Dieta, która wzmacnia mózg

Owoce morza i ryby leżące na stole
Źródło: 123RF
Starszy niż rok
Jeśli chcemy, aby nasz mózg pracował prawidłowo i nie sprawiał nam kłopotów, musimy zadbać o odpowiednią dietę. Jest to ważne nie tylko podczas wzmożonego wysiłku intelektualnego, jak egzaminy na studiach czy matura. Stale musimy dbać o to, aby dostarczać szarym komórkom dopływ odpowiednich i wartościowych substancji odżywczych.
 

Podstawowym paliwem dla mózgu są węglowodany, a najwartościowsza z nich jest skrobia. Najbogatszym źródłem skrobi są ziarna zbóż, nasiona strączkowe, ryż, ziemniaki, pieczywo pełnoziarniste. Oprócz węglowodanów nasze szare komórki do prawidłowej pracy potrzebują także: witamin, minerałów, tłuszczów, kwasu foliowego oraz aminokwasów. Badania wykazały, ze spożywanie właściwego typu tłuszczów może chronić pamięć.

Witamina B

Najważniejsze dla mózgu, jak i całego układu nerwowego, są witaminy z grupy B. Witaminy te poprawiają pamięć, pomagają walczyć ze stresem, pozwalają łatwiej podejmować decyzje. Do witamin z tej grupy należą witaminy: B1, B2 (ryboflawina), PP (niacyna), B5, H, B6 oraz B12.

Przeczytaj także: Poznaj źródła witamin z grupy B

Tylko lekki posiłek

Naukowcy dowodzą, że najlepiej unikać zbyt obfitego jedzenie bezpośrednio przed trudnymi zadaniami intelektualnymi. Energia wówczas koncentruje się na trawieniu, co obniża sprawność umysłową i nie pozwala się skupić podczas kluczowych faz kodowania i odtwarzania. Dlatego, przed ważnym egzaminem zjedz tylko lekki posiłek.

Pokarmy, które usprawnią pracę mózgu

Na lepszą koncentracje powinniśmy jadać: ryby morskie, rośliny strączkowe, kasze, ostrygi, pestki dyni i słonecznika, banany, kiełki pszenicy, jajka, mięso z indyka.

Na ukojenie nerwów jadajmy: banany, truskawki, kapustę, paprykę.

Na lepsza pamięć: warzywa strączkowe, banany, suszone owoce, drożdże, orzechy, szpinak, jaja, biały ser, mięso, cytryny, daktyle.

Na usprawnienie aktywności mózgu: orzechy, jabłka, gruszki, wątroba, rośliny strączkowe, soja, winogrona, mięso.

Na skuteczne uczenie się: oliwa, orzechy włoskie, siemię lniane, łosoś, makrela, śledź, wątroba.

 

Barbara Pietka

Przeczytaj także:

Apetyt na dobry humor, czyli dietoterapia w depresji

Menu dla Twoich oczu

Oceń artykuł

(liczba ocen 17)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA