serce to mięsień do zadań specjalnych

Dieta i odchudzanie

Aby zapobiec odkładaniu się tkanki tłuszczowej, należy jeść częste i regularne posiłki, ale w umiarkowanych ilościach - umożliwi to organizmowi spalanie kalorii na bieżąco w ciągu dnia. Warto także przy komponowaniu posiłków pamiętać o antyoksydantach (witaminy A, C, E), które neutralizują wolne rodniki powstające pod wpływem tłustego pożywienia, alkoholu czy składników zawartych w papierosach. Wolne rodniki niszcząc komórki w organizmie, przyczyniają się do powstawania i rozwoju chorób serca.

Można jednak temu zapobiec, włączając do diety takie warzywa i owoce jak kapusta, kalarepa, pomidory, marchew, dynia, sałata czy morele. Antyoksydantów jest także dużo w olejach roślinnych, serach, rybach oraz wątróbce – wystarczy zjadać dziennie około 0,5 kilograma warzyw, by w odpowiednim stopniu zabezpieczyć organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Jeśli zatem zjadasz mniej niż zalecane 0,5 kilograma warzyw i owoców dziennie, to warto zmienić to już dziś. Jeśli z jakichś powodów nie możesz zwiększyć ich udziału w swojej diecie, zapytaj w aptece o odpowiednie suplementy witamin A, C oraz E.

Czytaj: Zadbaj o serce. O czym warto wiedzieć i co zrobić?

W odchudzaniu należy jednak przede wszystkim zachować umiar – gwałtowny spadek masy ciała nie działa korzystnie na zdrowie. Przy komponowaniu posiłków i ustalaniu zestawów ćwiczeń warto także zasięgnąć opinii lekarza czy dietetyka – wtedy będziemy mieć pewność, że odchudzamy się zdrowo. Tempo utraty masy ciała zależeć będzie w pierwszej kolejności od deficytu energetycznego, czyli różnicy między energią uzyskiwaną w diecie, a wydatkowaną przez organizm. Optymalny deficyt energetyczny zapewnia ubytek około 1 kilograma tygodniowo. Nie należy się jednak zrażać, jeśli tempo chudnięcia nie będzie aż tak szybkie.

Opracowanie właściwej i przyjaznej dla serca diety wymaga także znacznego ograniczenia pustych kalorii w postaci alkoholu. Wprawdzie w niewielkich ilościach może mieć korzystny wpływ na serce, nie należy jednak przeceniać jego właściwości leczniczych. Alkohol pozytywnie oddziałuje na proces krzepnięcia krwi, zapobiega rozwojowi miażdżycy, podwyższając stężenie „dobrego cholesterolu”. Dotyczy to jednak naprawdę niewielkich ilości. Z punktu widzenia zapobiegania chorobom serca najbardziej wskazane jest czerwone wino, które korzystnie wpływa na gospodarkę tłuszczową organizmu. Należy jednak pamiętać, że spożywanie alkoholu w nadmiernych ilościach jest związane ze wzrostem ryzyka zachorowania na wiele innych dolegliwości.

Rzuć palenie

Palenie papierosów bardzo powoli, ale konsekwentnie prowadzi do pogorszenia stanu serca, a w efekcie nawet do śmierci – każdy papieros przyczynia się do rozwoju miażdżycy i zmniejszenia ilości antyoksydantów w organizmie. Zgubny wpływ papierosów na serce i układ naczyniowy zaobserwować mogą także bierni palacze, u których ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową jest trzykrotnie większe niż u osób, które nie są narażone na przebywanie w zadymionych pomieszczeniach. Należy pamiętać o tym, że nie ma bezpiecznej ilości wypalanych papierosów – palenie nawet 5 papierosów dziennie jest związane ze wzrostem ryzyka wystąpienia rozmaitych powikłań nadciśnienia tętniczego i chorób serca.

Jedynym rozwiązaniem jest zatem rzucenie palenia, co nie jest sprawą łatwą, ale przy odpowiedniej motywacji jest możliwe. Zmianą, którą można odczuć już w kilka dni po odstawieniu papierosów, jest poprawa kondycji fizycznej, rzadsze infekcje dróg oddechowych, a także brak porannej chrypki, która jest dobrze znana palaczom. Najpoważniejszym argumentem za rzuceniem palenia jest jednak fakt, że już po pięciu latach od ostatniego wypalonego papierosa ryzyko zachorowania na choroby serca obniża się do poziomu właściwego dla osoby, która nigdy nie paliła.

Jak zatem w prosty sposób rzucić palenie? Kluczowa jest motywacja, czyli powiedzenie samemu sobie, że chce rzucić palenie i dlaczego to robię. Nie warto także już na wstępie powtarzać sobie, jakie to trudne – takie stwierdzenia nie tylko nie motywują do osiągania sukcesu, ale wręcz zniechęcają do jakiegokolwiek wysiłku. Nie wolno także zrażać się chwilowym niepowodzeniem, gdy ulegniemy i jednak wypalimy papierosa – większości palaczy udaje się rzucić dopiero po kilku próbach.

Od czego zatem należy zacząć? Powinno się określić sytuacje, w których zazwyczaj sięgaliśmy po papierosa, a gdy przyjdzie na niego znowu ochota – wybrać ćwiczenia odprężające lub ruch na świeżym powietrzu. W walce ze zgubnym nałogiem nie jesteśmy sami – warto skonsultować się z lekarzem, który podpowie kilka skutecznych sposobów, jak nie ulec pokusie, a w sytuacjach, gdy organizm stanowczo zacznie się domagać swojej dziennej dawki nikotyny, można sięgnąć po gumę lub plasterek łagodzący objawy głodu nikotynowego.

Zobacz: Sztuczne serce prawie jak prawdziwe. Przełomowy przeszczep