Dieta 20-latki


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Jesteś młoda, a twoje kości są teraz najsilniejsze i najzdrowsze, dlatego nie trudno utrzymać ci wymarzoną sylwetkę. Powinnaś jednak pamiętać o kilku zasadach.

W młodym wieku warto już zadbać o kości, aby zmniejszyć ryzyko osteoporozy.  Spożywaj produkty bogate w witaminę D, wapń (mleko, sery), magnez (szpinak, banany, warzywa strączkowe) i białka. W tym wieku jesteś narażona na anemię, dlatego musisz dostarczać swojemu organizmowi żelazo, witaminę B12 oraz kwas foliowy. To najlepszy czas, aby wyrobić sobie zdrowe nawyki żywieniowe oraz rozpocząć uprawianie sportu, który być może będzie twoją pasją na lata. Wykorzystaj dobrze ten moment, aby w przyszłości cieszyć się zdrowiem i szczupłą sylwetką.

Zobacz: Dieta łatwostrawna

Dostarczaj swojemu organizmowi odpowiednie ilości:

•    białka: jedz chude mięso, mleko i jego przetwory - wybierając produkty niskotłuszczowe

•    wapnia: mleko i przetwory mleczne, żółte sery, soja

•    żelaza: chude mięso, indyk, drób, tłuste ryby, wątroba zwierząt i żółtko jaja.

•    magnezu: kakao, kasza gryczana, warzywa strączkowe, czekolada gorzka, orzechy laskowe, płatki owsiane, ciecierzyca, szpinak, makrela, dorsz, żółte sery, banany

•    węglowodanów: makaron, ryż, ziemniaki

•    tłuszczów: masło, oliwa - w niedużych ilościach

•    owoców i warzyw: bez żadnych ograniczeń

Przykładowe menu:

•    Zestaw I
śniadanie - serek wiejski ze szczypiorkiem, kromka ciemnego pieczywa lub pieczywo chrupkie, kawa lub herbata zielona
drugie śniadanie - jogurt, dowolny owoc
obiad - łosoś, surówka z selera (seler, orzechy, jabłko, jogurt naturalny), ryż lub 1-2 ziemniaki, sezonowe owoce
podwieczorek - surówka z marchewki lub dowolny owoc
kolacja - sałatka jarzynowa z łyżeczką majonezu, kromka pieczywa ciemnego lub chrupkiego

•    Zestaw II
śniadanie - 1 jajko na miękko, pomidor, kromka pieczywa ciemnego lub chrupkiego, kawa lub zielona herbata
drugie śniadanie - banan lub pomarańcza
obiad - filet z kurczaka usmażony na oleju, ryż, zielona sałata
podwieczorek - kisiel z owocami
kolacja - kanapka z wędliną chudą, sałatą, pomidorem, owoc

•    Zestaw III
śniadanie - płatki owsiane z mlekiem, kromka pieczywa z twarogiem, plasterek pomidora, kawa lub zielona herbata
drugie śniadanie - dowolny owoc
obiad - zupa krem np. brokułowi lub jarzynowa, udko kurczaka pieczone w folii, surówka jarzynowa
podwieczorek - budyń
kolacja - sałatka owocowa, szklanka mleka

SzO

Zobacz: Dieta zdrowotna pomogła mi wyleczyć się z anemii